Ojämn nivå
-
- Medlem
Ojämn nivå
Tjenare! Jag har varit tvungen att byta pott på en av mina basar och så har jag tidigare bytt mickar då de gamla var helkassa.
Det är en P/J fender och ja upplever att när ja vrider på volymen från minimum till max så är det som att det "hoppar" i ljudnivå från nästan fullt till max. Kan det vara att jag har gjort fel vid lödning? Jag har inte kapat något på några sladdar så kan det vara så att det är "för mycket" sladd som orsakar det, feljordat eller något annat?
Det är en P/J fender och ja upplever att när ja vrider på volymen från minimum till max så är det som att det "hoppar" i ljudnivå från nästan fullt till max. Kan det vara att jag har gjort fel vid lödning? Jag har inte kapat något på några sladdar så kan det vara så att det är "för mycket" sladd som orsakar det, feljordat eller något annat?
- B-Å Åhs
- Medlem++
Re: Ojämn nivå
Har du fått tag i rätt sorts pot , den ska antagligen vara logaritmisk inte linjär . kolla märkningen
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem
Asså ja visste att det va något sånt där vajsing.. Även fast jag frågade i butiken om det var skillnad på pottar till "Tune" och "Volym", inte riktigt samma fråga som jag borde ställt, men så sa de "Alla pottar är likadana"... -.-
Med risk för röra så kan ja förklara proceduren:
1 pott gick sönder. Jag gick och köpte en ny. När jag skulle sätta in den i min fender så visade det sig att själva "kroppen" på potten var för stor för hålet där "Tune"-potten skulle sitta. Då tänkte jag att ja kunde byta plats på den potten vid P-volymen, då utrymmet för pott-kroppen var större där. I det bytet så när jag skulle ta av själva "hatten" i volym potten så gick en metallpinne av och då blev även den potten värdelös. Jag fortsatte dock med att sätta den nyinköpta potten på det voly-pottsplatsen.
Och tog då Tune-potten från min Warwick som hade en liten storlek, som de som satt i fendern tidigare, och satte den på Tune-potten på fendern. Bottom line - 3 olika pottar i 1 bas.
Hur ska jag säga/göra för att få köpa rätt sorts pottar när de i butikerna inte vet vad jag frågar efter? -.-
Och hur ser jag ifall de är logaritmiska eller linjära? Vad är markeringen dvs.
Med risk för röra så kan ja förklara proceduren:
1 pott gick sönder. Jag gick och köpte en ny. När jag skulle sätta in den i min fender så visade det sig att själva "kroppen" på potten var för stor för hålet där "Tune"-potten skulle sitta. Då tänkte jag att ja kunde byta plats på den potten vid P-volymen, då utrymmet för pott-kroppen var större där. I det bytet så när jag skulle ta av själva "hatten" i volym potten så gick en metallpinne av och då blev även den potten värdelös. Jag fortsatte dock med att sätta den nyinköpta potten på det voly-pottsplatsen.
Och tog då Tune-potten från min Warwick som hade en liten storlek, som de som satt i fendern tidigare, och satte den på Tune-potten på fendern. Bottom line - 3 olika pottar i 1 bas.
Hur ska jag säga/göra för att få köpa rätt sorts pottar när de i butikerna inte vet vad jag frågar efter? -.-
Och hur ser jag ifall de är logaritmiska eller linjära? Vad är markeringen dvs.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Antar att Warwicken är aktiv ?
Då kan du inte blanda potar från en aktiv bas med en passiv som jag tror fendern är.
Du ska antagligen ha 250k eller 500k logaritmisk till volympoten på fendern.
Bara att skaffa rätt värde :
se även http://www.seymourduncan.com/support/wi ... d_p_j_bass" onclick="window.open(this.href);return false;
Då kan du inte blanda potar från en aktiv bas med en passiv som jag tror fendern är.
Du ska antagligen ha 250k eller 500k logaritmisk till volympoten på fendern.
Bara att skaffa rätt värde :
se även http://www.seymourduncan.com/support/wi ... d_p_j_bass" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem
Warwicken är passiv. Och de pottarna såg exakt likadana ut som de som fendern "ursprungligen" hade.
Så där har jag typ dragit sladdarna, fast jag satte typ en liten resistor (som satt där innan på tuning-pottarna) på tune-potten.
Men jag tror inte att jag dragit någon "Ground wire from bridge" så att säga.
