Dags att kolla efter en preamp

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Mogalen
Medlem

Dags att kolla efter en preamp

Inlägg av Mogalen »

Har börjat kolla efter en preamp/D.I., och har kommit fram till att jag inte kan bestämma mig.
2 stycken har jag hittat till rimligt pris, en MXR M80 DI+ samt Fishman Pro-EQ Platinum. Skulle vilja ha lite jämförelser mellan dessa två om möjligt!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Re: Sv: Dags att kolla efter en preamp

Inlägg av strummer »

Mogalen skrev:Har börjat kolla efter en preamp/D.I., och har kommit fram till att jag inte kan bestämma mig.
2 stycken har jag hittat till rimligt pris, en MXR M80 DI+ samt Fishman Pro-EQ Platinum. Skulle vilja ha lite jämförelser mellan dessa två om möjligt!
Vad ska du ha den till?
Kompressor, det är livet!
Mogalen
Medlem

Inlägg av Mogalen »

strummer skrev:
Mogalen skrev:Har börjat kolla efter en preamp/D.I., och har kommit fram till att jag inte kan bestämma mig.
Vad ska du ha den till?
Forma ljudet och linea direkt till PA. Tekniskt dödsmetal band och soul/funk band.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Re: Dags att kolla efter en preamp

Inlägg av Hågge »

Har inte testat Fishmannen. Men efter att ha testat M-80 DI under några veckor, både gigg och rep, så tycker jag att det låter som att den är helrätt för dig, utifrån din beskrivning av vad du ska ha den till.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Tech 21 Bassdriver DI borde ju funka alldeles utmärkt? Har spelat både poprock, metal och electro med en sådan, går att ratta till vad man vill med den typ. Tänker mig att teknisk dödsmetall vill ha ett ganska scoopat basljud, och det klarar den med bravur! Jag kommer antagligen byta ut den mot en sån där VT Bass DI vad det lider (eller ja, lämna tillbaka Bassdrivern och skaffa en egen DI, har lånat den av min trummis farsa), men det är mest bara för att jag vill ha en midrangekontroll!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Mogalen skrev:
strummer skrev:
Vad ska du ha den till?
Forma ljudet och linea direkt till PA. Tekniskt dödsmetal band och soul/funk band.
Då svarar jag som jag brukar, Radial Bassbone, grymt bra på alla sätt!
Kompressor, det är livet!
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Jag gillar sansamp. Gör väldigt mycket med ljudet, men har en väldigt egen karaktär man antingen gillar eller inte. Ganska mycket hängmatta över det, vilket jag tycker funkar skitbra till metal och borde väl vara kanon till funk med (om du slapar då vill säga). MXR M80 är i mitt tycke mycket mer transparent. Knuffar till ljudet men färgar inte särskilt mycket. Funkar ju bra om man har ett grundljud man är nöjd med och bara vill boosta det lite, den har också en ganska cool dist. Men rent spontant säger jag sansamp, är sjukt nöjd med min!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Sansamp bass driver DI
Sansamp VT bass DI
MXR M80 DI
Aguilar tonehammer
Sadowsky preamp/DI

De är några bra och omtyckta preamp/DI-pedaler. Googla på varje, läs på och nörda in dig. Prova om möjligt!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Glöm för all del inte EBS Microbass II, mycket välljudande och mångsidig preamp i svensk qualitet. Dessutom är EBS omvittnat duktiga på service och kundvård.

http://www.bass.se/2009/microbassII.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

MXR M80 är jag sjukt nöjd med.
Hörde klipp från ett gig jag gjorde nyss med metalbandet där jag körde line ut direkt från MXR:en och det verkar låta sjukt bra om basen trots medioker digitalkameravideo..!

Det lät dessutom bättre på scenen med de pissusla monitorerna än vad det gjorde på senaste gigget då jag hade Mesan och en Ampeg 8x10...
VIsst, hann inte ratta så mycket och jag är inte van/gillar inte 10-or men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar