ebs kompressor-varför?
- slarvid
- Medlem+
ebs kompressor-varför?
Har en Marshall kompressor som är för gitarr, använder den ibland! Testad en ebs comp idag! Var inte direkt imponerad, största skillnaden va mer brum, vilket skulle kunna bero på min strömbula som iof vart tyst innan, samt högre insignal från basen! Som det känns nu blir det nog inget jag kommer satsa på! Eller är det så att dom är överskattade?
Senast redigerad av slarvid den tis 05 jun 2012, 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
Starkare: ardbeg, springbank
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: ebs kompressor-varför?
Den är säkert trasig. Eller så är det knas på strömförsörjningen/strömmen. Det har tillverkats över 50.000 MultiComp´s hittills och det är nog en av dom mest använda baskompressorerna idag om man bortser från Boss prylar. MultiComp:en är favvokompressorn för min del vad det gäller lite mer "vanliga" kompressorer. Oöm, låter bra och är hyffsat kompakt. Funkar guldfisk.slarvid skrev:Har en Marshall kompressor som är för gitarr, använder den ibland! Testad en ebs comp idag! Var inte direkt imponerad, största skillnaden va mer brum, vilket skulle kunna bero på min strömbula som iof vart tyst innan, samt högre insignal från basen! Som det känns nu blir det nog inget jag kommer satsa på! Eller är det så att dom är överskattade?
- slarvid
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Den är hyffsat transparent och brummar inte så något skit måste det vara. Jordknas, keffig strömförsörjning......? Något måste det vara. Sen att du känner han som äger den eller att den ser fin ut och att kartongen finns kvar spelar kanske mindre roll.....slarvid skrev:Trasig tvivlar jag på då den knappt ser använd ut och var i originalkartong med alla papper samt att jag känner han som äger den! Han slutade använda den när han gick från transistor till sin svt 2 pro

- slarvid
- Medlem+
Oki! Fast brummet tror jag mer är strömmen än pedalen! Pedalen tror jag gjorde sitt, fast jag tyckte det lät bättre utan! Och definitivt inte mycke bättre än min Marshall! Plus till ebs är att den är snygg och verkar robust byggd! Skål och isle of jura superstition rulez!!!;-)
- hitman
- Medlem++
- joachime
- Medlem++
Multicomp är en av de mer transparenta kompressorer jag hittat för bas.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- BassiLow
- Medlem++
jag använder oxå en MC, låter riktigt bra måste jag säga + att jag använder en bra nätadapter.
tycker du ska testa den med batteri, för att höra om den brusar så mycket som du säger
tycker du ska testa den med batteri, för att höra om den brusar så mycket som du säger
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- B-Å Åhs
- Medlem++
- inber
- VIP medlem
Re: Re:
+1dereborn skrev:slarvid skrev:...största skillnaden va mer brum, ...Å så håller vi isär brus och brum då. Igen!BassiLow skrev:...testa den med batteri, för att höra om den brusar så mycket som du säger
Det är 80-talisterna och senare som är helt förvirrade. De har aldrig lyssnat på musik via kassettband eller vinylplattor. De har aldrig haft en analog radio som inte stänger av ljudet mellan stationerna. De vet därför inte hur vitt brus låter utan kallar allt oväsen för brus.
Men ska man leta efter orsaken till problemet, eller få hjälp att lösa det av Pratabasarna, så är det en inihelvetes skillnad.
Brus låter som en lövskog i svag vind. Eller som när man säger ett långt S och riktigt väser ut luften. Och det beror på termiska fenomen i komponenterna. Ofta svårt att åtgärda utan att köpa helt nya grejor.
Brum är alltid en överton av växelspänningens 50 Hz och beror på taskig jordning, dubbeljord/jordslingor, dålig eller obefintlig skärmning, illa reglerade nätaggregat, daisy chaining, lysrör som ligger på samma fas som förstärkaren osv. Och det är ofta jobbigt att åtgärda, men sällan omöjligt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- slarvid
- Medlem+
Är född 78 och har släppt en bild 10" och en 7" så jag vet va vinyl är!!!!!;-)
- inber
- VIP medlem
Så ska det låta. Det finns öar av kunskap i okunskapens mörker. Jag tar av mig hatten för en upplyst 70-talist.slarvid skrev:Är född 78 och har släppt en bild 10" och en 7" så jag vet va vinyl är!!!!!;-)

/Morfar
(f -58)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Re: Re:
inber skrev:...
Brus låter som en lövskog i svag vind. Eller som när man säger ett långt S och riktigt väser ut luften. Och det beror på termiska fenomen i komponenterna. Ofta svårt att åtgärda utan att köpa helt nya grejor.
Brum är alltid en överton av växelspänningens 50 Hz och beror på taskig jordning, dubbeljord/jordslingor, dålig eller obefintlig skärmning, illa reglerade nätaggregat, daisy chaining, lysrör som ligger på samma fas som förstärkaren osv. Och det är ofta jobbigt att åtgärda, men sällan omöjligt.
AMEN!

- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Trivs förbaskat bra med min multicomp måste jag säga. Med Shuttlen använde jag mig av tube-läget och ytterst lite komprimering.
Nu håller jag på att laborera med lite annat ljud så för tillfället är det en jävla massa kompression och multiläget som gäller. Låter skitbra.
Nu håller jag på att laborera med lite annat ljud så för tillfället är det en jävla massa kompression och multiläget som gäller. Låter skitbra.

- swe31
- Medlem
Köpte en multikomp rätt nyligen, och vilken grym pedal. Låter ruskigt bra och funka ännu bättre när man är ute och lånar olika backline stärkare. Man får alltid ett bra ljud när man kopplar in Ebs pedalen. Kör i tube läge med aktiv Warwick alt Musicman bas.
Kan bara rekomendera.
Kan bara rekomendera.
// Daniel //
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212