Gummifötter på pedaler, ditt och datt

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Gummifötter på pedaler, ditt och datt

Inlägg av bjelkeman »

Jag knåpar just nu på en blygsam uppsättning pedaler, så det vore bra att få höra lite hur ni gör. Jag har läst hela tråden om kopplingsordningen på pedaler.

- Tar alla i princip bort gummifötterna på sina pedaler om de ska sitta på pedalbord, och sätter på kardborrband under?
- Finns the bättre fabrikat av kardborrband som du använder?
- Något speciellt man ska tänka på när man köper kraft aggregat och kablar för det?
- Något annat jag borde ha tänkt på att fråga om? :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Re: Gummifötter på pedaler, ditt och datt

Inlägg av Sunken »

bjelkeman skrev:- Tar alla i princip bort gummifötterna på sina pedaler om de ska sitta på pedalbord, och sätter på kardborrband under?
Väldigt många gör ju så. Alternativet är att tillverka nya backstycken, men det är ju lite överkurs.
bjelkeman skrev: - Finns the bättre fabrikat av kardborrband som du använder?
Säkert. Många (jag med förr om åren) kör med Biltemas. Bra klister i dem.

Lossa lite på bakstycket och vik in kardborren, skruva åt och de sitter som berget.
bjelkeman skrev: - Något speciellt man ska tänka på när man köper kraft aggregat och kablar för det?
Köp något med tillräckligt med 9V-uttag för vad du ska ha det till. Det skadar ju inte om det finns några 18V med, kanske till och med 24V, men det är ganska ovanligt med pedaler som vill ha det.
bjelkeman skrev: - Något annat jag borde ha tänkt på att fråga om? :)
Patchkablar.

Vill du ha en snygg och enkel kabeldragning så är George L eller Lava eller liknande väldigt smidiga. Bryr man sig inte om slutresultatet visuellt så köp vad du vill. :tummenupp:
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Om man orkar skruvar man bort luckan och fäster kardborren runt kanten, skruva tebax. Biltemas kardborre är god nog. Köp gärna ett bra strömagg. med en gång, man ångrar sig annars. Isolerade utgångar är att föredra.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

kmo skrev:Om man orkar skruvar man bort luckan och fäster kardborren runt kanten, skruva tebax. Biltemas kardborre är god nog. Köp gärna ett bra strömagg. med en gång, man ångrar sig annars. Isolerade utgångar är att föredra.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Sunken skrev:
kmo skrev:Om man orkar skruvar man bort luckan och fäster kardborren runt kanten, skruva tebax. Biltemas kardborre är god nog. Köp gärna ett bra strömagg. med en gång, man ångrar sig annars. Isolerade utgångar är att föredra.
Ibland är världen liten!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Tackars!
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

kmo skrev:Köp gärna ett bra strömagg. med en gång, man ångrar sig annars. Isolerade utgångar är att föredra.

Och tänk efter lite extra hur du ska ha pedalerna placerade, de behöver ju inte sitta i kopplingsordning direkt. Jag har tex väldigt svårt att trampa på "övre raden", så jag har pedalerna jag trampar ofta (och speciellt i mitten av låtar) på närmast mig, medan kompressor, stämapparat och preamp sitter i övre raden.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar