Är det bra grejer eller? Funderar ju på att bygga en HPD från Warmoth eller liknande och kom plötsligt att tänka på om man borde köra med såna där lättviktsstämmare för att få lite bekvämare balans. Det är inget jag tänkt på förut men den P-bas jag spelar på nu är pyttelite halstung så det kanske skulle vara skönt med en bas som hänger rakt oavsett hur lite friktion man har mellan axelbandet och kroppen. Blir det stor skillnad eller? Jag har ju om inte annat hört att många påstår det.
De vanligaste verkar ju vara Hipshot Ultralites men de är ganska fula tyvärr, speciellt på en P-bas. Någon som kör med dessa? Jag har fått för mig att det är de som sitter på Fender American Standard nu mera.
Ska man gå på utseende så är jag nog mer sugen på Gotoh Res-o-lites då de har ett mer traditionellt utseende och dessutom 1:28 gear ratio:
http://www.g-gotoh.com/international/?btp_product=gb640
De är dock rätt dyra verkar det som...
Lättviktsstämmisar!
- Lowlife
- Medlem+
Med tanke på att vikten från stämmisarna får väldigt lång hävarm så gör även små viktskillnader märkbar nytta.
Annars kan du prova att flytta nedre remknoppen ut från kroppens centrumlinje ca 4-5 cm uppåt. Status sätter dubbla remknappar ungefär mitt för stallets kanter.
Gör det också lättare att ställa ifrån sig basen på golvet.
Annars kan du prova att flytta nedre remknoppen ut från kroppens centrumlinje ca 4-5 cm uppåt. Status sätter dubbla remknappar ungefär mitt för stallets kanter.
Gör det också lättare att ställa ifrån sig basen på golvet.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- shadewind
- Medlem+
Ja alltså, jag har ju aldrig haft något problem med neck dive på någon av de fyrsträngade basar jag spelat på så det är ju inte direkt ett jobbigt problem jag försöker lösa. Jag tänkte mest att när man väl skruvar ihop en bas där man får välja all hårdvara själv så kan man ju passa på att välja saker som gör upplevelsen ännu bättre än vad man är van vid.
- Lowlife
- Medlem+
- basnalle
- Medlem
gb 640 verkar va de enda som både är lätta och ser konventionella ut när jag kollat runt. Thomann säljer för drygt 1000:- http://www.thomann.de/se/gotoh_gb_640_b ... ik_set.htm
Vikten gör mkt för balansen.
Vikten gör mkt för balansen.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B
Presentation
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B
Presentation
-
- Medlem+
Re: Lättviktsstämmisar!
Tycker att de som sitter på min Lighthouse Foundation är helt ok.shadewind skrev:Är det bra grejer eller? Funderar ju på att bygga en HPD från Warmoth eller liknande och kom plötsligt att tänka på om man borde köra med såna där lättviktsstämmare för att få lite bekvämare balans. Det är inget jag tänkt på förut men den P-bas jag spelar på nu är pyttelite halstung så det kanske skulle vara skönt med en bas som hänger rakt oavsett hur lite friktion man har mellan axelbandet och kroppen. Blir det stor skillnad eller? Jag har ju om inte annat hört att många påstår det.
De vanligaste verkar ju vara Hipshot Ultralites men de är ganska fula tyvärr, speciellt på en P-bas. Någon som kör med dessa? Jag har fått för mig att det är de som sitter på Fender American Standard nu mera.
Ska man gå på utseende så är jag nog mer sugen på Gotoh Res-o-lites då de har ett mer traditionellt utseende och dessutom 1:28 gear ratio:
http://www.g-gotoh.com/international/?btp_product=gb640
De är dock rätt dyra verkar det som...
Ser "rätt" ut på framsidan eller?
Glöm inte att ett bra axelband gör nytta om basen är framtung.
Tunna enklare nylonband glider lättare än ett vaderat.
Lycka till!