Hur som. Lineboxar. Jag har länge haft en grundläggande tanke vad det gäller val av lineboxar. Aktiv bas, passiv linebox. Passiv bas, aktiv linebox. Och nu testade vi med en aktiv bas. Kommer nog göra ett liknande test med passiva basar framöver. Dom lineboxar som testades var följande:
* Proco CB1 (passiv och billig).
* Radial JDI (passiv och dyr).
* Radial Firefly (aktiv och dyr).
* Avalon U5 (aktiv och dyr).
* Ampeg SVT DI (aktiv och dyr).
* Grove Tubes The Brick (aktiv och halvdyr).
* En aktiv skitbillig linebox som jag inte ens kommer ihåg vad den heter. Och det finns en orsak till att jag glömt namnet. Den låter direkt anskrämligt!
Har en Radial J48 (aktiv) också men den glömdes bort i sammanhanget så den testades aldrig.
Det vi framförallt var ute efter i detta test var vilken linebox som var mest transparent, bäst dynamik och som färgade ljudet minst. Och fokus låg på inspelning mer än livebruk. Det var lite syftet med testet.
Proco CB1:an är lite en favorit för livebruk och den låter helt ok även i studio men kommer inte upp i samma liga som dom dyrare prylarna. Den snor lite topp och har inte lika bra dynamik. Orsaken till att jag gillar den live är att den är stadigt byggd och låter bra men kostar väldigt lite så man gråter inte floder om den går sönder (ilket jag aldrig varit med om) eller blir stulen.
Ampeg och Grove Tubes-lineboxarna låter kanon men färgar ljudet en hel del. Framförallt Ampeg-boxen. Den låter verkligen Ampeg. Vilket egentligen är syftet med den också. Men den är INTE direkt transparent. Och själv lägger jag hellre på en stärkarplugg eller mickar en stärkare än att låta lineboxen färga ljudet personligen. Så jag använder den ganska sällan.
Dom tre lineboxar som hamnade i topp var JDI´n, Firefly och U5:an. Alla tre låter strålande (!!). En fördel med Firefly´n är att man kan få den att spricka lite genom att dra på gain. Det sitter ett rör i den så den är lik Grove Tubes The Brick på det viset. Fast den har bättre transformatorer och vinner i dynamik i jämförelse mellan dessa två. U5:an låter kanon. Väldigt lik Firefly´n i ljud när man inte använder filtret fast LITE mer steril/kall i tonen. Röret i Firefly´n värmer upp litegrand. Och om jag själv får vara petig intill absurditet så föredrar jag Firefly framför U5:an. Alla aktiva lineboxar brusade litegrand. Även U5 och Firefly. Det är ju absolut inget problem över huvudet i realiteten men det är hörbart. Mest intressant att nämna detta men det är INTE ett problem. Förutom i det fallet med den aktiva lineboxen som jag inte ens kommer ihåg vad den heter. En fördel i en live-situation med Firefly är att den har två ingångar med separat gain. Om man spelar två olika basar (aktiv/passiv, elbas/kontrabas t.ex.) så kan man byta ingång med en trampa eller direkt på lineboxen när man byter bas. Då kan man ställa in optimal gain för båda instrumenten och leverera en bra signal till FOH från båda basarna.
Radial JDI´n var den som vann. Väldigt transparent, strålande dynamik och färgar inte ljudet alls. Och KNÄPPTYST! Det var den enda lineboxen som faktiskt inte brusade över huvudet taget. Så den vann.
1. Radial JDI.
2. Radial Firefly.
3. Avalon U5.
Så blev slutresultatet. Och då ska man vara PETIG. Alla dessa tre lineboxar är snuskigt bra! Det är SMÅ skillnader. Angenämt "problem" egentligen och jag har inga som helst problem med att använda någon av dom oavsett aktiva/passiva basar vilken dag som helst i veckan. Dom hör till det bästa man kan få tag på vad det gäller lineboxar. Men till en aktiv bas vann JDI´n. Och den kostar ungefär hälften av vad en U5:a och en Firefly gör. Så det dyraste är inte i alla situationer nödvändigtvis det bästa. Om man blandar in gig och två basar så hade jag OMEDELBART valt en Firefly just för att den har två ingångar med separat gain. Men för inspelning i studio vart JDI´n vinnaren med en aktiv bas.
Ska försöka hitta tid att göra samma test med en passiv bas framöver. Får se om resultatet blir annorlunda då. Vilket jag tror att det blir. Misstänker att Firefly och/eller U5 hamnar i topp och JDI på tredje plats. Men, åter igen, dessa tre lineboxar är väldigt bra. Skillnaden är otroligt liten.
Sådär. Nu ska jag spela Zon-bas. FANTASTISKT instrument.

//J