Varför säljer bara dårar det jag vill ha?
- sorghwind
- Medlem
Varför säljer bara dårar det jag vill ha?
Fan, nu hände det det för tredje gången på kort tid: nått jag hållit ögonen öppna efter ett halvår, år, dyker upp på annons och den som säljer har INGEN som helst koll på vad det *ska* kosta, har prylen ute till jordens överpris. Dom tidigare gångerna har jag skickat mail med bud på ungefär vad det normala priset ligger på och inte ens fått svar. Lyckas dom här galningarna sälja till sina överpriser eller skiter dom bara i att svara av ren envishet? Jävligt trist när man vill ha nått men inte vill ge dubbla marknadsvärdet.
Och, innan nån hinner undra, det jag menar med "*ska* kosta" är ungefär vad liknande grejer kostat dom senaste åren, vad dom kostar att importera från utlandet, och i nått fall vad jag själv har försökt sälja för utan att lyckas särskillt bra. Inga snålpriser, bara det som dagens marknadsvärde verkar vara. Jag kräver inga klipp, jag vill bara inte råtorska pengar när det är dags att sälja (för det är det ju nästan alltid förr eller senare, om inte grejerna går räddningslöst sönder eller blir stulna).
Och, innan nån hinner undra, det jag menar med "*ska* kosta" är ungefär vad liknande grejer kostat dom senaste åren, vad dom kostar att importera från utlandet, och i nått fall vad jag själv har försökt sälja för utan att lyckas särskillt bra. Inga snålpriser, bara det som dagens marknadsvärde verkar vara. Jag kräver inga klipp, jag vill bara inte råtorska pengar när det är dags att sälja (för det är det ju nästan alltid förr eller senare, om inte grejerna går räddningslöst sönder eller blir stulna).
- blackparkas
- Medlem++++
Om alla dessa prylar ligger ute för höga pengar kanske det är så att de bör kosta dessa pengar?
Att jämföra med priser utomlands är ju, som vi diskuterat så många gånger förr, helt galet.
En Alembic series one t.ex. kan ju säljas för 50-60-loppor och mer i andra länder, men i Sverige kan det nog vara svårt att ens få ut 25 för dem på den vanliga marknaden....
Lika som det finns yxor som kostar piss och ingenting på ebay men här hemma kostar det dubbla.
Det är svårt att applicera ett globalt marknadsvärde...
Kan du inte ge oss exempel istället så lär vi väl snabbt kunna avgöra om det faktiskt är så att alla säljer till överpriser.
Att jämföra med priser utomlands är ju, som vi diskuterat så många gånger förr, helt galet.
En Alembic series one t.ex. kan ju säljas för 50-60-loppor och mer i andra länder, men i Sverige kan det nog vara svårt att ens få ut 25 för dem på den vanliga marknaden....
Lika som det finns yxor som kostar piss och ingenting på ebay men här hemma kostar det dubbla.
Det är svårt att applicera ett globalt marknadsvärde...
Kan du inte ge oss exempel istället så lär vi väl snabbt kunna avgöra om det faktiskt är så att alla säljer till överpriser.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- sorghwind
- Medlem
ok. jag vill köpa en peavey mark III eller IV series. Har haft båda, IIIan pajade och IVan sålde jag. Satte ut den för femtonhundra men efter flera månader sänkte jag den till tolv hundra och fick den såld till slut. Och det här är typ ett år sen alltså, inte länge sen. Men nu när dom dyker upp så har flera olika människor fått för sig att en mark IIIa, den ska minsann kosta allt mellan 2500 och 3500, vilket känns surt att betala med tanke på min försäljning förra året.
- blackparkas
- Medlem++++
Ring och pruta.
Har annonserna legat ute länge så finns det ju läge.
Är de sålda så fråga vad de fick för den.
Men är dét nå´t man vet är bra och som man verkligen vill ha så är väl inte 2500 spänn särskilt mycket att jiddra om kan JAG tycka.
Jag skulle nog vilja påstå att marknadsvärdet på en dylik topp snarare ligger runt 2000-2500 kanske och att det fanns andra anledningar till att du inte fick din såld till det pris du ville ha.
Har annonserna legat ute länge så finns det ju läge.
Är de sålda så fråga vad de fick för den.
Men är dét nå´t man vet är bra och som man verkligen vill ha så är väl inte 2500 spänn särskilt mycket att jiddra om kan JAG tycka.
Jag skulle nog vilja påstå att marknadsvärdet på en dylik topp snarare ligger runt 2000-2500 kanske och att det fanns andra anledningar till att du inte fick din såld till det pris du ville ha.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
"Varför säljer bara dårar det jag vill ha"
- Jo för att det finns många dårar här i landet som köper för dyra grejer...
Kan också vara en syn på saken, men jadu...Vet inte vad jag ska säga om det
Tillverkas den längre? Vad kostar den ny isåfall?
Som parkas sa...Försök pruta då!
"när det är dags att sälja (för det är det ju nästan alltid förr eller senare)"
- Lägg till en tusenlapp då och få igen samma peng när du säljer då!
- Jo för att det finns många dårar här i landet som köper för dyra grejer...
Kan också vara en syn på saken, men jadu...Vet inte vad jag ska säga om det

Tillverkas den längre? Vad kostar den ny isåfall?
Som parkas sa...Försök pruta då!
"när det är dags att sälja (för det är det ju nästan alltid förr eller senare)"
- Lägg till en tusenlapp då och få igen samma peng när du säljer då!

- sorghwind
- Medlem
1. näe, den där stärkarn gjordes på åttiotalet
2. om ni läser mitt första inlägg så ser ni att jag har för vana att skicka ett väldigt trevligt email med ett bud på vad jag uppfattar är ett schysst pris. brukar inte få svar.
min uppfattning är att jag har råkat ut för folk som slutade lira för 10 år sen och håller på och rensar förrådet och tror att deras prylar inte har minskat i värde. men... jag kan ju ha fel
2. om ni läser mitt första inlägg så ser ni att jag har för vana att skicka ett väldigt trevligt email med ett bud på vad jag uppfattar är ett schysst pris. brukar inte få svar.
min uppfattning är att jag har råkat ut för folk som slutade lira för 10 år sen och håller på och rensar förrådet och tror att deras prylar inte har minskat i värde. men... jag kan ju ha fel
Antar att du sett denna... http://www.blocket.se/vi/15611164.htm?ca=11_s
Kanske går att köpa toppen separat? Har du frågat?
Kanske går att köpa toppen separat? Har du frågat?
- blackparkas
- Medlem++++
När köpte du dem då?sorghwind skrev:Tja, påstå vad du vill du, jag köpte båda mina för 1500 så... Iom att IIIan tvärhavererade så att det inte var lönt att laga så vill man inte lägga ut för mycket på en.
Om allting ska bli billigare ju längre tiden går skulle det ju finnas massor med skänkesannonser på blocket med gammal bas-gear, och det har inte jag sett så ofta.
Priserna går upp och ner, så är det bara.
Fråga de som sålde sina 60-tals Fendrar för 1700 spänn 1983....
- sorghwind
- Medlem
Alltså, jag vet inte vad din grej är parkas... Jag är inte dum i huvet liksom. Jag köpte den senaste för kanske två år sen, svårt att tro att det plötsligt har blivit ett sånt vintagevärde på transistorförstärkare från åttiotalet så att värdet dubblats? Det kanske är nån nyans som går miste när vi kommunicerar via nätet men det käns som du låter rätt nedlåtande, gillar inte det.
- Danne
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
Min tanke är inte att vara nedlåtande, men gnälla över stärkarpriser som är hyffsat normala, när det finns personer som faktiskt begär det dubbla beggatvärdet för saker och ting tycker jag känns onödigt.
Ta den där jeppen som försöker få ut 15000 för sin P-bas AM Deluxe. Den kostar NY på Jam 15 loppor...
Jag köpte min för 8... Om man nu ska kalla de som försöker ta ut för mycket betalt för idioter så har du ett praktexemplar där
Som Danne säger, har du köpt exakt sådana toppar för 1500 spänn så har du gjort en bra deal och som jag sa, fick du inte mer än 1200 för den när du sålde så beror det ev. på något helt annat.
Ingen bild i annonsen, hur man besvarar de som är intresserade, OM man besvarar de intresserade.
Ligger något ute för 2000-2500 i dagsläget och du tycker det är för dyrt, pruta då, svårare än så är det väl inte?
Skickar du ett bud på 1200 spänn för något som de annonserat för 2500 så förstår jag att de inte svarar.
Annars så är jag helt övertygad om att folk har börjat få upp ögonen för Peaveys äldre grejer. Det är bra skit. Bra skit brukar bli dyrare när folk fattar det.
Tycker du jag svarar nedlåtande, fine, skit i att läsa och jag ska skita i att skriva mer här.
Men läs igenom dina egna inlägg i den här tråden. Personligen så tycker jag din attityd i de flesta av dina inlägg känns lite rutten vilket gör att iaf jag kanske svarar lite vresigare.
Ta den där jeppen som försöker få ut 15000 för sin P-bas AM Deluxe. Den kostar NY på Jam 15 loppor...
Jag köpte min för 8... Om man nu ska kalla de som försöker ta ut för mycket betalt för idioter så har du ett praktexemplar där
Som Danne säger, har du köpt exakt sådana toppar för 1500 spänn så har du gjort en bra deal och som jag sa, fick du inte mer än 1200 för den när du sålde så beror det ev. på något helt annat.
Ingen bild i annonsen, hur man besvarar de som är intresserade, OM man besvarar de intresserade.
Ligger något ute för 2000-2500 i dagsläget och du tycker det är för dyrt, pruta då, svårare än så är det väl inte?
Skickar du ett bud på 1200 spänn för något som de annonserat för 2500 så förstår jag att de inte svarar.
Annars så är jag helt övertygad om att folk har börjat få upp ögonen för Peaveys äldre grejer. Det är bra skit. Bra skit brukar bli dyrare när folk fattar det.
Tycker du jag svarar nedlåtande, fine, skit i att läsa och jag ska skita i att skriva mer här.
Men läs igenom dina egna inlägg i den här tråden. Personligen så tycker jag din attityd i de flesta av dina inlägg känns lite rutten vilket gör att iaf jag kanske svarar lite vresigare.
- Bastappe
- Medlem+
Boom har skaffat sig en Mark III:a, det nog därför priserna på gamla Peaveytoppar stiger. Väntar bara på att Dereborn köper sig en gammal Trace. 

Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- TDHP
- Forumvärd
Luslejon på forumet säljer min gamla Centurion tror jag!
Fast den är väl aningen svagare kanske?
Den borde du få till ett hyfsat pris.
Edit: Jepp: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=9331 ... sc&start=0

Fast den är väl aningen svagare kanske?
Den borde du få till ett hyfsat pris.
Edit: Jepp: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=9331 ... sc&start=0

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Ahab
- Medlem+
Snygg låda, köpte min med 2x15" som saknar front tyvärr. Tillbaks till topic så har jag allt sett såna riggar på blocket för 3500-4000 flera gånger, så helt omöjliga är väl inte folk?Boom skrev:Håller absolut med.Ahab skrev:På tal om ålder på dom grejerna är min mkIII märkt med 1978. Aldrig i livet att jag skulle sälja den för 1500 spänn.
edit:
är det denna anonnsen som menas?
http://www.blocket.se/vi/16262869.htm?ca=13_s
är den här en PA-stärkare?
http://www.blocket.se/vi/15983458.htm?ca=13_s
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Bastappe
- Medlem+
PA-stärkaren. Jag använde en sådan som basförstärkare men den är nog tänkt att vara en gitarrförstärkare.Ahab skrev:Snygg låda, köpte min med 2x15" som saknar front tyvärr. Tillbaks till topic så har jag allt sett såna riggar på blocket för 3500-4000 flera gånger, så helt omöjliga är väl inte folk?Boom skrev:Håller absolut med.Ahab skrev:På tal om ålder på dom grejerna är min mkIII märkt med 1978. Aldrig i livet att jag skulle sälja den för 1500 spänn.
edit:
är det denna anonnsen som menas?
http://www.blocket.se/vi/16262869.htm?ca=13_s
är den här en PA-stärkare?
http://www.blocket.se/vi/15983458.htm?ca=13_s
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV