(Vill bara få sagt att jag redan innan det här var riktigt nöjd med både min topp och min låda, så tro inget annat.)
I onsdags (18/9) vad mitt band Structural Disorder förband till de norska banden Vulture Industries och Leprous (Ett av mina absoluta favoritband i skrivande stund.) på Debaser Slussen i Stockholm. Vi hade fått direktiv att ta med oss vår egen backline (I vårt fall innebär det basrigg + trummor, då gitarristerna (Via POD/Boss-bord) och dragspelaren kör ut sig direkt i PA:t), vilket vi lydigt hade packat in i en hyrbil och kört till Debaser.
Väl framme träffar vi de två andra banden och får då höra att det är "lika bra" att vi kör på deras trumset istället - så slipper vi slänga upp ett till kit på den redan fulla scenen. Bortsett från att det hade varit skönt att veta det innan vi släpade dit våra grejor så var det här en välkommen nyhet för vår del.
På frågan "Vad ska jag köra på för basrigg" fick jag svaret att jag skulle gå och prata med basisterna i de två respektive andra banden som befann sig på scenen och skruvade och pillade med en förstärkare. Jag gick upp på scenen, presenterade mig och frågade vad som gällde.
Basisten i Vulture Industries uttryckte då ett visst missnöje över de grejor som de hade med sig (En Ampeg SVT-Classic topp som verkade spöka på något konstigt sätt samt en Genz Benz 2x10:a.) och upplevde att de inte fick ut något tryck ur sina saker. Jag berättade då att jag hade med mig min topp och låda (En EBS CL450 och en TKS212) och frågade om de ville testa dem istället - någonting som jag fick ett jakande svar på. Eftersom att vi skulle spela först så var det ju lika bra att jag testade det som jag hade med mig, resonerades det. Skulle inte mina medhavda grejor heller vara "the bees knees" så kunde de andra köra på det som hade med sig från början.
Så jag begav mig till bilen, bar in min topp och låda och kopplade in dem tillsammans med 2x10:an som de hade med sig. TKS212:an placerades ovanpå Genz Benz:en (och fick sedan en TV-skärm ovanpå sig, från vilken Leprous visade film under hela sin konsert och på vilken vi dessutom körde ut vår logga.. ett välkommet inslag när man inte har någon backdrop..) och mina båda med-basister konstaterade att det blev riktigt gött med effekt och ljud från det som jag hade med mig - så istället för att de sa "kopplar du om efter det att ni är klara?" så frågade de om de fick köra på min topp och låda under hela kvällen

Mest imponerade var de av TKS212:an, även om EBS:en självklart gjorde ett gott intryck den med - och för min del kändes det riktigt kul att få bekräftelse från två andra basister att man faktiskt har "bra" utrustning