Sänka input på Stereo out med "gain"?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Sänka input på Stereo out med "gain"?

Inlägg av Dan the Man »

Jag håller på att mixa en låt i Logic 9 och har legat för högt på alla kanalerna så det blir för starkt på Stereo out.

Finns det nån genväg som alternativ till att sänka varje kanal med x dB? T ex är det tillrådigt att sätta en Gain som insert på Stereo Out och därigenom minska inputen till Stereo out? (Kan tillägga att ingen av kanalerna peakar så det klipper men summan av alla blir ändå för starkt in på Stereu out)

Nån som hänger med hur jag tänker?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Sänka input på Stereo out med "gain"?

Inlägg av GandhiMK2 »

Fattar hur duy tänker men jag tror att svaret är "nej" men jag undrar om du inte kan sänka allt med "master"...och då menar jag inte stereo out utan den regeln som är till höger om allt.....fått för mej att det sänker jämnt över hela brädet....kanske....eventuellt.....dårå....GAH.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

f-bass skrev:Fattar hur duy tänker men jag tror att svaret är "nej" men jag undrar om du inte kan sänka allt med "master"...och då menar jag inte stereo out utan den regeln som är till höger om allt.....fått för mej att det sänker jämnt över hela brädet....kanske....eventuellt.....dårå....GAH.
Ja fast när man kollar genom att sätta en peak-mätare på stereo out (som då mäter summan av vad som matas in från kanalerna) så påverkas den inte om man drar ner mastern. Det kan alltså vara för starkt in och så drar man bara ner det som går ut volymmässigt.
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Det har du ju helt rätt i.
Finns nog inget annat att göra än att markera alla reglar (förutom dom som sänder till bussar med kompressor etc och förutom effektreturer) och sänka.
Dom dras ju ned i relation till varandra så det SKA ju inte påverka dom inbörder balanserna.....kul kul kul...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Ja, det får bli lite handpåläggning...

Btw, kollade runt lite och "Master" är bara som en extra volym ut-kontroll, dvs den styr vad som går ut till ljudkortet. "Stereo Out" är själva mixbussen; och styr den nivå som hamnar på din bouncade fil.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Du kan justera genom att lägga gainplugg på mastern. Logic, precis som de flesta andra musikprogram, arbetar med betydligt högre dynamik internt än vad ljudfilerna är.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

joachime skrev:Du kan justera genom att lägga gainplugg på mastern. Logic, precis som de flesta andra musikprogram, arbetar med betydligt högre dynamik internt än vad ljudfilerna är.
Skönt, underlättar! :)
Vad innebär det du skriver sen, intresserad av vad det innebär med intern dynamik kontra ljudfilerna. Är det att programmet arbetar med 32 bitar även om man sen bouncar ut till wav/aif som 24 bitar?

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

I och med att programmet har högre upplösning än ljudfilerna finns det goda marginaler för nivåjustering, både uppåt och nedåt. Det man bör tänka på, som du nu gör, är att det inte slår över nollan på utgången, eller att det slår över när man spelar in.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

joachime skrev:I och med att programmet har högre upplösning än ljudfilerna finns det goda marginaler för nivåjustering, både uppåt och nedåt. Det man bör tänka på, som du nu gör, är att det inte slår över nollan på utgången, eller att det slår över när man spelar in.

Märkte också att den inbyggda peakmätarn vid regeln i Logic inte är så snabb... det var när jag slängde på Voxengo Span som jag upptäckte helt nya peakar;) + att den inbyggda inte visar samma peaks när man repeterar ett avsnitt, skumt.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Den mätare jag brukar använda i Logic är den lilla numeriska till vänster om panoreringsratten i mixern. Den är exakt och avslöjar starkaste peak. Om den varierar vid uppspelning kan det bero på att ligger någon form av modulerande effekt på kanalen.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

joachime skrev:Den mätare jag brukar använda i Logic är den lilla numeriska till vänster om panoreringsratten i mixern. Den är exakt och avslöjar starkaste peak. Om den varierar vid uppspelning kan det bero på att ligger någon form av modulerande effekt på kanalen.
Det är just den jag tycker var opålitlig. Jag fick högre peakar med Span än med den.
Ska det inte bli exakt samma utfall vid uppspelning oavsett effekter? Dom ska väl jobba identiskt från gång till gång?

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Har för mig att Span kan mäta på olika sätt.
Det finns modulerande effekter som följer tempo och upprepar sig vid varje uppspelning. Det finns också modulernade effkter som följer egen klocka. Sedan finns modulerande funktioner i andra pluggar, ofta för att ge en analog känsla.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

joachime skrev:Har för mig att Span kan mäta på olika sätt.
Det finns modulerande effekter som följer tempo och upprepar sig vid varje uppspelning. Det finns också modulernade effkter som följer egen klocka. Sedan finns modulerande funktioner i andra pluggar, ofta för att ge en analog känsla.

Jag visste det! Aldrig kan man vara säker i den digitala världen :wink:

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Dan the Man skrev:Ja, det får bli lite handpåläggning...

Btw, kollade runt lite och "Master" är bara som en extra volym ut-kontroll, dvs den styr vad som går ut till ljudkortet. "Stereo Out" är själva mixbussen; och styr den nivå som hamnar på din bouncade fil.
Kan någon reda ut det här? Nu testade jag att göra tre olika bouncar där jag hade Mastern (Stereo Out står på noll) på 0, -6, -20 och visst påverkar det volymen i den bouncade stereofilen. Trodde alltså att det endast var som en volymkontroll och att det var Stereo Out som påverkade nivån som hamnar på filen?? Nån som kan förklara?

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Dan the Man skrev:
Dan the Man skrev:Ja, det får bli lite handpåläggning...

Kan någon reda ut det här? Nu testade jag att göra tre olika bouncar där jag hade Mastern (Stereo Out står på noll) på 0, -6, -20 och visst påverkar det volymen i den bouncade stereofilen. Trodde alltså att det endast var som en volymkontroll och att det var Stereo Out som påverkade nivån som hamnar på filen?? Nån som kan förklara?
Och där googlade jag fram ett bra svar;)):
Keep in mind, though, that there are two things that are sometimes referred to as the "master fader": the Output 1/2 fader (or Stereo Out, named differently depending on which version of Logic you're running) and the Master.

To keep things simple, think of it this way:

The Output 1/2 is a "group" output. There are more groups in Logic than just outputs 1/2, and not all interfaces have just two outputs. For example, my FF800 has 28 outputs (14 stereo pairs). When I bounce a track I usually do bounce it to outputs 1/2, but there have been times when I break out instruments to other groups and then loop them back into Logic, recording them on separate tracks. So I consider Output 1/2 a "group", Output 3/4 a group, and so on. Even though most of the time I print (bounce) my stereo mixes from Output 1/2, I refer to it as a group output.

The Master (fader) acts as the master volume level for all of Logic's outputs. If you bring it up or down, Logic will invisibly bring the level of all outputs up or down accordingly. You won't see the Output faders move, but behind the scenes the level is reduced.

If you're only using Output 1/2 to bounce your mixes, then you have a redundant situation: you could raise or lower the level of your mix by moving either Output 1/2 or the Master. But to keep things simple, leave your Master at 0dB and make adjustments at the Output.

Torsson @ Spotify
Skriv svar