Funderar på vad som skulle passa just mig på min Toby som har J-J micsetup original. På min andra bas som är en Ibanez med P-J kör jag alltid på P-micarna. Har en ganska mörk ljudbild, dvs massa lågbas, en liten punch i mellanregistret och ingen som helst diskant. Brukar köra diskanten på minimum alternativt kl12 på stärkare/eq.
Duncan och EMG är nåt jag förlitat mig på förut. DiMarzio har jag ingen erfarenhet av. Eftersom basen bara kostar 1800 spänn vill jag helst inte sätta på för dyra micar heller
Vågar man vara så djärv att man fräser ur för P-mic? Har en handöverfräs men är ingen snickare direkt.
Kanske skulle lägga upp ett ljudklipp på Ibanezen så det är lättare att hitta vad just jag är ute efter?
Dimarzio är ju ganska heta i sig så om du inte funderar på att riva ut preampen också så är det risk att det blir lite kaka på kaka.
Jag hade nog satsat på EMG i den basen, eller varför inte MEC som sitter i Warwicks basar.
Har ingen erfarenhet av Duncans aktiva mickar (Blackouts) till bas. Finns dessa ens som Jazzmickar?
Men har sådana i gitarren och där låter de bra. Har aldrig testat duncans passiva ihop med preamp, så kan inte uttala mig om hur det låter.
Bassplaya skrev:Dimarzio är ju ganska heta i sig så om du inte funderar på att riva ut preampen också så är det risk att det blir lite kaka på kaka.
Jag hade nog satsat på EMG i den basen, eller varför inte MEC som sitter i Warwicks basar.
Har ingen erfarenhet av Duncans aktiva mickar (Blackouts) till bas. Finns dessa ens som Jazzmickar?
Men har sådana i gitarren och där låter de bra. Har aldrig testat duncans passiva ihop med preamp, så kan inte uttala mig om hur det låter.
Köpte ett set sådana då jag tyckte att originaljazzmickarna var för tråkiga.....Tyckte de lät lite tunt i början, men de har en lite hajtäckigare ton som funkar utmärkt om man kör bägge mickarna på fullt o tycker om att slappa. Man får ett lite modernare sound som alltid funkar bra live...Dessutom humbuckers så det är alltid tyst....
Med en Aguilar OP-2 till mickarna låter det så bra att jag börjar gråta. M.Miller + 15% Musicman. Om man är lagd åt det hållet....
Nu tycker jag orginaljazzmickarna låter tråk.....Men det skall tilläggas att jag inte är ngn lågbasfreak...
Idag skulle jag nog köpt Dimarzio Ultra jazz. De är dessutom lite billigare.....
Skillnaden mellan hals- och stallpickup är längden till att börja med. Spole och magnet skiljer nog olika från olika tillverkare. I en 1800 kronors Toby hade jag fräst. Vill du ha P-ljud så....
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Lowlife skrev:Skillnaden mellan hals- och stallpickup är längden till att börja med. Spole och magnet skiljer nog olika från olika tillverkare. I en 1800 kronors Toby hade jag fräst. Vill du ha P-ljud så....
Båda mina är 95mm.
Jag tror jag är för lat (läs inkompetent) för att fräsa så det blir bra. Så det lutar åt bra jazzmicar.
Har kommit fram till nåt väldigt pinsamt. Jag har helt missförstått vredet som ställer mellan stall och övre mic. Det är fullkomligt ologiskt för mig att man vrider framåt för att få upp stallmicen. Det är alltså jazzmicen vid stallet jag tycker låter så bra på ibanezen. Samma sak på Tobyn, jag spelar på stallmicen.
Då kan man göra en ful budgetvariant. Har fastnat för Duncan SJB2 för den låter som jag vill (SJB3 har mindre mid och mer bas). Så jag köper en sån, flyttar Ibanezens jazzmic till Tobyn och monterar den nya SJB2 på Ibanezen. Då får jag förhoppningsvis en ännu fetare Ibanez och en lite mindre dålig Toby.