Köpråd Bas och Förstärkare
-
- Medlem+
Köpråd Bas och Förstärkare
Hallå. Ska köpa ny bas och ny förstärkare. Kommer ha ca 15000 kr att röra mig med. Jag är inte nybörjare utan har spelat i många år. Vill köpa en Warwick, Spector eller Fender Jazz.
Vad skulle ni göra i min sits? Lägga mer pengar på basen än på förstärkare? Eller tvärt om? Känns som att basen kan jag ha i många år medans förstärkare kanske byts ut.
Vad tror ni?
Vad skulle ni göra i min sits? Lägga mer pengar på basen än på förstärkare? Eller tvärt om? Känns som att basen kan jag ha i många år medans förstärkare kanske byts ut.
Vad tror ni?
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Köpråd Bas och Förstärkare
Vad hade du tidigare för förstärkare och högtalare? Det gör det lite lättare för folk att ge råd.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem+
Och vad spelar du för musik !?
Rent generellt så köp begagnat . Man får väldigt mycket mer för pengarna .
Rent generellt så köp begagnat . Man får väldigt mycket mer för pengarna .
Fårfiol -98.
- BBQV
- Forumvärd
Begagnatmarknaden är stendöd. Just nu så kan du få en riktigt bra bas och en herrejössesstärkare för 15000.
- GandhiMK2
- Medlem++
Det är lite svårt att förhålla sej till....lite som att säga "jag har 100 000 och behöver ett fordon, vilket ska jag köpa?" 
Är det viktigt att det står fender på den eller är det viktigaste att den låter bra och känns ok?
Gå in på 4 sound eller vilken butik med mycket basar som helst och prova dej igenom deras sortiment. Helt ofta lyckas jag hitta basar för ett par tusen som jag skulle ta vilken dag i veckan hellre än att lägga 15 på en liknande som ifs kanske har bättre mekanik eller nåt bara för att det står rätt namn på den.
Eller som sagt köpa beggat men fan vilket jobb om man inte tänker köpa första bästa bas...
Stärkare är ju ett helvete. I min värld blir det inte bra innan man har en STARK topp och 4x12, 2x15 el möjligen 8x10. Men det är jag. Andra nöjer sej med 2x10. Beror på vad man vill åstadkomma och vad man vill ha för sound och respons.
Vad gilar du för bassound? Jazzmikar? Humbuckers? P? Starta där för det är ju egentligen där som ditt sound börjar...med basen..stärken är ju mest för ditt eget höga nöjes skull. Ut låter allt ändå som en dammsugare med variabel hastighet..

Är det viktigt att det står fender på den eller är det viktigaste att den låter bra och känns ok?
Gå in på 4 sound eller vilken butik med mycket basar som helst och prova dej igenom deras sortiment. Helt ofta lyckas jag hitta basar för ett par tusen som jag skulle ta vilken dag i veckan hellre än att lägga 15 på en liknande som ifs kanske har bättre mekanik eller nåt bara för att det står rätt namn på den.
Eller som sagt köpa beggat men fan vilket jobb om man inte tänker köpa första bästa bas...
Stärkare är ju ett helvete. I min värld blir det inte bra innan man har en STARK topp och 4x12, 2x15 el möjligen 8x10. Men det är jag. Andra nöjer sej med 2x10. Beror på vad man vill åstadkomma och vad man vill ha för sound och respons.
Vad gilar du för bassound? Jazzmikar? Humbuckers? P? Starta där för det är ju egentligen där som ditt sound börjar...med basen..stärken är ju mest för ditt eget höga nöjes skull. Ut låter allt ändå som en dammsugare med variabel hastighet..

