Stellartone Tonestyler - vilken grej!

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Stellartone Tonestyler - vilken grej!

Inlägg av bootsy »

Tillbringade precis en timme med lödkolven och satte in originalmickarna i min jazz 72:a. Mitt i allt kom jag på att jag hade en Tonestyler liggande som jag köpte av Rolleharris i somras. Avsikten var att testa den i P-basen, men jag tänkte att va fan - när jag ändå håller på så får den sitta i jazzen.

Och jösses Amalia.

Det är som att man har fått tre basar till. Minst. Från den klaraste diskant, till den fetaste lågmid, utan att tappa definition. Jag måste säga att detta är den bästa uppgradering man kan ge en passiv bas, utöver nya strängar.

Rekommenderas å det varmaste.
Senast redigerad av bootsy den tor 01 nov 2012, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Re: Stellartone Tonestyler - vilken grej!

Inlägg av Fredde79 »

Har funderat lite på att skaffa en själv men är lite tveksam till att modda min bas (som fortfarande har alla originallödningar kvar), och så kostar den här grejen ganska mycket också. Får se hur det blir, men här är i alla fall en rätt bra demonstration (sorry om den varit uppe tidigare):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vkgqmxfXKSc[/youtube]

Snygg bas har han hur som helst ;)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Skit i originallödningarna, det är en fet uppgradering!
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Kanske jag skulle ge en i födelsedagspresent åt min bas som fyller trettio om en dryg vecka :)
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Hmm. Du säger att det är mycket skillnad även med tonen full uppdragen? Låter verkligen intressant. Har funderat på en ny mick till min '57RI P men då kanse man ska kolla lite mer på en sån här då... :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Absolut, det blir definitivt klarare diskant i det öppna läget.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

bootsy skrev:Absolut, det blir definitivt klarare diskant i det öppna läget.
Försökte göra en lite närmare analys av hur stellartonen är designad genom att titta på bilder av den, och det verkar inte vara något märkligare än en omkopplare som styr signalen till jord genom olika kondingar, alltså ett lågpassfilter med utbytbar kondensator. Stellartone-kretsen flyttar alltså filtrets brytfrekvens för varje steg (som att ändra centerfrekvens i en parametrisk EQ) och kan på så sätt jämnt bibehålla de kvarvarande lägre frekvenserna.

En vanlig tonpot funkar väl ungefär så att den har en kondensator som bildar ett enkelt lågpassfilter och så styr potten hur stor del av signalen som ska gå genom filtret. Med en normalt kopplad pot går lite signal genom filtret också när tonen är helt öppen så man uppnår aldrig en så "klar diskant" som den ofiltrerade signalen har, medan stellartonens högsta läge helt kopplar loss filtret från kretsen (true bypass liksom). En passiv tonstack (som ju också stellartonen är) kan bara ta bort från signalen, inte lägga till.

Nu har jag ju inte testat en stellartone eller ens sett en i verkligheten så det kan hända att jag är ute och cyklar på någon punkt. (Om någon har en liggande skulle jag gärna vilja veta vad det står på kondensatorerna och det ena motståndet! En skarp närbild rakt uppifrån skulle också vara trevligt!)
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Typ en Gibson Varitone då, fast med 16 lägen ?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Fredde79 skrev:
bootsy skrev:Absolut, det blir definitivt klarare diskant i det öppna läget.
Försökte göra en lite närmare analys av hur stellartonen är designad genom att titta på bilder av den, och det verkar inte vara något märkligare än en omkopplare som styr signalen till jord genom olika kondingar, alltså ett lågpassfilter med utbytbar kondensator. Stellartone-kretsen flyttar alltså filtrets brytfrekvens för varje steg (som att ändra centerfrekvens i en parametrisk EQ) och kan på så sätt jämnt bibehålla de kvarvarande lägre frekvenserna.

En vanlig tonpot funkar väl ungefär så att den har en kondensator som bildar ett enkelt lågpassfilter och så styr potten hur stor del av signalen som ska gå genom filtret. Med en normalt kopplad pot går lite signal genom filtret också när tonen är helt öppen så man uppnår aldrig en så "klar diskant" som den ofiltrerade signalen har, medan stellartonens högsta läge helt kopplar loss filtret från kretsen (true bypass liksom). En passiv tonstack (som ju också stellartonen är) kan bara ta bort från signalen, inte lägga till.

Nu har jag ju inte testat en stellartone eller ens sett en i verkligheten så det kan hända att jag är ute och cyklar på någon punkt. (Om någon har en liggande skulle jag gärna vilja veta vad det står på kondensatorerna och det ena motståndet! En skarp närbild rakt uppifrån skulle också vara trevligt!)
Vad jag förstått är detta huvudet på spiken.
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Fan, måste ha en sån i pedalform ju!! Det är ju en ständig jakt på att ha så lite diskant som möjligt men fortfarande höras bra och inte låta instängd. Verkar ju vara en smidig grej, har ju flera basar så en pedal verkar ju grymt!
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

epa skrev:Fan, måste ha en sån i pedalform ju!! Det är ju en ständig jakt på att ha så lite diskant som möjligt men fortfarande höras bra och inte låta instängd. Verkar ju vara en smidig grej, har ju flera basar så en pedal verkar ju grymt!
Nackdelen med pedalen är att man inte snabbt kan ändra ljud, men det är klart att man sparar en hel del. Jag skulle vilja sätta in en stellartone i minst två basar till...
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Det där kanske vore något för Antiguan. Den har saknat fungerande tonkontroll så länge den varit i min ägo.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Jag är nog lite tveksam till att man kan få så många varianter endast med hjälp av kondensatorer och motstånd.
Är induktanser inblandade blir förklaringen lite enklare. Men den har ju samtidigt ett ganska "nätt" utförande så man blir mycket imponerad av resultatet.
Senast redigerad av Musikanten den fre 02 nov 2012, 11:02, redigerad totalt 2 gång.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

bootsy skrev:
epa skrev:Fan, måste ha en sån i pedalform ju!! Det är ju en ständig jakt på att ha så lite diskant som möjligt men fortfarande höras bra och inte låta instängd. Verkar ju vara en smidig grej, har ju flera basar så en pedal verkar ju grymt!
Nackdelen med pedalen är att man inte snabbt kan ändra ljud, men det är klart att man sparar en hel del. Jag skulle vilja sätta in en stellartone i minst två basar till...
Nackdelen med pedalen blir tydlig när man jämför den i sin kontext, alltså utanför basens passiva krets. Varför ska man ha en passiv kontroll utanför basen? Där kan man ju ha en aktiv preamp, som faktiskt kan göra annat (läs boosta) än att "bara" skära i ett befintligt register.

En Tonestyler eller annan typ av passiv variton är verkligen otroligt mycket mer användbar än en vanlig tonkontroll. Det är ett mysterium att inte fler bastillverkare har det som standard. Komponenterna som sitter i kostar inte många kronor (även om Stellartone vet hur man tar betalt).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Den här tråden kan kanske vara av intresse här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=60126
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Musikanten skrev:Jag är nog lite tveksam till att man kan få så många varianter endast med hjälp av kondensatorer och motstånd.
Är induktanser inblandade blir förklaringen lite enklare. Men den har ju samtidigt ett ganska "nätt" utförande så man blir mycket imponerad av resultatet.
Det stämmer och "originalet" varitone har ju en spole (choke, drossel?) och jag försökte leta efter en på bilderna av stellartonen, men den enda komponenten jag hittade som inte var en kondensator tolkade jag som ett motstånd för att göra det lägsta frekvenssteget ännu lägre (Det bara finns 14 separata kondensatorer (15 men två är parallellkopplade)). Men eftersom jag inte har sett någon tydlig bild så kan jag förstås ha fel.

Edit: Rätt tydliga bilder (men inte tillräckligt för att avläsa komponenterna) finns i denna gamla säljtråd på TB: http://www.talkbass.com/forum/f129/fs-s ... ss-608451/
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Skulle ni säga att det skulle göra mycket på en "nästan" passiv bandlös jazzbas? (Preampen boostar bara volym, fungerar bra med [topic] enligt bestbassgear.com)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Liten skrev:Skulle ni säga att det skulle göra mycket på en "nästan" passiv bandlös jazzbas? (Preampen boostar bara volym, fungerar bra med [topic] enligt bestbassgear.com)
På dina basar skulle effekten alltid bli "liten", det säger sig självt. ;)

Allvarligt talat, vet inte hur/om den funkar i en aktiv krets. Den funkar inte med lo-z mickar. Vad är det för värde på tonpotten i basen?

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Fredde79 skrev:
Rätt tydliga bilder (men inte tillräckligt för att avläsa komponenterna) finns i denna gamla säljtråd på TB: http://www.talkbass.com/forum/f129/fs-s ... ss-608451/
Intressant!
Fiffigt gjort med ytmonterade komponenter för att spara plats! Och parallellkoppla på höjden! :tummenupp:
Kunde vara kul om man fick reda på spolens induktans för då kunde man först experimentera lite med olika värden på kondensatorer, seriekopplingar, parallellkopplingar i kombination med spolen.
En liten omkopplare, stor som en vanlig pot är nog inte svår att få tag på och dessutom - behöver man verkligen alla dessa lägen som finns på originalomkopplaren?
Kunde kanske räcka med 5-6 varianter på ljudet... :D
Senast redigerad av Musikanten den lör 03 nov 2012, 11:28, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Det finns flera sidor, foruminlägg och bilder med scheman för DIY varitoner till bas på nätet. Har nåt liggandes nånstans. Ska se om jag hittar värdet på induktorn.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Mungi skrev:
Liten skrev:Skulle ni säga att det skulle göra mycket på en "nästan" passiv bandlös jazzbas? (Preampen boostar bara volym, fungerar bra med [topic] enligt bestbassgear.com)
På dina basar skulle effekten alltid bli "liten", det säger sig självt. ;)

Allvarligt talat, vet inte hur/om den funkar i en aktiv krets. Den funkar inte med lo-z mickar. Vad är det för värde på tonpotten i basen?
Vet inte.. Sitter orginal passiv tonkontroll. Som sagt, ingen färgning alls, bara volymboost.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

Man ska nog inte blanda ihop tonestylern med en Gibson varitone. En varitone (induktansspole + kondensator) är ett bandpassfilter som skär mellanregister men lämnar diskanten intakt. Om jag inte minns fel så hade tex. Grabbern både en varitone och en vanlig tonkontroll som kompletterade varandra.

En vanlig tonkontroll är ett lågpassfilter med en fast brytfrekvens, men den har även en viss interaktion med mickens resonans. Resultatet blir att när man drar av tonen så sänks resonansfrekvensen och resonansen minskar. När man sedan kommer till bottenläget (poten ute ur kretsen) så ökar resonansen igen vid den frekvens som bestäms av kondensatorn.

Av döma av det jag läst om Tonestylern så är den endast en switch och ett antal kondensatorer. Det blir som att switcha mellan ett antal tonkontroller som alltid är helt nedvridna men med olika brytfrekvenser. Med switchen så väljer man resonansfrekvens och man har alltid full resonans. Det är denna bibehållna resonans som ger tydligheten och karaktären i ljudet. Om man har plats för en extra ratt så kan man kombinera tonestylern med en tonpot.

Jag har aldrig testat en tonestyler, men jag har experimenterat en del med kondensatorer för att ändra resonansfrekvensen på passiva mickar.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Mungi skrev:Det finns flera sidor, foruminlägg och bilder med scheman för DIY varitoner till bas på nätet. Har nåt liggandes nånstans. Ska se om jag hittar värdet på induktorn.
Jo jag har sett dem och värdet är visst 1,5H, men nu var det ju alltså Stellartone-kretsen vi snackade om och jag är inte säker på att den har nån induktor ;)

Och jo komponenterna är ju billiga och så, men ett hembygge (om man inte gör den i pedalform) kan bli svårt att få tillräckligt litet för att få plats i basen. Priset är högt för den färdiga produkten, men frågan är om det är vettigt att bygga en själv (åtminstone med så många steg). Tror dock att jag ska smälla ihop en på breadboard med vanliga kondensatorer ur min samling bara vi får klarhet i hur kretsen är designad exakt.

Stellartone nämner för övrigt Grayhill som tillverkare för själva omkopplaren, misstänker att det skulle kunna vara t.ex. den här (284,52 kr): http://se.farnell.com/grayhill/51p22-01 ... 20Products
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Fredde79 skrev:Och jo komponenterna är ju billiga och så, men ett hembygge (om man inte gör den i pedalform) kan bli svårt att få tillräckligt litet för att få plats i basen. Priset är högt för den färdiga produkten, men frågan är om det är vettigt att bygga en själv (åtminstone med så många steg). Tror dock att jag ska smälla ihop en på breadboard med vanliga kondensatorer ur min samling bara vi får klarhet i hur kretsen är designad exakt.
Jag menade ju mer att det är konstigt att inte bastillverkare har dylika rattar som standard istället för vanlig tonkontroll. Det borde inte kosta mycket för stora tillverkare att ta fram. En vanlig tonkontroll är nog orörd på det flesta basar men en sån här grej skulle nog många uppskatta. Fender ger ju till exemepl ut så hejdlöst många olika j- och p-basar. Slänga in en sån här, eller en Villex booster, eller ett dual hi- och lo-pass filter som standard skulle knappast skada försäljningen.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Jag har ett gäng HAS Varitone Plus. Det är alltså en induktor+6-stegsswitch med val av 5 olika kondingar och bypass. Det som skiljer denna från en vanlig varitone är att induktorn är separerad från kondingarna och sitter istället på en push/pull blendpot. Man kan alltså slå av och på induktorn och även steglöst välja hur mycket som ska gå via induktorn (när den är på) och via vald konding. Väldigt rolig och bra kontroll tycker jag (och relativt billig), men den kräver som synes stor plats och två hål.

Bild

~ Grace Slick
Skriv svar