Led Zeppelin Celebration Day eller rockkejsarens nya kläder

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Led Zeppelin Celebration Day eller rockkejsarens nya kläder

Inlägg av MatsD »

Gammalt Zeppelin-fan deluxe som man är sedan tidigt 70-tal (såg dem live 73 i Stockholm) köpte jag förstås omedelbart DVD-boxen Celebration Day med bandets one night reunion och hyllningskonsert till Atlantic-direktören Ahmed Ertegun från 2007.

Det första jag slogs av var vilket uselt gitarrljud Jimmy Page har. Det andra jag slogs av var hur uselt Jimmy Page spelade.

Nu under storhelgerna har SVT sänt en nedbantad version av konserten och jag tittade igen.

Det första jag slogs av hur rätt jag hade i att Jimmy Page har ett förfärligt gitarrljud. Det andra jag slogs av var att jag hade lika rätt i att han spelar uselt.

Nu ska det ju sägas att Page alltid haft en nonchalant stil live med guran hängande nere i knävecket och ett fräckt poserande varit viktigare än att spela på toppen av sin förmåga. Men så här uselt har han aldrig spelat, i varje fall inte på någon officiellt dokumenterad produktion.

Page har dock nästan alltid haft ett bra gitarrljud live. Det gäller i varje fall de större liveproduktioner som getts ut, t ex konsertfilmen The Song Remains the Same, det mesta i den stora DVD-boxen med livematerial från bandets hela karriär och CD-skivorna How The West Was Won är ljudet hur bra som helst. Även på senare produktioner med Page & Plant har gitarrljudet varit bra.

Hur bra Page spelar varierar dock och han är sällan på samma nivå som på studioplattorna men ändå oftast fullt acceptabel. På Celebration Day är både ljud och spel på bottennivå. Allra värst blir det i låtar som kräver lite solospel, Since I've Been Loving You t ex.

Page undviker också låtar som kräver lite mer finlir. Exempelvis kör de bara The Song Remains The Same men skippar Rain Song som brukar sitta ihop med den.

De andra originalmedlemmarna i bandet sköter sig helt OK och Jason kan man inte heller klaga på även om han inte har sin pappas personlighet som trummis utan är lite mer fyrkantig. Men Page är förfärlig.

Det märkligaste är att ingen tycks låtsas om detta. Det är som i sagan om kejsarens nya kläder. Frågan är också vad som har hänt. Har Page förlorat motoriken? Han gör en del konstiga grejor med vänsterhanden som tyder på att han kan ha nån form av kramp eller reumatism eller karpaltunnelsyndrom eller vad det heter. Men ljudet då? Page har pråddat Zeppelins skivor och haft bra koll på ljud. Han har även övervakat ljudet på Celebration Day. Har han förlorat hörseln också? Har ingen ljudtekniker vågat säga nåt?

Jag tycker det hela är obehagligt och beklämmande på nåt sätt. Jag har sett värre saker, som en mycket sjuk Johnny Winter som borde lagt av för längesedan och jag har sett Peter Green släpas runt under sin mest mentalsjuka period och puttas fram på scenen med 1 decimeter långa naglar och utan att fatta var han befann sig plånka fram ett par toner ur en ostämd gitarr med en konferencier skrek "Peter Greeeeeeen, ladies & gentlemen, Peter Greeeeeen!".

Det här är ju inte på den nivån men nåt jäkligt konstigt är det ändå. Eller är det mig det är fel på? Det ena utesluter ju inte det andra ifos. Jag håller Page för att ha varit en av de mest betydelsefulla hårdrockgitarristerna genom tiderna. I en intervju sa Page nåt om att ett motiv till den här reunion-konserten var att visa nya generationer vad Zeppelin handlade om. Men inget av Page storhet skymtar ju fram här, inte ens för en förlåtande gammal fan som mig. Vad ska då mindre sentimentala lyssnare och tittare från senare generationer tycka som dessutom har riktigt tekniskt drivna (om än kanske inte alltid så väldigt originella) gitarrister som sina stora idoler?

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
HirYoshima
Medlem++

Re: Led Zeppelin Celebration Day eller rockkejsarens nya klä

Inlägg av HirYoshima »

Inte sett nämnda konsert, låter rätt tråkigt.. men jag måste ju kolla in om det är så här dåligt :D
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Den ligger på youtube också.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Har sett större delar av DVDn, Zeppelin är för mig verkligen No1, de står fortfarande högst upp på min drömlista över vilka jag vill se live. är inte lika kritiskt mot Page generellt men solopartier är riktigt usla. bas trummor är tight, men jag kan hålla med om att truminsatsen är lite för stabbig,saknar helt flyt emellanåt. Jag gillar deras visuella sceninsats, bra kontakt med publik, ödmjukt, fortfarande bra energi på gubbarna. Hörde DVD första gången i en fet ljudanläggning och fick gåshud, gillade ljudbilden, kan vara en viss inverkan på att det var Kashmir vilket framförs bra tycker jag.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Med tanke på att gubbarna väl passerat folkpensionsåldern (?) så tycker jag de skötte sig med den äran. En del av charmen med Jimmy Page har väl alltid varit att han kan spela kantigt och t.o.m slarvigt mellan varven. Hör mycket hellre sådant än någon tekniskt överbegåvad räcer-gitarrist/basist som spelar perfekt, jättefort och utan hjärta.

För ett antal år sedan såg jag the Police återföreningsturné i Globen. Hade fått köpa biljetterna av min arme bror, som inte kom ifrån pga jobbet. Hade onda aningar om att få se ungdomshjältarna gubba till sig men konserten var strålande och det syntes att de hade kul. Så alla återföreningar blir inte katastrofer (även om alldeles för många aldrig borde blivit av och nog ibland beror på att medlemmarna rumlat upp pengarna och misslyckats med sina solokarriärer...)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem

Inlägg av Mc Green »

Jag håller med Eagle Hazze
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Bläddrade bara förbi konserten när den gick på SVT och fastnade väl i max 10 minuter, men tyckte att ljudet lät väldigt uppdelat, som om det var olika kanaler på en inspelning man hörde. Det smälte inte riktigt samman som en ljudbild, var mitt intryck.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Rockkejsarens gamla kläder då ?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pTsvs-pAGDc[/youtube]
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

DoggyD skrev:Rockkejsarens gamla kläder då ?
Zepparnas upppenbara och påstådda låtstölder kanske inte behöver dras i den här tråden, men i det här fallet är det ju rätt uppenbart att det var Jake Holmes låt som Page först arrade om med Yardbirds och sen lät Plant göra ny text till när Zeppelin tog över den. Om det finns någon ursäkt för det lånet/stölden är mer än jag känner till. Trots en framskjuten plats i Zeppelins live-akt är det inte en låt som jag tycker är särskilt märkvärdig och det flummiga oväsendet med stråken funkar ju om man är duktigt nerrökt och som bakgrund i filmen till fantasy-sekvensen men nån stor musik är det knappast.

/Mats D
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

MatsD skrev:
DoggyD skrev:Rockkejsarens gamla kläder då ?
Zepparnas upppenbara och påstådda låtstölder kanske inte behöver dras i den här tråden, men i det här fallet är det ju rätt uppenbart att det var Jake Holmes låt som Page först arrade om med Yardbirds och sen lät Plant göra ny text till när Zeppelin tog över den. Om det finns någon ursäkt för det lånet/stölden är mer än jag känner till. Trots en framskjuten plats i Zeppelins live-akt är det inte en låt som jag tycker är särskilt märkvärdig och det flummiga oväsendet med stråken funkar ju om man är duktigt nerrökt och som bakgrund i filmen till fantasy-sekvensen men nån stor musik är det knappast.

/Mats D
Jävligt bra låt är det hur som helst.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+

Inlägg av Grundström »

Tycker väl celebration är ungefär vad man kan förvänta sig, sådär alltså. Vill istället pusha för how the West was won, Zeppelin live på riktigt, finns på Spotify. Just nu kör Bohman sitt solo i mobydick här hemma hos mig.

Sent from my C6603 using Tapatalk
//Emil
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Grundström skrev:Tycker väl celebration är ungefär vad man kan förvänta sig, sådär alltså. Vill istället pusha för how the West was won, Zeppelin live på riktigt, finns på Spotify. Just nu kör Bohman sitt solo i mobydick här hemma hos mig.
Just det ja, det har zep på Spotify nu också. Håller med också om The West Was Won. Mycket där som visar dem i högform. Jämför Page explosiva och innovativa spel i Since I've Been Loving You där med det otroligt tattiga han gör på Celebration Day - skillnad som natt och dag. Och det gäller även gitarrljudet.

/Mats D
Skriv svar