Bästa mickarna + elektroniken för J-bas?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Bästa mickarna + elektroniken för J-bas?

Inlägg av FreCKo »

Nästa månad tänkte jag köpa nya mickar! Har ett par Lundgren i basen (tror jag) som låter grymt, men jag vill ha ett lite fetare ljud, lite mer Lundgren "på steroider" liksom.

Eftersom jag har tummen mitt i handen så kan jag inte löda för fem öre, och tänkte då köpa ett färdigt set. Jag vet att DiMarzio har färdiga passiva set, men finns det fler företag som har det? Där man får mickar + potar färdigkopplat, eller att hela elektroniken är färdigmonterad och att man kan koppla in mickarna utan att behöva löda? Jag vet att EMG har ju sitt system dom kallar "solderless", finns det liknande set fast passiva för jazz-bas?

EDIT: Jag ändrar min grundfråga istället för att starta en ny tråd. Jag vill även byta mikrofonerna och inte bara elektroniken, och har hittat lite elektronik som kommer att passa (färdiga kit till bra priser, ska bara bestämma mig). Så nu kommer nästa fråga - Vilka jazz-mickar rekommenderar ni? Elektroniken jag kommer att köpa kommer att kunna switcha mellan serie- och pararellkoppling på mickarna, så jag letar efter mikrofoner som har ett fett tydligt jazz-basljud, och som kan låta jävligt köttigt och lite p-basaktigt i pararell-läge (eller vilket läge det nu är som inte är "standard").
Senast redigerad av FreCKo den tis 26 aug 2014, 23:24, redigerad totalt 1 gånger.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Re: Färdiglödda set för Fender J-bas?

Inlägg av HellMek »

FreCKo skrev:
Eftersom jag har tummen mitt i handen så kan jag inte löda för fem öre, och tänkte då köpa ett färdigt set.
Låt inte det där begränsa dig, finns säkerligen någon i din närhet som kan hjälpa dig. I värsta fall kostar det några kronor.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Färdiglödda set för Fender J-bas?

Inlägg av Zyrran »

Jag kan inte heller löda men har plockat ihop 4-5 basar själv. Bara man har Kopplingsschema så är det inte så trixigt.

Varför inte slänga in en John East preamp, de har skruvinfästning för kablarna. Förvisso är de aktiva, men det blir rätt fett ljud kan jag lova.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Re: Färdiglödda set för Fender J-bas?

Inlägg av FreCKo »

Zyrran skrev:Jag kan inte heller löda men har plockat ihop 4-5 basar själv. Bara man har Kopplingsschema så är det inte så trixigt.

Varför inte slänga in en John East preamp, de har skruvinfästning för kablarna. Förvisso är de aktiva, men det blir rätt fett ljud kan jag lova.
Jo egentligen borde jag ju lära mig att löda eller betala någon, men jag gillar lite idén med att köpa ett färdigt "kit" också! Har hittat en kille som säljer färdiga kit som det bara är att plugga in, då får jag det dessutom precis som jag vill ha det (vol/blend/ton och serie/pararell-switch) för ett helt OK pris, så det blir nog det! Om jag inte låter Parkas fixa DiMarzio åt mig... Massa beslut att behöva ta!

Ingen aktiv preamp tyvärr, men jag har hört gott om John East! Om jag skaffar mig en aktiv bas blir det nog en sån!
The Superjams
DIST!!!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Bästa mickarna + elektroniken för J-bas?

Inlägg av Tarzan08 »

Har du kollat med Ruban Dickups om mickar?

Han lindar ju efter exakta önskemål i sound, och med riktigt bra pris. Kanske får man vänta lite eftersom han är nyopererad
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Rio Grande Muy Grande skulle kunna vara en bra matchning. Annars är det en väldigt god ide att be Urban linda enligt dina önskemål.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

En grej till: strängar kan spela stor roll för output. Gillar du lundgrenmickarnas sound kanske en annan sorts strängar kan ge mer drag. Billigare och enklare att labba med. Åtminstone till en början.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag kan löda åt dig , bor numer i Älvsjö
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tias »

FreCKo skrev:Nästa månad tänkte jag köpa nya mickar! Har ett par Lundgren i basen (tror jag) som låter grymt, men jag vill ha ett lite fetare ljud, lite mer Lundgren "på steroider" liksom.
Jag har DiMarzios DP123 i min jazzbas, men då är det en split coil så den låter väl inte direkt som Jazzbas på steroider. Då är det väl DP149 som gäller, om man vill köra DiMarzio.

Jag gillar mina DP123 skarpt. Brukar sola halsmicken och köra coilsen i serie, så att det ska låta så mycket P-bas som det bara går. ;)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Tarzan08 skrev:Har du kollat med Ruban Dickups om mickar?

Han lindar ju efter exakta önskemål i sound, och med riktigt bra pris. Kanske får man vänta lite eftersom han är nyopererad
Men då måste jag ju TÄNKA på vad jag är ute efter! Mycket lättare att bara köpa något färdigt! 8) Skämt åsido, kan han linda mickar baserat på ett beskrivande i text och kanske ljudklipp? Det vore ju faktiskt riktigt bra...
bootsy skrev:Rio Grande Muy Grande skulle kunna vara en bra matchning. Annars är det en väldigt god ide att be Urban linda enligt dina önskemål.
Ska kolla in dom!
bootsy skrev:En grej till: strängar kan spela stor roll för output. Gillar du lundgrenmickarnas sound kanske en annan sorts strängar kan ge mer drag. Billigare och enklare att labba med. Åtminstone till en början.
Jag har testat rätt mycket olika strängsorter men aldrig blivit riktigt nöjd. Jag är ju nickelallergiker så jag kör bara stainless steel-strängar, och det kan ju faktiskt vara så att dom mickarna trivs bättre med nickel. Känner att det saknas liksom den sista "kicken" för att få ett riktigt fett ljud, man får kompensera lite för mycket på förstärkaren vilket gör att det blir bumligt.
The Superjams
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Vad tar Urban för att linda ett set J-mickar förresten?

EDIT: Äh skitsamma, jag mailar honom! :D
The Superjams
DIST!!!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

FreCKo skrev:...kan han linda mickar baserat på ett beskrivande i text och kanske ljudklipp? Det vore ju faktiskt riktigt bra...
När han och jag snackade om vilket ljudideal jag hade inför bestyckningen av SCHATZ'en så var det en ganska snabb och smärtfri beställning. Jag sa ungefär

-typ Lundgren P (HOT) fast med mer umpf...

Det var vad jag fick. Micken jag fick (P) är jäkligt het, med tydlig lågmid. Precis som jag vill ha.
Jag kan rekommendera evilbiker (Urban) till alla som letar nya ljudideal.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Om nu din bas har för "låg output" så kan du ju lösa detta genom att dra på mer gain på stärkaren. Moderna stärkare är byggda för att kompensera för detta. Starkare magneter påverkar strängen och får den att svänga orent, vilet märks mer och mer ju högre upp på halsen du kommer. (Upp som i tonhöjd!) Fler lindningar på spolen påverkar tonen och klangfärgen. Att göra så här är den billigaste och enklaste metoden. Har du basar med olika "output" får du väl justera på stärkaren då du byter bas.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar