Det blev ganska trångt i replokalen (men mysigt, så klart) och målet var att sålla ut åtminstone någon av uppsättningarna. De tävlande från vänster till höger, alla drivna av Mesa M9 och oväsendet genereras av en Yamaha TRB1005, är:
- 2st Mesa Powerhouse 410
- 1st Mesa Diesel 2x15 + Mesa Diesel 2x10
- 1st Yorkville XC808 (8x8")

Till att börja med måste jag säga att testet är väldigt ovetenskapligt. (Egentligen behöver jag bara skriva av mig för att få bort en del av min ilandsångest.) Lådorna stod inte på samma plats vid testandet och jag hade kunnat leka mer med EQ'n än jag gjorde. Bandet består av 1st trummis och 2st B-stämda gitarrister med rörtoppar och en 412:a var. Och så jag på tamburin.
Jag började med att koppla in PowerHouse-lådorna (den, för mig, vanliga uppsättningen) och det lät ju inte dumt alls. Väldigt modernt, snärtigt och möjligen en aning hårt. Botten finns det hur mycket som helst. Men man får ta det lugnt. Ljudet har en tendens att fortplanta sig i ventilationssystemet och det blir lite väl lyxigt med bas. Egentligen inte Mesas fel. Hela regisret finns i de här lådorna. Det går att flytta en häst flera meter.
Diesel-lådorna var blev nästa patient till rakning. Mycket mer vintage-sound men ändå med snärt och tryck. Upplevde att de hade det lite svårare att ta sig igenom ljudmattan men jag är väldigt förtjust i det där där lite rundare soundet. Men det finns gott om tryck och 2x10:an hjälper till bra i de övre registren.
Den udda fågeln i samlingen är ju utan tvekan Yorkville 8x8-tummaren. 800W, 4Ohm. Egentligen som ett smidigare Ampeg-skåp med fel element och märke. Så egentligen är den väl smidigare än en Ampeg. Hade varit kul att A/B-testa mot ett riktigt kylskåp för den lät förbluffande bra. Snärtig som tusan och botten fattades det inte. Kanske lite för murrig men det gick skruva bort det mesta av den varan. Knorrigare än Mesa-lådorna vilket är ett plus. Tog sig igenom ljudbilden med bravur. Den hamnade i en del av registret där varken trummor eller gitarrer störde alltför mycket. Den låter inte bättre än Mesa-lådorna men annorlunda på ett bra sätt.
Kort och gott. Allt låter jättebra så vilken ska då bort? Jag har ingen aning!? Hjälp mig! Ska jag sälja allt och återvända till Traynor TS-50B + TS-215-låda och bara hoppa över allt vad GAS och prylar heter? Eller ska jag behålla allt, koppla ihop det och hitta en förstärkare som klarar 1 Ohm och blåsa skiten ur resten av bandet? För egentligen står de inte i vägen eller är något direkt hot för ekonomin men det känns ändå lite för lyxigt att ha så mycket som jag ändå inte hinner använda.
Nu behöver jag sova! God natt

PS. Testade även den rackmonterade Korg Pitchblack Pro. Inte det snabbaste jag testat men den funkar bra. Ska se om jag kan jämföra den mot pedalvarianten någon gång. DS.