Därför så släpper jag (muttrandes) nu iväg ett Icon FireXon: Ett externt firewireljudkort som ser ut såhär:

Kortet har två micpreamper med fantommatning på såna däringa smarta xlr/tele-jack. På baksidan sitter två linjeingångar, så totalz kan du spela in fyra kanaler samtidigt. Det är smidigt om man vill lägga tre kanaler bas samtidigt, har jag märkt. Kortet fungerar också enligt egen erfarenhet till gitarr, synth och sång. Du kan spela in metal på det, det vet jag i alla fall. Det är möjligt att det fungerar till pop och dansband också...
Fyra separata Audio-ut, MIDI in-ut, 2 hörlursutgångar med separata volymkontroller (vilket är riktigt praktiskt). Två FireWire-portar. Komplett i originalkartong, med alla papper och CD-skivor. Två firewirekablar och väggvårta.
+
Väldigt låg brusnivå
Transparenta preamper
Smidig
-
Lite dåligt krut i hörlursutgångarna.
Lite smutsig efter ett par vändor till replokalen.
Saknar USB.
Jag tänker mig 1000:-, men jag är inte den som är den.
Eventuella byten kan vara USB-ljudkort med liknande specar, en sm57:a eller en MD421, pengar emellan om det är aktuellt.
Frasse ingår ej. Kan hämtas i Malmö eller Lund, åker till Örebro ibland. Den kan också åka frakt om man nu vill det.