Så det visar sig att halsmicken på min Axstar bas är trasig. Jag måste ta isär den och kolla om det är något enkelt att fixa. Om den måste bytas så har jag lite frågor. Mickarna på en Axstar är smalare än på en normal bas och det verkar som om man använt gitarrmickar. En holländare som hade en trasig halsmick bytte båda mickarna mot Steve Mac Golden Age Overwound. De verkar inte så enkla att få tag på originalen begagnade.
Då jag aldrig bytt mickar på en bas så undrar jag:
är det bäst att byta båda samtidigt?
finns det några andra mickar, med samma dimension, som du skulle rekommendera, kanske som man kan få tag på i Svedala?
Ett alternativ kan vara att beställa en mick av Urban. Han borde kunna linda en ny mick i den gamla kåpan. Då kan du även påverka ljudet till viss del, om du har önskemål.
Nick skrev:Ett alternativ kan vara att beställa en mick av Urban. Han borde kunna linda en ny mick i den gamla kåpan. Då kan du även påverka ljudet till viss del, om du har önskemål.
jupp, kolla med Ubbe!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Har gjort den stunten med bra resultat med en Washburnmik. Fräste ur den epoxiingjutna originalmiken och monterade en Seymour Duncan QP till en gammelprecision. Använde skumgummit från lådan till att fixera miken i kåpan och skärmade med ugnsfolie/mattejp. Blev kanonbra faktiskt.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!