Hej.
Tänkte sänka stränghöjden på min Fender Jazzbas Re 62. det betyder att jag måste justera halsen lite tror jag men vet inte riktigt hur man går till väga.
Letade runt på forumet men hittade inget svar! Tacksam om någon kunde ge mig lite tips.
Jag måste alltså skruva av halsen från kroppen och sedan,.. vilket håll ska jag skruva dragstången åt? något speciellt jag ska tänka på?
Tack på förhand
Halsjustering på jazzbas.
- hosse
- Medlem+++
är halsen banan först och främst? annars är det ju stallet du ska skruva på.
en sak jag hade gjort om jag varit i din sits är att skruva bort halsen, fräsa ett litet spår där justeringsskruven är. på så vis behöver du inte lossa halsen nästa gång du behöver justera, bara plektrumskyddet.
till saken då. tänk dig att du skruvar in en vanlig skruv (medurs). samma håll som du borrar in skruvar ska du skruva på halsen om du vill spänna den (bananhals). om du har fått pilbåge på halsen så skruvar åt motsatt håll för att släppa spänningen och på så vis räta ut halsen.
hoppas det hjälpte nåt.
en sak jag hade gjort om jag varit i din sits är att skruva bort halsen, fräsa ett litet spår där justeringsskruven är. på så vis behöver du inte lossa halsen nästa gång du behöver justera, bara plektrumskyddet.
till saken då. tänk dig att du skruvar in en vanlig skruv (medurs). samma håll som du borrar in skruvar ska du skruva på halsen om du vill spänna den (bananhals). om du har fått pilbåge på halsen så skruvar åt motsatt håll för att släppa spänningen och på så vis räta ut halsen.
hoppas det hjälpte nåt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Valle
- VIP medlem
Word of advice, använd gärna termerna konvex och konkav, speciellt "pilbåge" kan feltolkas till att vara konkav när du säkert menar konvex.hosse skrev:samma håll som du borrar in skruvar ska du skruva på halsen om du vill spänna den (bananhals). om du har fått pilbåge på halsen så skruvar åt motsatt håll för att släppa spänningen och på så vis räta ut halsen.
halsen alltför konkav = spänn
halsen alltför konvex = släpp
- hosse
- Medlem+++
ja, jag vet, men jag snöar in på min egentillverkade terminologi allt som oftast.GrafZeppelin skrev:Word of advice, använd gärna termerna konvex och konkav, speciellt "pilbåge" kan feltolkas till att vara konkav när du säkert menar konvex.hosse skrev:samma håll som du borrar in skruvar ska du skruva på halsen om du vill spänna den (bananhals). om du har fått pilbåge på halsen så skruvar åt motsatt håll för att släppa spänningen och på så vis räta ut halsen.
halsen alltför konkav = spänn
halsen alltför konvex = släpp

www.chucknorrisfacts.com
-
- Medlem
- Danne
- VIP medlem
Om stränghöjden är för hög från 17:e band och även sedan uppåt mot stallet skulle jag gissa att halsvinkeln är för dålig, dvs hela halsen pekar uppåt om man tänker att basen ligger platt på ett bord. Då kan man shimsa lite i bakkant i halsfickan. Du kan även testa att hålla nere strängen på första och sista band och sedan kika hur mycket glipa det är mellan strängen och 8:e band. Har du över 1,5 mm behöver du dra åt dragstången lite (medurs). Sedan är det lite tycke och smak hur mycket böj man vill ha också. Många föredrar ca 0,5-1mm.