Justera en bandlös bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem

Justera en bandlös bas

Inlägg av Uncle Funk »

Jag har införskaffat mig en bandlös bas och satt på nya strängar. Nu behöver jag justera den. Det jag undrar är om principen är den samma som en bandad bas eller ska jag tänka på något speciellt? Jag har ju inga band att mäta mot och skorr att ta hänsyn till.
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Janne

Re: Justera en bandlös bas

Inlägg av Janne »

Så här gjorde jag, fast jag har egentligen inte koll på om det är rätt eller fel:
Jag filade ned sadeln jättelågt. Sedan justerade jag dragstången så halsen hade en väldigt liten bananböj. Sänkte srrängarna så mycket det gick, ville ha lite meowljud men sänkte jag för lågt blev det för stumma toner bitvis. Inga markeringar på min så jag intonerade med flageoletten på 12:e band genom att hitta flageolettens centrum och jämförde sedan med att trycka ned tonen precis där.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Re: Justera en bandlös bas

Inlägg av hitman »

Janne skrev:Så här gjorde jag, fast jag har egentligen inte koll på om det är rätt eller fel:
Jag filade ned sadeln jättelågt. Sedan justerade jag dragstången så halsen hade en väldigt liten bananböj. Sänkte srrängarna så mycket det gick, ville ha lite meowljud men sänkte jag för lågt blev det för stumma toner bitvis. Inga markeringar på min så jag intonerade med flageoletten på 12:e band genom att hitta flageolettens centrum och jämförde sedan med att trycka ned tonen precis där.
Jag tror du gjorde rätt :tummenupp:

Sadeln skall vara läge än vad man kunde tro och betydligt lägre än på en bandad. det finns rätt gott om tips på Nätet om hur man skall göra.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar