Mesan sägs vara en av de mest rörlika hybriderna på marknaden och Scoutcombon låter verkligen vintage. Tyckte jag. Men ack så fel jag hade, Ampeglådorna låter betydligt mer vintage! Mesan låter nästan hi-tech vid en jämförelse, mycket beroende på diskanthornet och det passiva elementet som förstärker basen.
Min andra fördom var att det skulle fattas botten i Ampeglådorna, men det gör det inte alls! Nu är jag inte någon subbasmissbrukande effektfetischist som Parkas (

En annan iakttagelse är att det spelar stor roll hur man staplar lådorna. Liggande, som en vanlig 4x10, så får man det klassiska Ampegljudet. Om man istället ställer dem på högkant så får man ett tydligare, mera högmidfokuserat, lite vassare ljud som jag antar funkar riktigt bra som monitorljud på scen.
Frekvensmässigt känns de vintage, varken fnisseldiskanten eller den spontanaborterande lågbasen finns där. Det som däremot finns i massor är det jag uppfattar som elbasljud, d.v.s. det klassiska P-bas-genom-SVT-soundet. Lyssna på klassiska rockplattor så förstår ni vad jag menar. Spelar du metal med nedstämd femma eller hi-techfusion på en möbelsexa så är detta inte lådan för dig, men om du är en kött-och-potatis-basist med gammal hederlig rock/blues/pop på repertoaren så är du på rätt väg!
Walkabout och Ampeg är en riktigt bra kombination! Det enda jag är missnöjd med är att jag bara har två av dem...