Fender Bassman 50 - säkring går

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
WL
Nykomling

Fender Bassman 50 - säkring går

Inlägg av WL »

Hej!

Är ägare av en Bassman 50 från slutet av 60-talet. Nu har den börjat strulat. En av säkringarna går efter nån minuts användande. Jag har prövat att byta säkring några gånger men samma problem uppstår. Säkringarna är på 250 ma (tror jag) och 630 ma. Det är bara 630 ma'n som går. En säkring gick i höstas och jag bytte då den och det har fungerat felfritt fram till förra veckan, men nu verkar problemet vara permanent tyvärr. Rören ser ut att fungera fortfarande trots att säkringen går. Jag bör tillägga att jag har rätt dålig koll på tekniska problem med förstärkare.

Någon som upplevt liknande problem, eller kan ha någon aning om vad detta beror på?

Vänligen
/WL
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

Du har tröga säkringar i den väl?

Skulle kunna vara elektrolyterna i nätdelen som är dåliga,
Eller slutrören. Är väl ett bra ställe att börja kolla på.
Har den servats eller är den orörd inuti?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Re: Fender Bassman 50 - säkring går

Inlägg av Fernan »

WL skrev:Hej!

Är ägare av en Bassman 50 från slutet av 60-talet. Nu har den börjat strulat. En av säkringarna går efter nån minuts användande. Jag har prövat att byta säkring några gånger men samma problem uppstår. Säkringarna är på 250 ma (tror jag) och 630 ma. Det är bara 630 ma'n som går. En säkring gick i höstas och jag bytte då den och det har fungerat felfritt fram till förra veckan, men nu verkar problemet vara permanent tyvärr. Rören ser ut att fungera fortfarande trots att säkringen går. Jag bör tillägga att jag har rätt dålig koll på tekniska problem med förstärkare.

Någon som upplevt liknande problem, eller kan ha någon aning om vad detta beror på?

Vänligen
/WL
Kolla igen...det borde vara en huvudsäkring på ca 2AT (T för "timed" eller "trög"). Alla Fendrar som importerades av Hagström (generalagent då) modifierades så det är ett problem om man kollar de scheman som finns på nätet...

Vad står det för modellbeteckning på serienummerplåten ? AB165 ? Silverface eller Blackface ?
Användarvisningsbild
gpcbass
Medlem

Inlägg av gpcbass »

Detta har hänt mig vid två tillfällen och orsaken var båda gångerna kassa slutstegsrör.
Fender Precision -57, Fender Jazz -62, Acoustic 320/408
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Brukar ofta vara dåliga slutstegsrör ja :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
awe
Medlem

Inlägg av awe »

Instämmer i kören; slutstegsrören först! I andra hand filterkondensatorer.
Skriv svar