Enbart hörlurar till förstärkaren?

Prata om mickar och elektronik
Peter B
Medlem

Enbart hörlurar till förstärkaren?

Inlägg av Peter B »

Hej,

Jag funderar på en liten transistortopp som övningsstärkare att ha i bokhyllan och då enbart använda hörlurar. Ni som kan tekniken - kan det skada förstärkaren att inte ha någon högtalare ansluten? Eftersom inkopplade hörlurar mutar högtalarutgången så borde det väl det vara okej?

Peter
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Enbart hörlurar till förstärkaren?

Inlägg av fieldflower »

På transistortoppar är det generellt ok även om högtalarutgången inte är mutead då oändlig impedans oftast inte är farligt.
Bra att konsultera manualen, men funkar på de flesta (kanske t.o.m. alla...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Hej!
Det är endast rörförstärkare med utgångstransformator som skulle ta skada av att köra obelastat.
Så gör som du har tänkt.
- Ingvar -
Peter B
Medlem

Inlägg av Peter B »

Tack! Pratabas äger! :-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Å andra sidan... om du bara ska lira med hörlurar, varför inte bara en VOX amplug eller liknande?
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Lite OT, men hur fasen funkar egentligen hörlursutgång på rörförstärkare? Har de en separat förstärkare för hörlurarna eller?
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Säger som Dereborn, en Vox Amplug är perfekt. Du kan knalla omkring eller sitta var som helst och spela med den, samt koppla in mp3/iPhone till den och öva/repa till.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Nyasu skrev:Lite OT, men hur fasen funkar egentligen hörlursutgång på rörförstärkare? Har de en separat förstärkare för hörlurarna eller?
Ansluts via ett motstånd till högtalarutgången. Typiskt 100 ohm för en effektsvag hemmaförstärkare. Jag har inget rörförstärkarschema framför mig men jag kan inte se någon anledning att det skulle skilja sig från transistorförstärkare.
Signal/brus-förhållande bör ju vara lika (dåligt) som när det kommer ut ur högtalaren, möjligen mer störande när man har "högtalaren" alldeles vid örat. Det kanske finns andra lösningar där signalen tappas av tidigare i kedjan.

Edit: Kom att tänka på att rörförstärkare behöver lämplig belastning :oops: . Jag får säga pass tills vidare, återkommer om jag råkar få syn på ett passande kopplingsschema.
Peter B
Medlem

Inlägg av Peter B »

Jo, Amplug borde funka bra.
En extra topp kan komma till användning med en 112 som alternativ till till de mindre giggen. Den här är intressant: http://www.tcelectronic.com/bh250/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar