Ljudpinnen är av

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Ljudpinnen är av

Inlägg av Bas-guden »

Hej.
Sitter på kyrkgig, ljudpinnen gick av och stallet föll , fick iskallt byta till elbas i låten!
Nu undrar jag vart bästa kontrareperatören i närhetenav Halmstad?
Gbg eller
Malmö?
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

vet ingen kontrasnickare där.

lös själv?:

är ljudpinnen bruten? annars kan du resa den medelst snöre, grilltång, petmoj eller vad du önskar och har hemma men lite pill blir det. stallet placerar du på mensurlinjen dvs mellan "hacken" i f-hålet. ljudpinnen kan du placera ca en locktjocklek nedanför vänster stallfot.
känns det inte bra sen så kan säkert en kontrasnickare justera ytterligare åt dig.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kan en ljudpinne gå av? Det är ju ingen blompinne direkt och lock och botten borde ju ge sig långt före ljudpinnen. Har du haft påhälsning av termiter kanske?

/Mats D
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

Thomas Hellström i Göteborg/Möndal. Krokslättsparksgatan 13 om jag inte minns fel.
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

den har inte gått av som i knäckts, utan den ligger numera i kontrakroppen och skramlar runt. en besvikelse på många sätt.
Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Bas-guden skrev:den har inte gått av som i knäckts, utan den ligger numera i kontrakroppen och skramlar runt. en besvikelse på många sätt.
Bild
Händer mig ibland men jag brukar pillra dit den själv, nu sist med hjälp av en grillgaffel.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Svensson skrev:
Bas-guden skrev:den har inte gått av som i knäckts, utan den ligger numera i kontrakroppen och skramlar runt. en besvikelse på många sätt.
Bild
Händer mig ibland men jag brukar pillra dit den själv, nu sist med hjälp av en grillgaffel.
ljud pinnen har lossnat?
hur i h-vete då
har ni stämt fyra oktaver under ?
annars är det juvadå 35 kilos tryck/sträng eller nåt eller mer
och då ska det mycket till innan ljudpinnen lossnar

märkligt fenomen

hursomhelst
köp en riktig "kockpincett"
absolut bäst att sätta ljudpinnar på plats
(och för intrikata husmodelljobb)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Gamba skrev:
Svensson skrev:
Bas-guden skrev:den har inte gått av som i knäckts, utan den ligger numera i kontrakroppen och skramlar runt. en besvikelse på många sätt.
Bild
Händer mig ibland men jag brukar pillra dit den själv, nu sist med hjälp av en grillgaffel.
ljud pinnen har lossnat?
hur i h-vete då

har ni stämt fyra oktaver under ?
annars är det juvadå 35 kilos tryck/sträng eller nåt eller mer
och då ska det mycket till innan ljudpinnen lossnar

märkligt fenomen

hursomhelst
köp en riktig "kockpincett"
absolut bäst att sätta ljudpinnar på plats
(och för intrikata husmodelljobb)
Jag råkade toucha dörrposten (klantigt jag vet) när jag bar in basen förra veckan så stallet föll omkull med en smäll. I samband med detta så tippade även ljudpinnen. Det har hänt ett par gånger förr när jag har haft stallet bortplockat. Om man däremot aldrig plockar bort strängar och stall så är det nog ingen större risk att det händer ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Ljudpinnen är av

Inlägg av Tripod »

Bas-guden skrev:Hej.
Sitter på kyrkgig, ljudpinnen gick av och stallet föll , fick iskallt byta till elbas i låten!
Nu undrar jag vart bästa kontrareperatören i närhetenav Halmstad?
Gbg eller
Malmö?
Anita Matter i Harlösa, Eslövs kommun, är mycket duktig och dessutom rimlig i prissättningen.

Anita Matter
Viken östra skolan
240 35 Harlösa
046-616 66
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

Jag råkade toucha dörrposten (klantigt jag vet) när jag bar in basen förra veckan så stallet föll omkull med en smäll. I samband med detta så tippade även ljudpinnen. Det har hänt ett par gånger förr när jag har haft stallet bortplockat. Om man däremot aldrig plockar bort strängar och stall så är det nog ingen större risk att det händer .
Tänk va olika det kan va,
I högstadiet spelade jag på skolans kontra. När jag
ställde tillbaka den i stället så var jag lite för snabb så
basen ramlade med framsidan i golvet. Inte ens stallet
lossnade. Hade väll min tur då kanske
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

har satt dit ljudpinnen och stämt upp basen nu, känner mig sjukt manlig och händig.

det som är gött är att stränghöjden är lägre än innan, fast än jag satte dit stallet exakt där det satt. (hade markerat med blyerts) men det som inte är gött, är att den låter mindre, och är mindre basig än innan.
Jag följde era råd och satte den precis söder om det vänstra benet på stallet.
vart ska jag flytta den för att få mer botten? längre in och längre upp verkar rimligt men bättra fråga före än efter!

Tack för all hjälp hittills. :)
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

Bas-guden skrev:har satt dit ljudpinnen och stämt upp basen nu, känner mig sjukt manlig och händig.

det som är gött är att stränghöjden är lägre än innan, fast än jag satte dit stallet exakt där det satt. (hade markerat med blyerts) men det som inte är gött, är att den låter mindre, och är mindre basig än innan.
Jag följde era råd och satte den precis söder om det vänstra benet på stallet.
vart ska jag flytta den för att få mer botten? längre in och längre upp verkar rimligt men bättra fråga före än efter!

Tack för all hjälp hittills. :)
Försök få tillbaka den på samma ställe som förut ! Det brukar bli som urgröpt i träet där den har stått. (eller som en liten bula !)
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Varför lossnar en ljudpinne för så lite - som i exemplen ovan.

Uppenbarligen tar locket hand om för mycket av den höga spänningen från stallet. När en stöt mot stallet trycker in locket så svarar detta med en rekyl och då försvinner ögonblickligen den ringa spänning som höll emot under normaltillstånd - locket lyfter sig förbi normalposition och ljudpinnen hinner falla ned när trycket helt försvnner, för brådelen av en sekund.

I båda fallen kan det nog vara idé och kolla upp om inte ljudpinnen borde bytas ut mot en något längre. Är säker på att problemet försvinner då.

Jag kan ingenting om slapping och uttalar mig aldrig i sådana frågor men det verkar rimligt att den typen av spel utsätter basen för kraftiga påkänningar vilket skulle kunna ändra baskroppens konstitution på längre sikt eftersom trä är ett levande material. Vad jag menar är att en sådan bas kanske borde efterjusteras då och då.

Finns det justerbara ljudpinnar? Kan man ha justerbara stall så skulle en justerbar ljudpinne kunna funka också.

Men i det första fallet så tycker jag allt tyder på att ljudpinnen suttit väldigt mycket för löst på den basen.
.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

[/quote]Försök få tillbaka den på samma ställe som förut ! Det brukar bli som urgröpt i träet där den har stått. (eller som en liten bula !)[/quote]

Nedtryckning absoult men INTE bula. En bula står ut.
.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Det är lättare hänt att råka välta pinnen på en plywoodbas! Ett riktigt trälock flexar mer och håller därför fast pinnen bättre...
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Vad skönt med en billig kinabas med (tror jag) limmad ljudpinne. Stötte min osträngade thomannbas i en dörrkarm när jag flyttade den och ljudpinnen rubbades inte ur fläcken. Säkert inte bra vad gäller ljudet i den, men väldigt bekvämt på en slit och släng bas.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

mer botten? - ljudpinnen något närmare golvet, flytta ned den en cm till.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar