Egentligen skulle den här delvis kunna hamna i Förstärkare-avdelningen, men det ska nog bli bra här med.
Jag hade ett gig igår, där jag använde min hopplock-rigg, bestående av toppen från en gitarrcombo och en 15" PA-bashögtalare.
Gitarrcombon glappar som fan, och slutade funka under en låt igår, så den får nog försvinna ur riggen rätt omgående. Gillar ljudet från lådan som fan dock, så den behåller jag.
Så nu har jag kollat lite på EBS MicroBass II, och den verkar intressant på många sätt! Kombinerar liksom många olika grejer jag är på jakt efter. Och vinner funktionsmässigt över Sansampen för att den har två kanaler och effektloop med blend.
Så nu är min tanke att köpa en MicroBass, använda den som DI-box (när det behövs), som blendpedal för mina distpedaler, och som preamp i kombination med ett slutsteg (och lådan givetvis).
Disten är förövrigt inte intressant, i första fall.
Vad tror ni om det?
EBS MicroBass II som preamp, fx-loop m.m.
- Berntsson
- Medlem+
EBS MicroBass II som preamp, fx-loop m.m.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Painted Oceans
-
- Medlem++
Det låter väl alldeles utmärkt!
Tycker du att SansAmp låter bättre, så finns ju även Deluxe-varianterna (både BDDI och VT Bass), de har två ingångar och effekt-loop. Dessutom sex inställningsbara presets. De har ju ingen blend däremot för effekt-loopen, så det kanske faller på det. Ett tips i alla fall om du gillar hur de låter =)
Tycker du att SansAmp låter bättre, så finns ju även Deluxe-varianterna (både BDDI och VT Bass), de har två ingångar och effekt-loop. Dessutom sex inställningsbara presets. De har ju ingen blend däremot för effekt-loopen, så det kanske faller på det. Ett tips i alla fall om du gillar hur de låter =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- Daionsavage
- Medlem++
- Berntsson
- Medlem+
Tack för råden allihopa!
Indigo, precis. Blendfunktionen är nog den viktigaste delen av valet av MicroBass, så det är inte så lätt att förhandla bort.
Så det som fattas är då ett slutsteg. Högtalaren är på 250W @ 8 ohm. Och anledningen till att jag vill köra separat preamp och slutsteg på det här viset är för att det ska vara billigt.
(Nu är iofs inte MicroBassen billig, men den kommer jag ha användning för långt efter jag uppgraderat mig också)
Så ett billigt slutsteg som funkar med en 250W @ 8 ohm-högtalare?
Indigo, precis. Blendfunktionen är nog den viktigaste delen av valet av MicroBass, så det är inte så lätt att förhandla bort.
Så det som fattas är då ett slutsteg. Högtalaren är på 250W @ 8 ohm. Och anledningen till att jag vill köra separat preamp och slutsteg på det här viset är för att det ska vara billigt.
(Nu är iofs inte MicroBassen billig, men den kommer jag ha användning för långt efter jag uppgraderat mig också)
Så ett billigt slutsteg som funkar med en 250W @ 8 ohm-högtalare?

Fender Custom Classic Jazz V
Painted Oceans
Painted Oceans
- bootsy
- Medlem+++