Ebay: Varför döljer man serienummer

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Ebay: Varför döljer man serienummer

Inlägg av Kale »

Har sett flera exempel på annonser där man döljer serienumret. Kan inte komma på varför (om inte basen är stulen)? Finns det något som jag missat här?
Exempel:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... otohosting
Korvsnutten
Medlem

Re: Ebay: Varför döljer man serienummer

Inlägg av Korvsnutten »

ja vafan gör folk så för! en sån bas skulle jag kunna tänka mig... :roll:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

riktigt störigt!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

För att ingen skall kunna sno bilderna och skapa en egen fejkauktion med hjälp av dem. Kanske onödigt i just detta fallet eftersom bilderna inte är direkt högkvalitativa.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

Danne skrev:För att ingen skall kunna sno bilderna och skapa en egen fejkauktion med hjälp av dem. Kanske onödigt i just detta fallet eftersom bilderna inte är direkt högkvalitativa.
:? Men, det går väl lika bra att fejka med en svart platta över serienumret? (jag är den blåögda typen och fattar inte riktigt...)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Man kan råka ut för följande scenario:

Man sätter ut basen till försäljning på tex Ebay. Man har kanske satt ut för högt utgångspris och basen blir inte såld. En månad senare sätter man ut basen igen och får en massa e-post om att den redan har blivit såld och man blir anklagad för att vara bedragare. Alltså har någon snott bilderna och skapat en falsk auktion och lyckats kränga "basen".

Ev. blir man också anmäld till Ebay. Naturligtvis kan någon göra detta även med delvis dolt serienummer, men man kan ju alltid bevisa sin oskuld i efterhand genom att ha bilder på serienumret i sin helhet. Dessutom kan bedragaren få problem att sälja om någon vill ha bilder på hela serienumret.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

Danne skrev:Man kan råka ut för följande scenario:

Man sätter ut basen till försäljning på tex Ebay. Man har kanske satt ut för högt utgångspris och basen blir inte såld. En månad senare sätter man ut basen igen och får en massa e-post om att den redan har blivit såld och man blir anklagad för att vara bedragare. Alltså har någon snott bilderna och skapat en falsk auktion och lyckats kränga "basen".

Ev. blir man också anmäld till Ebay. Naturligtvis kan någon göra detta även med delvis dolt serienummer, men man kan ju alltid bevisa sin oskuld i efterhand genom att ha bilder på serienumret i sin helhet. Dessutom kan bedragaren få problem att sälja om någon vill ha bilder på hela serienumret.
Ok, nu fattar jag! Jag som alltid har försökt fota så att man skall se serienumret är som tidigare nämts lite blåögd. Tack Danne
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Sen är det väl serienummret man "säljer".
Det blir ju en värdehandling i sig.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Blåögd är lätt att vara. Jag är också ofta blåögd men man vill ju gärna tro allt gott om folk. Just Ebay är ju en stor marknad och risken är väl större där än våra säljmarknader här.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Inlägg av calif de funk »

TredoX skrev:Sen är det väl serienummret man "säljer".
Det blir ju en värdehandling i sig.
S 8xxxxx = ´78. Då vet man åldern. Det räcker. :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar