Hjälp med DIY FET buffer?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Undrar om det finns någon elektronikkunnig som är flink med lödpennan som skulle vilja hjälpa mig att slänga ihop en FET buffer. Mot betalning förstås. Vill testa det i min Guild Starfire.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Re: Hjälp med DIY FET buffer?

Inlägg av inber »

Mungi skrev:Undrar om det finns någon elektronikkunnig som är flink med lödpennan som skulle vilja hjälpa mig att slänga ihop en FET buffer. Mot betalning förstås. Vill testa det i min Guild Starfire.
Jag är lat och någorlunda välbeställd, har inte tiden och behöver inte pengarna. Men jag beskriver gärna för dig hur du ska göra. Det är bara en FET-transistor, två kondingar och 4-5 motstånd. Busenkelt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

inber skrev:
Mungi skrev:Undrar om det finns någon elektronikkunnig som är flink med lödpennan som skulle vilja hjälpa mig att slänga ihop en FET buffer. Mot betalning förstås. Vill testa det i min Guild Starfire.
Jag är lat och någorlunda välbeställd, har inte tiden och behöver inte pengarna. Men jag beskriver gärna för dig hur du ska göra. Det är bara en FET-transistor, två kondingar och 4-5 motstånd. Busenkelt.
Jag visste att du skulle svara först :lol:

Ja, det verkar väl inte för komplicerat även för en idiot som mig. Problemet är bara att jag har problem med synen och är inte särskilt bra med lödpennan. Men med fin hjälp kanske jag kan testa ändå.

Jag har läst FET transistorer kan vara av väldigt varierande kvalitet. Hur gör man där? Måste man köpa en näve och testa?

Här är en bild på en buffer som jag diskuterat med en annan kille. Vet inte om det säger dig något.

Bild
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Den där är gjord med ett färdigt kretskort. Det är nog svårt att hitta färdiga kretskort, men storleken blir ungefär densamma.

Om du löder själv så använder du istället en experimentplatta (kolla på http://www.veroboard.se" onclick="window.open(this.href);return false;) och borrar på de ställen där du inte vill ha kontakt. Titta på bilderna på deras webbsajt så fattar du direkt.

Jag skulle satsa på den här - enkel, lättbyggd och med få komponenter:

http://www.diyguitarmods.com/guitar-preamp.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur det är med kvaliteten på FET-transistorer idag vet jag inte. Det låter som en skröna. Förstärkningen (i en labb-bänk) kommer att variera mellan olika exemplar, men i övrigt vete sjutton. I min värld så är kvaliteten på elektronik hög, men det är rätt många år sedan jag byggde något själv.

Det är billiga grejor, så om det går åt pipan har du inte blåst många kronor.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Här har du en beskrivning: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=37535&highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Ni är snälla ni!

Var hittar jag komponenterna jag behöver?

Jag tänker att det vore bra med en mini-switch så man kan slå av den också. Jag föredrar det framför en push/pull. Basen har en lucka framtill så jag kan borra så många hål jag behöver utan att förstöra själva kroppen.

Det verkar ju inte för mycket jobb. Jag aldrig gjort nåt dylikt tidigare men löda ihop mickar och pottar brukar gå bra. Jag har gråstarr och ser därför uselt på alla håll och kanter, men det där känns väl som även jag borde kunna få ihop över en söndag. Eller vad tror ni?

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Mungi skrev:Ni är snälla ni!

Var hittar jag komponenterna jag behöver?

Jag tänker att det vore bra med en mini-switch så man kan slå av den också. Jag föredrar det framför en push/pull. Basen har en lucka framtill så jag kan borra så många hål jag behöver utan att förstöra själva kroppen.

Det verkar ju inte för mycket jobb. Jag aldrig gjort nåt dylikt tidigare men löda ihop mickar och pottar brukar gå bra. Jag har gråstarr och ser därför uselt på alla håll och kanter, men det där känns väl som även jag borde kunna få ihop över en söndag. Eller vad tror ni?
Du kommer definitivt att klara av det där.

Elfa på Industrivägen i Solna har allt. Hela deras katalog ligger på nätet, så du kan i lugn och ro hemma plocka ihop vad du ska ha. Vet inte hur deras policy är idag när det gäller att sälja till privatpersoner, men jag hängde där i minst tio års tid på 70- och 80-talet och de har alltid varit dyra men bra.

Ingångsmotståndet på 3 Mohm är lite skumt, närmaste standardvärde är 3,3 Mohm (motstånd görs med värdena 10, 22, 33, 47, 56, 68 etc). Tror inte att värdet är kritiskt. Jag skulle ta 3,3 Mohm, som är närmaste standardvärde. Köp metallfilmsmotstånd (dyrast men brusfriast). Tolerans 5 % räcker bra.

Layouten för transistorer (=vilka ben som är vad) visas alltid underifrån. Observera också att de större kondingarna (det ingår en på 10 mikrofarad och möjligen en till) har skillnad på + och -. Du måste alltså vända dem rätt. Kondensatorn på 10 mikrofarad bör vara tantalelektrolyt, dyra men bra.

Mr. Tillman (upphovsmannen) skriver själv att FET-transistorerna håller dålig kvalite. Där ser man. Köp några extra och kasta om det inte funkar. Billigare än att åka till Elfa flera gånger.

Utöver de 8-9 komponenter som ingår så behöver du ett veroboard och en borrmaskin med en borr på 6-7 mm eller mer, så du kan borra av kopparfolien där kontakten ska brytas. Skulle tro att hela bygget tar en kväll.

Gör en rejäl skiss innan du börjar borra och löda, man blir lätt jävligt korkad när man har verktyg i händerna. Been there, done that... :roll:

Lycka till!

P.S. Jag bor i Nacka. Kör det ihop sig helt för dig och den inte funkar, så kan du komma över på en fika så ska vi se om jag kan hjälpa dig. D.S.
Senast redigerad av inber den sön 06 okt 2013, 14:16, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

STORT tack! Väldigt schysst!

~ Grace Slick
Skriv svar