Boss LS2 + Sansamp problem

Prata om effekter och pedaler
Batsback
Nykomling

Boss LS2 + Sansamp problem

Inlägg av Batsback »

Hej!

Jag har ett halvmysko problem, eller något jag tror är ett problem iallafall.

Jag har som många andra ex antal olika distar på mitt bord som jag gärna överanvänder.
Problemet med förlorad botten och tyngd i det distade ljudet känner nog alla till.

Jag tänkte lösa problemet genom att använda en BOSS ls2, jag tänkte köra mina effekter i Effektloop B och låta A vara för den rena signalen. Från Outputen på min Boss LS2 så går en kabel direkt till min Tech21 sansamp som gör i mitt tycke underverk med ljudet. Från sansampen går det sedan antingen in i mixerbordet eller in i stärkaren.

Nu till min dilemma: Jag har märkt att LS2an färgar ljudet i sansampen ganska rejält, även om jag inte har någon pedal aktiverad i effektkedjan.

I mitt huvud, så om Boss ls2 är aktiverad med A+B mix alternativet, utan någon effekt på. Så ska jag inte märka någon direkt skillnad på ljudet om jag stänger av LS2an eller inte. Men det är precis som om när jag sätter på LS2an, så tappar jag hälften av tyngden i ljudet från sansampen.

Jag har svårt att tro att signalstyrkan ska påverkas så mycket att det blir den faktiskt enorma skillnaden som det blir.

LS2an är lånad, kan det vara den som är trasig? Eller kan den rena signalen från Effekt loop A på något magiskt sätt undvika att bli färgad av ljudet från sansampen, även fast de båda mixade ljuden går ut genom samma output in i sansampen?

Halvmeckigt att förklara, men jag är ganska desperat om hjälp i den här frågan. Ingen av mina musikvänner har hört talas om detta problem innan.
HirYoshima
Medlem++

Re: Boss LS2 + Sansamp problem

Inlägg av HirYoshima »

Låter som att den inte får ström eller nåt...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Kan vara så att de går i motfas , då skulle du tappa botten
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Lustigt. Nog för att Boss inte sportar true bypass men så stor skillnad borde du inte märka.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Batsback
Nykomling

Inlägg av Batsback »

Har märkt att om jag kopplar ur effektkedjan och kör A och B mix aktiverat så försvinner problemet. Uatn det är när effektkedjan är ikopplad, och ingen pedal i den är aktiverad som problemet kommer. Sätter jag på en pedal så får jag tillbaka all botten. Det är precis som att den signalsplitten i LS2 an påverkar signalen så mycket att effekten blir halverad. Jag läste att har du en pedal i en kedja.. Som du sedan stänger av. Så släpper inte ls2an igenom någon signal alls i den kedjan. Kan det verkligen stämma? Har någon nått tips på annan lösning för att blenda in ren signal?
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Inlägg av Zoufbass »

Köp en extern fx loop med mix-ratt på om du inte lyckas lösa det med bossen? vill minnas att lehle (stavning?) Har nån enkel sån, sitter även en i basswitchen men det är kanske lite overkill för ändamålet :) mvh Soffe
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Inlägg av BaktaktsBilly »

Så om jag greppar problemet så tappar du signalstyrka framförallt? När effektkedjan är inkopplad men någon pedal är inte aktiverad?
Även om alla pedaler i loopen är true bypass så är det ju en massa kabel (i och mellan pedalerna) som kanske lastar ner signalen. Är det ett gäng buffrade pedaler så är ju buffrarna oftast i signalkedjan iaf.
Testa koppla endast en kort kabel i loopen. Då borde du ju kunna utesluta om det är pedalerna i kedjan eller LS2:an som ställer till det.

Fotnot. Nån som vet vad man ska ge ord som "hipster" eller "buffer" för ändelse i bestämd form plural? Hipstrarna? "Hipstersarna" låter inte riktigt riktigt. :-)
Skriv svar