Får väll hoppa in och kolla en gång till.
Vill bara att allt ska funka för en gång skull >.< Det lät bra med potten innan, men den gick sönder i ett av örona från pott till hatt-ratten.
Så där har jag typ dragit sladdarna, fast jag satte typ en liten resistor (som satt där innan på tuning-pottarna) på tune-potten.
Men jag tror inte att jag dragit någon "Ground wire from bridge" så att säga.
Får väll hoppa in och kolla en gång till.
Vill bara att allt ska funka för en gång skull >.< Det lät bra med potten innan, men den gick sönder i ett av örona från pott till hatt-ratten.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Vad står det för märkning på den krånglande poten ?
-
- Medlem

Tycker att det står Alpha på den längst till höger. Sen är det lödtenn i vägen för att man ska kunna se helt, men det ser ut som att det står A25K. -Den som jag snodde från Warwicken.
Den i mitten är den som satt innan. Ser inte riktigt vad det står..
På den längst till vänster står det i vart fall 250k - Nyinköpta.
Jag kanske borde löda bort tennet så att man ser exakt vad som står på mittenpotten. Eller tror du att huvudfelet ligger i den potten som jag har satt på Tuner?
- B-Å Åhs
- Medlem++
25 k om det stämmer är i alla fall inte rät värde , tonkontrollen hamnar på fel frekvens mmm
Jag tror att det blir perfekt om du ser till att ha 250K enligt länken jag skickade , det kan också vara fel på poten , de kan skadas om man värmer dom onödigt mycke vid lödning ...
Det va mina 250K
Jag tror att det blir perfekt om du ser till att ha 250K enligt länken jag skickade , det kan också vara fel på poten , de kan skadas om man värmer dom onödigt mycke vid lödning ...
Det va mina 250K
-
- Medlem
Finemang (Y)
Får helt enkelt köpa en ny pott och sätta tillbaka den gamla A25k i warwicken. Visste att det var något vajsing, det lät även som om att det typ distade en uns när ja spelade lite lägre toner på D strängen. Vet inte om det bara är mina hjärnspöken haha
Men ska jag försöka korta ned längd på sladdar eller spelar det ingen roll? Ska jag ha ett speciellt lödjärn som har en viss W för att inte skada pottarna?
Får helt enkelt köpa en ny pott och sätta tillbaka den gamla A25k i warwicken. Visste att det var något vajsing, det lät även som om att det typ distade en uns när ja spelade lite lägre toner på D strängen. Vet inte om det bara är mina hjärnspöken haha
Men ska jag försöka korta ned längd på sladdar eller spelar det ingen roll? Ska jag ha ett speciellt lödjärn som har en viss W för att inte skada pottarna?
- Musikanten
- Medlem+
Hej!
En 20 W kolv är säkert lagom för dina lödningar vid potentiometrarna. Spetsen får dock inte vara för klumpig.
Det bästa är naturligtvis en s.k. lödstation med reglerbar temperatur.
Lite allmänna lödtips:
Viktigt att lödspetsen är absolut ren. Lödningen går snabbare och tennet flyter ut som det skall.
En blöt svamp är det bästa att rengöra spetsen med.
Håll lödkolven stilla på lödstället. En del vill gärna "dutta" med spetsen, då blir det ingen bra lödning.
Sladdarna bör inte vara onödigt långa, men det är viktigt att kabelutrymmet är skärmat o. jordat.
Glöm inte "Ground wire from bridge". Skall kopplas till de andra jordpunkterna.
En 20 W kolv är säkert lagom för dina lödningar vid potentiometrarna. Spetsen får dock inte vara för klumpig.
Det bästa är naturligtvis en s.k. lödstation med reglerbar temperatur.
Lite allmänna lödtips:
Viktigt att lödspetsen är absolut ren. Lödningen går snabbare och tennet flyter ut som det skall.
En blöt svamp är det bästa att rengöra spetsen med.
Håll lödkolven stilla på lödstället. En del vill gärna "dutta" med spetsen, då blir det ingen bra lödning.

Sladdarna bör inte vara onödigt långa, men det är viktigt att kabelutrymmet är skärmat o. jordat.
Glöm inte "Ground wire from bridge". Skall kopplas till de andra jordpunkterna.
- Ingvar -
-
- Medlem
Problemet blev fixat (Y) Tack för hjälpen!