Vibrato på bas
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Vibrato på bas
Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYJTBYGg ... e=youtu.be[/youtube]
På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.
Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:
http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/
Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?
Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYJTBYGg ... e=youtu.be[/youtube]
På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.
Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:
http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/
Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?
Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem
- Inlägg: 96
- Blev medlem: tis 09 nov 2010, 17:08
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
- funkys**t
- Medlem++
- Inlägg: 6284
- Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
- Ort: Örebröov
- Kontakt:
Den teknik som Tal Winkenfield använder sig av liknar den stråkmusiker använder sig av. Sen har hon en hel del Jaco-chops i sitt spel... Jeff Beck gör väl mest bendteknik. Det tycker jag det ser ut som iaf.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Gitarren har jag full koll på, om man nu ens kan säga så om Jeff Beck. Enbart text räcker inte för att förklara hans teknik... He's one of a kind, liksom. Det finns nog inte en enda gitarrist av hygglig kaliber eller bättre som inte har Jeff Beck mycket högt på sin lista, just för att han är så speciell. "Bends" gör ju vilken hemmaövande tonåring som helst, det där är något helt annat - Mästerskap.funkys**t skrev:Den teknik som Tal Winkenfield använder sig av liknar den stråkmusiker använder sig av. Sen har hon en hel del Jaco-chops i sitt spel... Jeff Beck gör väl mest bendteknik. Det tycker jag det ser ut som iaf.
Men nu var det basisten, Tal Wilkenfeld, jag tänkte på.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
På elgitarr blandar jag mer vilken typ av vibrato beroende på musikstil.
Det allra viktigaste är nog att vara uppmärksam på sitt vibrato så man inte slänger dit det likadant hela tiden. Otroligt tröttsamt att lyssna på musiker som missbrukar vibratot tycker jag.
På elgitarr blandar jag mer vilken typ av vibrato beroende på musikstil.
Det allra viktigaste är nog att vara uppmärksam på sitt vibrato så man inte slänger dit det likadant hela tiden. Otroligt tröttsamt att lyssna på musiker som missbrukar vibratot tycker jag.
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18144
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Re: Vibrato på bas
Den typen av vibrato låter mer dramatisk än vanliga böj-vibraton på bas. Är rätt svårt att böja en helton. Skulle nog nästa kalla det för en drill, egentligen.inber skrev:Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYJTBYGg ... e=youtu.be[/youtube]
På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.
Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:
http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/
Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?
Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva?
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
Re: Vibrato på bas
Det går alldeles utmärkt att benda heltoner på min Unicornbasmartin skrev:Den typen av vibrato låter mer dramatisk än vanliga böj-vibraton på bas. Är rätt svårt att böja en helton. Skulle nog nästa kalla det för en drill, egentligen.inber skrev:Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYJTBYGg ... e=youtu.be[/youtube]
På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.
Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:
http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/
Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?
Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva?
- mrbaloo
- Medlem++
- Inlägg: 5327
- Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
- Ort: Ö-vik
- Kontakt:
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- mikkejohansson
- Medlem++
- Inlägg: 8958
- Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
- Ort: Bureå, Skellefteå
Tror inte det handlar om att basister och gitarrister gör olika, utan bara om olika sound/effekter?inber skrev:Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
Tal vill åt ett annat sound med sitt "vibrato" än vad Beck vill. Tror säkert hon använder både bends och violinvibrato när det är det soundet hon vill åt.
Ett sånt där "jaco-drill" (brukar jag kalla det av nån anledning, vet inte ens om Jaco använde det så mycket, förknippar det mer med den stilen bara) kan ju vara rätt coolt på rätt plats, men aldrig värst diskret
Fender - Pedaler - GK - TKS
Haha, ok, jag erkänner, kollade inte på klippet utan tog för givet att det var klassiskt vibrato efter att ha läst kommentarerna.inber skrev:Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
- Riboe
- Medlem
- Inlägg: 290
- Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
- Ort: Solna
Nu kommer säkert mer musikaliskt skolade pratabasare att rätta mig, men jag ser olika kombinationer av "klassiskt" vibrato, glissando ("fladdra över banden") samt legato (modell "tapping" eller snarare en liten del av en drill).Janne skrev:Haha, ok, jag erkänner, kollade inte på klippet utan tog för givet att det var klassiskt vibrato efter att ha läst kommentarerna.inber skrev:Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
(Min enda formella musikutbildning begränsar sig till en nybörjarkurs på gitarr för Kjell Wigren samt en termin som objekt på ackis, där vi bl a övade gehör samt att sjunga direkt från noter. )
- Funkfingers
- Medlem+
- Inlägg: 2236
- Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
- Ort: Göteborg
He ä svårt å bända bassträngar.
Man får så jäla ont i fingrarna.
Det är väl därför man gör som Tal och många andra bassister.Kräver ingen speciell styrka i fingrarna.
Man får så jäla ont i fingrarna.
Det är väl därför man gör som Tal och många andra bassister.Kräver ingen speciell styrka i fingrarna.
G-strings are for strippers!
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
- Cuba
- VIP medlem
- Inlägg: 15436
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
- Ort: Göteborg
Re: Vibrato på bas
Det är ju för att den är för kort.Samuel V skrev:Det går alldeles utmärkt att benda heltoner på min Unicornbasmartin skrev:Den typen av vibrato låter mer dramatisk än vanliga böj-vibraton på bas. Är rätt svårt att böja en helton. Skulle nog nästa kalla det för en drill, egentligen.inber skrev:Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.
[youtube][/youtube]
På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.
Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:
http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/
Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?
Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva?
- EADGC
- Medlem+
- Inlägg: 571
- Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58
- macahan
- Medlem+++
- Inlägg: 13199
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09
Ärligt talat så måste det väl ha med tjocklekarna på strängarna att göra egentligen..? jag gör nog båda två typerna beroende på vad jag är ute efter.. det är väldigt sällan som jag behöver benda toner.. men jag älskar att benda e-strängen vid andra bandet.. blir så härligt seg bend.. Då pratar vi klassisk bend inte "basbend"..