Rättigheter på coverplatta?
- TDHP
- Forumvärd
Rättigheter på coverplatta?
Jo, vi har ju spelat in en coverplatta med trion, lite som demo, lite som dokumentation efter ca 10 år som band. Vi har tänkt sälja den på gig o dyl och undrar lite hur hårt det är med tillstånd o dyl för att spela in andras material. Den ska ju inte släppas kommersiellt på bolag eller så, borde det inte räcka med att ange upphovsman/kompositör och vilket skivbolag som innehar rättigheterna för att ingen ska bli sur om dom råkar snubbla över den? Hur går man annars enklast tillväga?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
Re: Rättigheter på coverplatta?
Skivbolaget har bara rättigheterna till det inspelad materialet, rättigheterna till låten har antingen låtskrivaren eller det förlag han/hon valt att förlägga låtarna hos.TDHP skrev:borde det inte räcka med att ange upphovsman/kompositör och vilket skivbolag som innehar rättigheterna
Sen var det iaf tidigare så att det är fritt fram att göra covers på vad som helst så länge man inte ändrar i låten alltför drastiskt (ändrar på texten osv.). Men man kan inte t.ex. skriva texterna i cd:ns booklet då det är upphovsskyddat material.
- Diesel
- Medlem++
- Svensson
- Forumvärd
- TDHP
- Forumvärd
STIM är inte så benägna att hjälpa till när man är ute efter att INTE betala nåt till dem... Dessutom brukar dom inte röra ett finger om man inte är med i musikerförbundet.Diesel skrev:Ring och fråga stim?
Fast detta rör iof enbart utländska upphovsmän så då är det väl egentligen inte deras påse?
TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Så länge ni betalar in ncb avgiften är det grönt. STIM har hand om offentliga framföranden, radio/tv e.t.c. När ni är ute och spelar ska ni rapportera vilka låtar som spelats samt vem som är arrangör/apis. Det är arrangören som betalar till STIM vid konserter, inte bandet. Vad det gäller mångfaldigande av upphovsrättsskyddat material ska man kontakta ncb och dom sitter i samma lokaler som STIM på Sandhamnsgatan ute på Gärdet här i Stockholm. Dom delar även samma webportal i Sverige. När man mångfaldigar någons verk ska man betala en ncb avgift och ncb betalar därefter ut den största delen, minus en administrativ avgift, av denna till upphovsmännen i fråga.TDHP skrev:STIM är inte så benägna att hjälpa till när man är ute efter att INTE betala nåt till dem... Dessutom brukar dom inte röra ett finger om man inte är med i musikerförbundet.Diesel skrev:Ring och fråga stim?
Fast detta rör iof enbart utländska upphovsmän så då är det väl egentligen inte deras påse?
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf ... 370062A668
Jag rekommenderar er att göra detta. Blir dyrt om man blir påkommen.....
//Jan
- TDHP
- Forumvärd
Du är ju oumbärlig! Precis den information jag var ute efter!Hellboy skrev:Så länge ni betalar in ncb avgiften är det grönt. STIM har hand om offentliga framföranden, radio/tv e.t.c. När ni är ute och spelar ska ni rapportera vilka låtar som spelats samt vem som är arrangör/apis. Det är arrangören som betalar till STIM vid konserter, inte bandet. Vad det gäller mångfaldigande av upphovsrättsskyddat material ska man kontakta ncb och dom sitter i samma lokaler som STIM på Sandhamnsgatan ute på Gärdet här i Stockholm. Dom delar även samma webportal i Sverige. När man mångfaldigar någons verk ska man betala en ncb avgift och ncb betalar därefter ut den största delen, minus en administrativ avgift, av denna till upphovsmännen i fråga.TDHP skrev:STIM är inte så benägna att hjälpa till när man är ute efter att INTE betala nåt till dem... Dessutom brukar dom inte röra ett finger om man inte är med i musikerförbundet.Diesel skrev:Ring och fråga stim?
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf ... 370062A668
Jag rekommenderar er att göra detta. Blir dyrt om man blir påkommen.....
//Jan
Tanken är att i möjligaste mån göra rätt för oss, men det var inte lätt att få info från tex STIM! NCB var det jag sökte, tackar!
TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Visst är jag duktig?TDHP skrev: Du är ju oumbärlig! Precis den information jag var ute efter!
Tanken är att i möjligaste mån göra rätt för oss, men det var inte lätt att få info från tex STIM! NCB var det jag sökte, tackar!

Liten fråga... Ska ni sälja cd-r plattor med labeltryck och konvolut eller ska ni göra en riktig pressning av plattorna? Vet inte exakt hur det funkar med cover inspelningar och att bara sälja plattor på gig men egentligen, om man hårddrar det, ska man enligt lag ha en EAN kod (streckkod) på konvolutet fast det kan vara så att man kan skita i detta då plattan inte ska säljas i butik av vad jag förstår. När man spelar in en platta med originalmusik och ger ut den ska, eller åtminstone bör, varje spår ha en ISRC kod. ISRC koder är en låts "personnummer" och den är till för att kunna spåra låten vid illegala nedladdningar och används också för att avräkningar från radio/tv och annat ska funka smidigt. Men jag kan inte tänka mig att ni ska skicka plattan till radion och ska man bara sälja plattan på coverbandsgig så kan man nog skita i det mesta om man inte gör en för stor grej av det. Lite länkar om EAN/ISRC koder:
http://www.ifpi.se/
http://www.ifpi.se/isrc.aspx
http://sv.wikipedia.org/wiki/ISRC
http://sv.wikipedia.org/wiki/EAN
Kan vara bra att känna till lite om detta då det är branchstandard.
Sen kan jag avsluta med att konstatera att jag också gjort en jävla massa coverbandsgig och vi sålde t-shirts/plattor/kepsar och sket i det mesta. Men "by the book" är det ovanstående som gäller. Sen avgör man själv hur modig man är och risken för att bli ertappad är GANSKA liten.
Kan dock vara bra att ringa ncb samt ifpi och kolla läget. Så att ni har lite koll och inte håller mig ansvarig....

MVH//Jan
- Jan Hellman
- VIP medlem
nordic copyright bureauThe Marshall skrev:Vad är NCB?
http://www.ncb.dk/eNglish/index.html
Lite info från Stim´s webisda:
"NCB
Upphovsmännen har enligt upphovsrättslagen rätt till ersättning när deras verk spelas in på fonogram (skiva, band, etc) film eller videogram.
Den organisation som tillvaratar de STIM-anslutnas inspelningsrättigheter för Norden heter NCB (Nordisk Copyright Bureau) med huvudkontor i Köpenhamn. NCB ägs av STIM och dess motsvarigheter i de övriga nordiska länderna.
På samma sätt som STIM har NCB inom sitt område avtal med organisationer i utlandet som förvaltar inspelningsrättigheter och tillvaratar därigenom, utländska rättighetshavares rättigheter i de nordiska länderna."
"Mekaniskt mångfaldigande/mekaniska rättigheter
Mekaniska rättigheter är den sammanfattande beteckningen på rättigheter som NCB å Stims och utländska rättighetshavares vägnar förvaltar, dvs mångfaldigande av verk på fonogram (cd-skivor, ljudband, internet) eller videogram (film och videokassetter). Mångfaldigande kan också ske i digital form, t ex genom nedlagring i databas."
Nå´t sån´t....
//J
- TDHP
- Forumvärd
+173 på tack!
Det är ju frågan om att kränga lite plattor vid sidan om på gig o dyl och som demo så det blir ju ingen kommersiell försäljning direkt.
Pratade med en kille i helgen som påstod att trycker man under 500 ex så behöver man inte anmäla till NCB o dyl. Vet inte hur det är med det, men det kan nog bli för dyrt att göra det BTB så vi fular nog lite lagom!
Ska kolla priser mm iaf, samt dra iväg ett mail till alla upphovsmän jag får tag på och be om lov.
Det är ju frågan om att kränga lite plattor vid sidan om på gig o dyl och som demo så det blir ju ingen kommersiell försäljning direkt.
Pratade med en kille i helgen som påstod att trycker man under 500 ex så behöver man inte anmäla till NCB o dyl. Vet inte hur det är med det, men det kan nog bli för dyrt att göra det BTB så vi fular nog lite lagom!
Ska kolla priser mm iaf, samt dra iväg ett mail till alla upphovsmän jag får tag på och be om lov.
TDHP

TDHP
- Micael
- Medlem+
Jag antar att det han tänkte på var det här, dvs egenkomponerad musik.TDHP skrev:+173 på tack!
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf ... 000053F6D2
Jag brukar betala ncb-avgift för att hålla ryggen fri. Det är inte speciellt svårt (1999).
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf ... 0900446AA4
Där finns även ett webbbaserat ansökningsformulär. Det vet jag inte hur det funkar.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- lowfreq
- Medlem++
"Med coverinspelning avses ursprungligen en med okända, ofta anonyma artister utförd imitation av en hit, avsedd att åka snålskjuts på originalets framgångar.
Coverproduktioner förekommer också i albumform, ofta som "A tribute to" en känd artist, grupp, orkester eller orkesterledare.
Enligt gällande svenska regler skall coverproduktioner förses med en tydlig märkning som förhindrar förväxling med originalet, t ex "Coverversion" eller "Ej originalartister."
Språkbruket inom populärmusikområdet har utvidgat detta begrepp till att allmänt avse inspelningar av andra verk än artistens eller gruppens egna kompositioner."
Det står på STIMs hemsida, klicka på coverinspelning...
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf ... 390042B2DA
Coverproduktioner förekommer också i albumform, ofta som "A tribute to" en känd artist, grupp, orkester eller orkesterledare.
Enligt gällande svenska regler skall coverproduktioner förses med en tydlig märkning som förhindrar förväxling med originalet, t ex "Coverversion" eller "Ej originalartister."
Språkbruket inom populärmusikområdet har utvidgat detta begrepp till att allmänt avse inspelningar av andra verk än artistens eller gruppens egna kompositioner."
Don't mess with me, I do not want any treble!
- TDHP
- Forumvärd
Är inte riktigt säker på vad du ville ha sagt med detta, men tack ändå.lowfreq skrev:"Med coverinspelning avses ursprungligen en med okända, ofta anonyma artister utförd imitation av en hit, avsedd att åka snålskjuts på originalets framgångar.
(Att vi är ett coverband och vad det betyder är vi ju rätt på det klara med!

TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
- lowfreq
- Medlem++
haha... okej det var lite diffust av migTDHP skrev:Är inte riktigt säker på vad du ville ha sagt med detta, men tack ändå.
(Att vi är ett coverband och vad det betyder är vi ju rätt på det klara med!)

Jag menade som det står i texten att en coverband-CD-platta skall förses med tydlig märkning t. ex "Coverversion" eller "Ej originalartister"
Don't mess with me, I do not want any treble!
- lowfreq
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
Hehe, det tar jag som en komplimang!lowfreq skrev:Förresten... på nån videoupptagning jag såg av TDHP så ser det ut som du tror att du är Dusty HillTDHP skrev:(Att vi är ett coverband och vad det betyder är vi ju rätt på det klara med!)
Nu ska ju som sagt detts inte ges ut eller så, vi kommer på sin höjd att sälja några hundra plattor på gigs o dyl! Men alla tips är välkomna!
(Självklart kommer alla PB:are att få specialpris på ett ex om nån så önskar!

Däremot är planen att på eget eller annans bolag släppa en platta med eget material framöver, och då blir det ju lite annorlunda så jag försöker sätta mig in även i det!
TDHP

TDHP