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem+
Tack för svaren.
Jag har haft Trace Elliot jätterigg förut samt en Ashdown Mag 300. Gillade båda. Skulle vilja ha nåt åt det hållet. Typ en topp och en 4×10 eller nåt. Alternativt en bra kombo. Minst 300w är väl att föredra då den ska funka att både repa och gigga med.
Billiga prisvärda basar har jag ägt massor av och har ingenting emot det. Är heller ingen märkesbög men gillar Warwick, Spector och Fender Jazz.
Har ägt en USA Fender och en riktigt bra Mexico Fender. Har ägt en Korea Spector. Men har aldrig ägt en Warwick. Däremot har jag testat en hel del. Har alltid velat haft en. Och äntligen kommer jag ha råd att köpa en fin lite dyrare bas och då vill jag göra det.
Kommer givetvis köpa beggat. Har också funderat på en Yamaha TRB 5P.
Jag har haft Trace Elliot jätterigg förut samt en Ashdown Mag 300. Gillade båda. Skulle vilja ha nåt åt det hållet. Typ en topp och en 4×10 eller nåt. Alternativt en bra kombo. Minst 300w är väl att föredra då den ska funka att både repa och gigga med.
Billiga prisvärda basar har jag ägt massor av och har ingenting emot det. Är heller ingen märkesbög men gillar Warwick, Spector och Fender Jazz.
Har ägt en USA Fender och en riktigt bra Mexico Fender. Har ägt en Korea Spector. Men har aldrig ägt en Warwick. Däremot har jag testat en hel del. Har alltid velat haft en. Och äntligen kommer jag ha råd att köpa en fin lite dyrare bas och då vill jag göra det.
Kommer givetvis köpa beggat. Har också funderat på en Yamaha TRB 5P.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Köp nåt som DU gillar hellre än nåt som andra säger att du ska köpa för att DE gillar, bara att prova sig fram. Ljudet börjar i fingrarna o basen, jag brukar inte ha några problem att få fram "mitt" ljud ur de flesta riggar.
-
- Medlem+
Tackar. Då får det nog bli en dyrare bas och en billigare liten rigg/kombo. Har funderat på en Hartke 3500. Verkar vara rätt mycket topp för pengarna. Och så nån låda till det.Fernan skrev:Köp nåt som DU gillar hellre än nåt som andra säger att du ska köpa för att DE gillar, bara att prova sig fram. Ljudet börjar i fingrarna o basen, jag brukar inte ha några problem att få fram "mitt" ljud ur de flesta riggar.
Har inte så mycket erfarenhet av olika förstärkare/riggar.
MVH/Danne
- inber
- VIP medlem
+1Fernan skrev: Ljudet börjar i fingrarna o basen, jag brukar inte ha några problem att få fram "mitt" ljud ur de flesta riggar.
På en bra bas är det kul att spela, nästan oavsett rigg. En trôkig bas låter kanske bra i en bra rigg, men är lik förbaskat trôkig att spela på.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem++
Hartke HA3500 är en mycket bra förstärkare som du kommer klara dig länge med. De är dessutom billiga och har funktioner och ljud som mycket dyrare förstärkare bruakr ha. Köpr ingen Hartke låda med aluminiumhögtalare om du vill ha ett basig och mulligt ljud. De passar bäst till slap och tapping. INTE allround som de flesta musikaffärer säger. Hartkes VX lådor är faktiskt riktigt riktigt bra. En HA 3500 och en Hartke VX 410 är en mycket bra kombo som funkar till det mestaDSBass skrev:Tackar. Då får det nog bli en dyrare bas och en billigare liten rigg/kombo. Har funderat på en Hartke 3500. Verkar vara rätt mycket topp för pengarna. Och så nån låda till det.Fernan skrev:Köp nåt som DU gillar hellre än nåt som andra säger att du ska köpa för att DE gillar, bara att prova sig fram. Ljudet börjar i fingrarna o basen, jag brukar inte ha några problem att få fram "mitt" ljud ur de flesta riggar.
MVH/Danne
-
- Medlem+
Tackar för tipsenRolleHarris skrev:Hartke HA3500 är en mycket bra förstärkare som du kommer klara dig länge med. De är dessutom billiga och har funktioner och ljud som mycket dyrare förstärkare bruakr ha. Köpr ingen Hartke låda med aluminiumhögtalare om du vill ha ett basig och mulligt ljud. De passar bäst till slap och tapping. INTE allround som de flesta musikaffärer säger. Hartkes VX lådor är faktiskt riktigt riktigt bra. En HA 3500 och en Hartke VX 410 är en mycket bra kombo som funkar till det mestaDSBass skrev:Tackar. Då får det nog bli en dyrare bas och en billigare liten rigg/kombo. Har funderat på en Hartke 3500. Verkar vara rätt mycket topp för pengarna. Och så nån låda till det.Fernan skrev:Köp nåt som DU gillar hellre än nåt som andra säger att du ska köpa för att DE gillar, bara att prova sig fram. Ljudet börjar i fingrarna o basen, jag brukar inte ha några problem att få fram "mitt" ljud ur de flesta riggar.
MVH/Danne

Mvh. Danne
- Elfström
- VIP medlem
Du hittar skitbra låda här till jättebra pris!
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=67714" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka Till
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=67714" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka Till

Shut up and play yer guitar!
- inber
- VIP medlem
Billigt!Elfström skrev:Du hittar skitbra låda här till jättebra pris!
Lycka Till
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem+
Tackar ska ni ha. Jag gör dock ett byte i helgen därnjag får en komplett rigg samt bas 
Bilder kommer till helgen

Bilder kommer till helgen
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Lägg pengarna på en bas du gillar. Blir det något över: köp en passande stärkare.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox