Avstånd mellan micar och strängar?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
kingsize84
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 mar 2012, 12:55

Avstånd mellan micar och strängar?

Inlägg av kingsize84 »

Tja..

Som sagt, en kanske lite dum fråga.

Undrar lite om vilken skillnad ljudmässigt det blir på längre/kortare avstånd från strängarna till micarna.

Har sett att vissa justerar dom väldigt nära strängar och vice- versa.


-kingsize84
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

gain!
grejor
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17315
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Mikar med starka magneter kan påverka strängarnas svängning om de ligger för nära. Annars handlar det om att hitta ett lagom avstånd för outputens skull. Passiva mikar brukar jag lägga c:a 5 mm från strängarna, aktiva något närmare. Tryck ner strängen på sista band innan du mäter avståndet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Inlägg av Bahalason »

Om har passiva mickar för nära kan det också hända att du får ett slags överslag om du spelar hårt med fingrar/plektrum.
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+
Inlägg: 2123
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 01:26
Ort: Hässlehåla

Inlägg av Lestrange »

Som en del redan varit inne på måste man akta sig för att justera mickarna för nära strängarna. Magnetic pull är ett problem med starka magneter, och låter lite som en sitar. Strängen får alltså inte ringa ut ordentligt, utan magnetfältet bromsar vibrationen. Men, även mickar med svagare magneter men heta spolar bör hållas en bit från strängen, av samma anledning som man mycket oftare använder kompressor på bas än gitarr. Själva anslaget slår lätt igenom, speciellt om man spelar med plektrum. På gitarr justerar man ofta mickarna så nära som möjligt innan magnetic pull inträffar, för att få kunna spela så reaktivt som möjligt, med ömsom svaga mjuka toner och ömsom vrålande övertonsrika diton. På bas strävar man istället efter ett jämnt och stadigt "fluffmuller". Som redan nämnts kan, och bör aktiva mickar justeras närmre, då de har svagare magneter och spolar, och konstruktionen ger en inbyggd kompression.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Känns som det blivit lite väl generaliserat här. En funkig slappare och en fusionbassist på 7-strängat är inte ute efter något "fluffmuller". Inte bassister som Jack Casady och Phil Lesh heller, som använder ljudligt hårda anslag som en del av repertoaren. Dom spelar i likhet med gitarrister reaktivt och sätter upp sina basar därefter.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+
Inlägg: 2123
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 01:26
Ort: Hässlehåla

Inlägg av Lestrange »

Mungi skrev:Känns som det blivit lite väl generaliserat här. En funkig slappare och en fusionbassist på 7-strängat är inte ute efter något "fluffmuller". Inte bassister som Jack Casady och Phil Lesh heller, som använder ljudligt hårda anslag som en del av repertoaren. Dom spelar i likhet med gitarrister reaktivt och sätter upp sina basar därefter.
Korrekt! Ingen sanning är total. Jag generaliserade friskt, för om man ska ta upp alla varianter av spelstil och kombinationer av bas/mickar och ta hänsyn till rigg, kan det bli ett långt inlägg. Men, du har som sagt helt rätt, det finns många undantag. Ett exempel är när jag jobbade i musikaffär, och var nästan överdrivet stolt hur låg strängaction jag lyckats justera in på en gitarr, när ägarn provspelade. Han var inte alls nöjd! Bluesgitarrist med strängar tjocka som armeringsjärn och nävar som dasslock, typ! Han fick inte grepp om strängen när han skulle bända, så jag fick "avjustera" gitarren igen! :roll:
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

"strängar tjocka som armeringsjärn och nävar som dasslock" :lol:

Han borde fattat att det är BAS han ska spela!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 618
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Smuttkungen skrev:Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
Upp med micken/polerna=mer av allt=mer gain (men bara till en viss nivå som påpekats ovan).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 618
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Aha, tack.
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+
Inlägg: 2123
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 01:26
Ort: Hässlehåla

Inlägg av Lestrange »

Smuttkungen skrev:Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
Jag skulle nog vilja hävda att basen försvinner fortare än diskanten om man sänker mickarna. Denna effekt kan iofs vara så marginell att det är svårt att höra.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Lestrange skrev:
Smuttkungen skrev:Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
Jag skulle nog vilja hävda att basen försvinner fortare än diskanten om man sänker mickarna. Denna effekt kan iofs vara så marginell att det är svårt att höra.
Tror nog du har rätt i det. Jag har iallafall märkt att om man har höj/sänkbara poler så kan man ibland behöva höja den till E-strängen något.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
kingsize84
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 mar 2012, 12:55

Inlägg av kingsize84 »

BBQV skrev:Mikar med starka magneter kan påverka strängarnas svängning om de ligger för nära. Annars handlar det om att hitta ett lagom avstånd för outputens skull. Passiva mikar brukar jag lägga c:a 5 mm från strängarna, aktiva något närmare. Tryck ner strängen på sista band innan du mäter avståndet.
Tack för tips.

-kingsize84
Skriv svar