Veckans WTPhatPhuk?

Prata om effekter och pedaler
Henko
Medlem++

Veckans WTPhatPhuk?

Inlägg av Henko »

Råkade ut för en mycket märklig grej i går när jag soundcheckade inför en spelning. Min boostpedal (PhatPhuk B) hade hade sin enda ratt inställd på 3 minuter över 12 - precis som vanligt för att ge en hårsmån extra skjuts vid behov. Men nu gav samma inställning istället en dipp i volym. Jag fick vrida upp den till kl 3 för att signalen skulle bli lika stark som bypass. Då lät det precis som det skulle så jag genomförde giget på det viset.
Nu ikväll kopplade jag in bas och pedalbord i podden här hemma och då funkade PhatPhuken precis som den skulle igen. Är det nån som vet vad det är frågan om?
På repet innan kopplade jag in två nya trampor men då lät det OK.
Pedalordningen är: Polytune, Mxr micro flanger, ampeg subblaster, Forest green kompressor, Phat Phuk, Blueberry OD, Hairy bitch
P-basar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Re: Veckans WTPhatPhuk?

Inlägg av kmo »

True bypass? Vet att många nya pedaler med TB, Xotic etc har haft problem med potten. Kan ge liknande bekymmer.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Henko
Medlem++

Veckans WTPhatPhuk?

Inlägg av Henko »

Japp, den har true bypass. Ska nog dra ett mail till Wren and Cuff och fråga.
P-basar
Användarvisningsbild
drop A
Medlem

Inlägg av drop A »

Germaniumtransistorer (som sitter i Phat Phuk) är känsliga för temperatur. Att detta skulle vara orsaken bakom dina problem vet jag inte men deras egenskaper (förstärkning) förändras beroende på temperatur.
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

När du nämner det så minns jag att jag läst det nånstans. Men det var liksom inga våldsamma temperaturvariationer. Vi får se vad Wren and Cuff har att säga om saken, jag har mejlat dem.
P-basar
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Veckans WTPhatPhuk?

Inlägg av funkys**t »

Hade min på en konsert i torsdags och det blev likadant.
Men då hade jag en mixer före stärkarn + DI. Den fungerade som vanligt när jag kopplade förbi mixern.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

drop A skrev:Germaniumtransistorer (som sitter i Phat Phuk) är känsliga för temperatur.
Det är säkerligen orsaken, helt klart. Har en själv och har märkt att den reagerar ofta på klimatet.. kallt, varmt, fuktigt osv. -- Läste ni inte lappen som följer med vid köp .. där står det uttryckligen hur den funkar. -- Den har ju en trimpot inne i chassit också. -- Är väldigt nöjd med min!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

lowfreq skrev:
drop A skrev:Germaniumtransistorer (som sitter i Phat Phuk) är känsliga för temperatur.
Det är säkerligen orsaken, helt klart. Har en själv och har märkt att den reagerar ofta på klimatet.. kallt, varmt, fuktigt osv. -- Läste ni inte lappen som följer med vid köp .. där står det uttryckligen hur den funkar. -- Den har ju en trimpot inne i chassit också. -- Är väldigt nöjd med min!
Ja det var där det stod om temperaturkänsligheten, tack lowfreq! Grejen är bara att det inte var några direkta temperaturskillnader.
P-basar
Skriv svar