Frekvensanalys av Sansamp VT Bass

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Hej,

Jag har på senare tid börjat använda ett frekvensanalysprogram för att testa tonstackar och sånt så jag tänkte att det kunde vara intressant att testa hur VT Bassens sound ser ut i grafisk form. Hoppas detta test kan vara till intresse för någon!

Testets utgångspunkter:
- Program: Room EQ Wizard V5 http://www.roomeqwizard.com/
- Ljudkälla: Pink Noise från signalgenerator-app på telefonen https://play.google.com/store/apps/deta ... .signalgen
- Koppling: Telefon => VT Bass => USB-interface => Dator
- OBS: Endast frekvenssvaret testas, distorsionens påverkan på soundets karaktär beaktas ej. Försökte dock minimera dist genom att ha Character och Drive rattarna på kl. 9.

Detta test ger inga svar på hur bra pedalen låter, och syftet är inte att kritisera. Graferna är objektiva, mina kommentarer är subjektiva.

Så till resultaten:

Bypass (VT Bass avstängd allstså). Detta visar hur testsignalen ser ut då den går rakt in i ljudkortet:
Bild

VOL max, EQ-rattarna noll:
Bild
Med alla rattar på noll är ändå basen och diskanten rejält höjda, med en tydlig hängmatta kring 700-1000 Hz.

LOW max, MID och HIGH noll:
Bild
LOW centerfrekvens ca 60-100 Hz, samma kulle vid 4 kHz som i föregående graf.

MID max, LOW och HIGH noll:
Bild
MID centerfrekvens ca 1 kHz och uppåt.

HIGH max, LOW och MID noll:
Bild
HIGH centerfrekvens ca 4 kHz

LOW, MID och HIGH (det tre ovanstående graferna ovanpå varandra):
Bild
Min tolkning av detta är att det finns ett dött område kring 300 Hz, hur man än vrider går det inte att få en boost mellan ca 200 och 600 Hz. Somliga menar att VT Bassen har ett "scoopat" sound och mitt test verkar stöda detta påstående, åtminstone vad beträffar "low mid"-frekvenser.

Hur ska man då ratta om man vill ha en så platt EQ som möjligt? Mitt eget försök ser ut så här:

FLAT EQ (bypass-grafen som referens):
Bild
Mid-scoopet jag nämnde ovan syns även här. Det hjälper inte att ratta i mera MID, det är bara området ovanför 500 Hz som stiger. Att minska på LOW hjälper inte heller nämnvärt.

Inställningarna för ovanstående test (Kan alltå användas om man vill ha ett så platt och rent sound som möjligt):
Bild

Så ville jag, när jag nu en gång höll på, testa de inställningsförslag som följer med i pedalens förpackning:

Bild

Bild
Observera att dessa inställningar alla är mer elle mindre distade, så denna graf säger inte så mycket om helhetssoundet.

Min slutsats av testet är att VT Bass har en svacka vid low mid. Denna svacka finns också hos många traditionella tonstackar (framför allt den s.k. Fender-tonstacken som granterat är den genom tiderna mest använda), så det är kanske därför VT Bass ofta uppfattas ha ett så traditionellt sound. Personligen skulle jag hellre ha en mer neutral EQ där alla frekvensområden boostas lika mycket och där middens centerfrekvens ligger lite lägre. Men det är ju smaksaker.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: Frekvensanalys av Sansamp VT Bass

Inlägg av Roger Hedin »

Snyggt jobbat!
Testa gärna lite fler preampar och redogör grafiskt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Wow, kul att se!
Jag mätte Inbers Sansamp VT Bass Deluxe i Glanshammar 2013, och det såg ut så här:

Character-ratten:
Bild

Tonkontrollerna:
Bild
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Ach, det jag ville säga var att character-ratten alltså kan ta bort hängmattan, i alla fall på en VTBDL, voreintressant att se hur character beter sig på din.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

strummer skrev:Ach, det jag ville säga var att character-ratten alltså kan ta bort hängmattan, i alla fall på en VTBDL, voreintressant att se hur character beter sig på din.
Den verkade göra det till viss grad också på vanliga VT Bassen, men den tycktes också lägga till en massa dist, så jag tyckte inte att man kunde räkna med den bland de övriga EQ-rattarna - verkade som så, att om man vill ha ett någorlunda clean sound så får man hängmatta hur man än gör. Men kanske jag borde ta ett nytt test och kolla in character-ratten lite noggrannare.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Roger Hedin skrev:Snyggt jobbat!
Testa gärna lite fler preampar och redogör grafiskt.
Tack, skulle gärna, men jag har ingen annan preamp än VT Bass (förutom hembyggda, och det är knappast av något större allmänt intresse).
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Tummenupp!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Fredde79 skrev:
strummer skrev:Ach, det jag ville säga var att character-ratten alltså kan ta bort hängmattan, i alla fall på en VTBDL, voreintressant att se hur character beter sig på din.
Den verkade göra det till viss grad också på vanliga VT Bassen, men den tycktes också lägga till en massa dist, så jag tyckte inte att man kunde räkna med den bland de övriga EQ-rattarna - verkade som så, att om man vill ha ett någorlunda clean sound så får man hängmatta hur man än gör. Men kanske jag borde ta ett nytt test och kolla in character-ratten lite noggrannare.
Jag har inte för mig att character lade till dist, men jag hade VT bara nån vecka.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Fina kurvor, älskar sånt. Bra jobbat, Fredde79.

Character-ratten är, såvitt jag uppfattat det när jag spelar, en ren mellanregisterkontroll, men eftersom den sitter FÖRE kretsarna som skapar dist. Därför påverkar den vilka frekvenser som får försteget att dista och därmed också hur disten låter.

MID-kontrollen sitter sist i kedjan och funkar alltså som en mer normal - "vanlig" - mellanregisterkontroll.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Det är för övrigt intressant att det på Sansamps kort står "MID: Custom tuned to ±12dB @ 500Hz". Ser inte ut som 500 Hz i mina mätningar... (Jag kan förstås inte utesluta att min begagnade VT Bass har något fel.)

Men måste försöka få tid och ork att göra ett nyt test med betoning på Character-ratten. Dock tycker jag att Strummers graf från Inbers Sansamp VT Bass Deluxe visar ett väldigt rakt utgångsläge i mitten, och det var väldigt svårt att få till stånd på min (alla tonrattar på 0 eller mitten blir allt annat än rakt). Vet någon hur mycket Deluxe-modellens tonstackdesign skiljer sig från den vanliga, det kan ju vara så att den är helt omdesignad?
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Skriv svar