Trådlöst i resten av världen?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Ingemar Sundström
Medlem+

Trådlöst i resten av världen?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Nån som har koll på trådlöst i hela världen vilka frekvenser man får köra på i olika länder?
Ingemar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Trådlöst i resten av världen?

Inlägg av fieldflower »

Jag tror man måste zooma in på vilka länder man är intresserad av och gräva specifikt på dem.
Det är ganska föränderligt här och där, då och då iom att statliga organ byter frekvenser, telefonstandarder kommer och går och behöver olika mycket bandbredd, TV-sändningar börjar funka på nya sätt, och allt detta vid olika tidpunkter och från olika förutsättningar. Och det finns inte standardisering på nästan nånting över landsgränser.

Gräver man på specifika länder kan man såklart hitta svaret. Men "worldwide" finns inga svar att få.
Medlem i PB50+
Ingemar Sundström
Medlem+

Förlåt en hacker men hur får man fram de då?
Ingemar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Går inte Line6 ut med att deras Relay-serie är bra just för att de frekvenser man kör på ska vara godkända världen över?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Går inte Line6 ut med att deras Relay-serie är bra just för att de frekvenser man kör på ska vara godkända världen över?
Dom är mig veterligen godkända inom EU och i Nordamerika men inte i alla andra länder.

I Sverige är det Post och Telestyrelsen som ansvarar för frekvenser och motsvarande myndighet finns även i andra länder.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Irbit skrev:
blackparkas skrev:Går inte Line6 ut med att deras Relay-serie är bra just för att de frekvenser man kör på ska vara godkända världen över?
Dom är mig veterligen godkända inom EU och i Nordamerika men inte i alla andra länder.

I Sverige är det Post och Telestyrelsen som ansvarar för frekvenser och motsvarande myndighet finns även i andra länder.
De har säkerligen frekvenser för hela världen, men det är troligt att inte EN frekvens funkar över hela världen utan att man får ha ett antal system för att täcka HELA världen.

Inom EU kan man ju hoppas på att det kommer något slags standardisering, men vete sjutton om jag tror't iom komplexiteten som byggts upp under åren...
Vore lite bra om det blev standard - då kunde vi stackars telefonsystemtillverkare hålla oss till ett fåtal standardiserade frekvenser på systemen istf att behöva bygga alla prylar i alla möjliga frekvenser.
(Och detsamma gäller såklart Line6 och övriga i den genren.)
Ingemar Sundström skrev:Förlåt en hacker men hur får man fram de då?
Ingemar
Google is your friend, men ibland är det svårt att hitta...
Vilka länder är du intresserad av?
Medlem i PB50+
Ingemar Sundström
Medlem+

Jag har två system ett med två beltpack ett med ett. Kan inte jag använda dem här så kan man kanske kränga till där dom kan användas tänkte jag. Ska kolla frekvens.
Ingemar
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Irbit skrev:

Vad ni än gör: Ring inte PTS! Då börjar handläggerihandläggarens handläggeri med: "...Men trådlöst och sändare är ju inte alls tillåtet..." Det var "svaret" jag fick med en massa inskjutna och relativa bisatser, överlagrade likt en klang från 80-talets Miles Davis, när jag funderade på att importera förlagan till Relay-systemen som Line6 köpt upp...
Senast redigerad av bassmayhem den lör 23 nov 2013, 21:54, redigerad totalt 1 gånger.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Då måste du ha pratat med en pryo. Jag har pratat med dom många gånger och även varit på ett föredrag med PTS om trådlös sändning. Har ju VHF-cert sedan lång tid tillbaka så jag har haft många tillfällen att prata med folk på PTS och dom har alltid haft full koll.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Ingemar Sundström skrev:Jag har två system ett med två beltpack ett med ett. Kan inte jag använda dem här så kan man kanske kränga till där dom kan användas tänkte jag. Ska kolla frekvens.
Ingemar
Vet inte om det är 100%-igt, men Thomann verkar ha hyfsad koll faktiskt...
Kollar du på en trådlös mick med ett visst band kan man få viss hjälp om man scrollar ned lite där de visar frekvensband per land. Förifyllt är Sverige, men det går att kolla på Europa.
Kika på denna t.ex.: http://www.thomann.de/se/sennheiser_ew_ ... _cband.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Så hittar du system i samma frekvens som du har nånstans i listan hos Thomann bör du få en fingervisning iaf, och så kan du söka lite mer aktivt på just de länder som kommer upp där.
Medlem i PB50+
Skriv svar