Lynott med Rick!

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
dereborn

Lynott med Rick!

Inlägg av dereborn »

Har inte jag sett förut.

Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Lynott med Rick!

Inlägg av Jan Hellman »

Det har jag. Han körde på en del olika basar genom åren. Fender P, Rickenbackers, Dean Armstrong, BC Rich och Ibanez Roadster RS900. Ibanez-basen var väl egentligen den han använde mest på 80-talet. Men han hade flera Rickenbackers av vad jag vet. Har i alla fall sett bilder på honom med flera olika Rickenbackers.

----------
From ze iPhoooneeee
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Det där är väl väldigt tidigt? Eric Bell på gura ser det ut som.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Irbit skrev:Det har jag. Han körde på en del olika basar genom åren. Fender P, Rickenbackers, Dean Armstrong, BC Rich och Ibanez Roadster RS900. Ibanez-basen var väl egentligen den han använde mest på 80-talet. Men han hade flera Rickenbackers av vad jag vet. Har i alla fall sett bilder på honom med flera olika Rickenbackers.

----------
From ze iPhoooneeee
Ibanezen hade han väll mest på slutet har jag för mig. Och i och för sig var det på 80-talet. Men inte hela. :roll:
Ingemar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ingemar Sundström skrev:
Irbit skrev:Det har jag. Han körde på en del olika basar genom åren. Fender P, Rickenbackers, Dean Armstrong, BC Rich och Ibanez Roadster RS900. Ibanez-basen var väl egentligen den han använde mest på 80-talet. Men han hade flera Rickenbackers av vad jag vet. Har i alla fall sett bilder på honom med flera olika Rickenbackers.

----------
From ze iPhoooneeee
Ibanezen hade han väll mest på slutet har jag för mig. Och i och för sig var det på 80-talet. Men inte hela. :roll:
Ingemar
Nu dog han ju i januari -86 så HELA 80-talet kan det ju helt omöjligt vara. ;) Och av vad jag vet så använde han Ibanez:en under en stor del av 80-talet. Alltså den delen av 80-talet då han faktiskt levde och kunde spela bas. Dvs innan 5:e januari 1986...... Vilket i stort är den första delen av 80-talet..... Han fick flera instrument av Ibanez och av vad jag minns så vart det väl nästan uteslutande Ibanez från och med 1980 och fram tills han dog. Fender ignorerade honom tydligen fullständigt trots att han var väldigt förknippad med P-basen så när Ibanez hörde av sig så hoppade han på och körde Ibanez därefter. Men han hade ett par P-basar kvar, minst en Rick och lite annat. Hans första bas var tydligen en Jazzbas men den blev stulen om jag inte minns fel.... Och Ibanez var dom enda som ville sponsra honom. Fender har väl fortfarande inte släppt någon Lynott-sig av vad jag vet. Säkert för att han gick över till Ibanez. Men kan Gibson göra en Hendrix Strata så borde väl Fender kunna göra en Lynott-sig. Och dom flesta om inte alla som fått en Fender signatur-modell uppkallat efter sig har väl spelat på annat än Fender under stora delar av sina karriärer.....
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, det här med att Phil hade en svart P-bas med spegelpleka kan vi ju i alla fall avfärda som en myt som frodas bland underutvecklade och prostituerade tycker jag.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Ja, det här med att Phil hade en svart P-bas med spegelpleka kan vi ju i alla fall avfärda som en myt som frodas bland underutvecklade och prostituerade tycker jag.
Vad menar du med det? Det är väl dom P-basar han moddade själv och använde framförallt under mitten av 70-talet? Vi sålde likadana p-skydd på SoundSide när jag jobbade där. Mighty Mite tillverkade dom och det var sådana Lynott hade skaffat till sina två p-basar. Samma tillverkare. Coolt. Av vad jag minns sålde vi inte ett enda av dom som låg på hyllan. :lol: Ångrar att jag inte köpte på mig några. Vet inte om Mighty Mite fortfarande tillverkar dom. Och Lynott hade två p-basar. Båda svarta. En med lönnbräda och hans huvudsakliga bas som hade en rosewood bräda. Sen hade han väl en bandlös också tror jag.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Sen hade han tydligen en dubbelhalsad Ibanez också.... DET visste jag däremot inte tidigare men han använde den bara 1982 av vad jag fått fram.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aR45mIDxvs8[/youtube]

4-strängad bas + gitarr. Coolt. Och fy faan vad ostämt det är i klippet...... :lol:
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Naturligtvis menade jag hela det 80-tal han levde. Efter -86 spelade han inte så mycket.
ingemar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ingemar Sundström skrev:Naturligtvis menade jag hela det 80-tal han levde. Efter -86 spelade han inte så mycket.
ingemar
Nä inte av vad vi vet i alla fall. Förhoppningsvis finns det väl en uppsättning instrument där "on the other side....." ;)

Och jag menade också hela det 80-tal han levde. Lite logiskt kanske. ;)

Allt gott.

//J
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem

Inlägg av Ekis »

72-75 verkade den svarta Ricken vara huvudyxan för Phil om man tittar på konsertbilderna. Spegel-precisonen dyker inte upp förrän 76, och 80 dyker en Roadstar I upp. Det fanns dessutom en sunburst Precison han spelade på runt 74.

Bild

750517

Bild
740824

Bild

Bättr vy av dubbel-Ibban 820704
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ekis skrev: Bild

Bättr vy av dubbel-Ibban 820704
Coolt med en snubbe på en blond Rick bas och Lynott på gitarr och bas samtidigt..... :D :tummenupp:
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem

Inlägg av Ekis »

Irbit skrev:
Ingemar Sundström skrev:

----------
From ze iPhoooneeee
Ingemar
Nu dog han ju i januari -86 så HELA 80-talet kan det ju helt omöjligt vara. ;) Och av vad jag vet så använde han Ibanez:en under en stor del av 80-talet. Alltså den delen av 80-talet då han faktiskt levde och kunde spela bas. Dvs innan 5:e januari 1986...... Vilket i stort är den första delen av 80-talet..... Han fick flera instrument av Ibanez och av vad jag minns så vart det väl nästan uteslutande Ibanez från och med 1980 och fram tills han dog. Fender ignorerade honom tydligen fullständigt trots att han var väldigt förknippad med P-basen så när Ibanez hörde av sig så hoppade han på och körde Ibanez därefter. Men han hade ett par P-basar kvar, minst en Rick och lite annat. Hans första bas var tydligen en Jazzbas men den blev stulen om jag inte minns fel.... Och Ibanez var dom enda som ville sponsra honom. Fender har väl fortfarande inte släppt någon Lynott-sig av vad jag vet. Säkert för att han gick över till Ibanez. Men kan Gibson göra en Hendrix Strata så borde väl Fender kunna göra en Lynott-sig. Och dom flesta om inte alla som fått en Fender signatur-modell uppkallat efter sig har väl spelat på annat än Fender under stora delar av sina karriärer.....
Ibban hänger med till våren -82 då den ersätts av en Roland som Phil sedan verkar använda fram till sin död.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ekis skrev:Ibban hänger med till våren -82 då den ersätts av en Roland som Phil sedan verkar använda fram till sin död.
Nu var det ju Ibanez som tillverkade Rolands basar och gitarrer också i och för sig men var det verkligen så tidigt som -82? Fick för mig att det var senare. Det var via kopplingen till Ibanez som gjorde att han testade Roland-basen. Syntelektroniken vart bortplockad från hans bas för att göra den lättare läste jag precis så det var ingen standard Roland GR33B. Ibanez gjorde instrumenten och Roland elektroniken.
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem

Inlägg av Ekis »

Irbit skrev:
Ekis skrev:Ibban hänger med till våren -82 då den ersätts av en Roland som Phil sedan verkar använda fram till sin död.
Nu var det ju Ibanez som tillverkade Rolands basar och gitarrer också i och för sig men var det verkligen så tidigt som -82? Fick för mig att det var senare. Det var via kopplingen till Ibanez som gjorde att han testade Roland-basen. Syntelektroniken vart bortplockad från hans bas för att göra den lättare läste jag precis så det var ingen standard Roland GR33B. Ibanez gjorde instrumenten och Roland elektroniken.
Jag hittar inga bilder med Phil med Ibanezen efer mars -82, men å andra sidan hittar jag inga bilder med Rolanden före mars -83. Däremellan var Phil ute på soloäventyr där han mest syns med gitarr.

Så bytet till Roland kan mycket väl ha skett så sent som mars -83
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

dereborn skrev:Har inte jag sett förut.

Bild
Kolla in. Ampeg/Dan Armstrong va? 1972.

Bild
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Bild
Lynott med en BC Rich.
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem

Inlägg av Ekis »

Irbit skrev:Bild
Lynott med en BC Rich.
Samt Gary med en BC Rich vilket känns minst lika exotiskt.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

dereborn skrev:Bild
Jag vill också ha gubbebyxor med pressveck på scen!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar