Christian Falk (Imperiet + lite annat)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Christian Falk (Imperiet + lite annat)

Inlägg av Punkster »

Jag köpte Imperiet-boxen för ett tag sen, och nu har jag verkligen fått upp ögonen för basisten Christian Falk. En sån där typisk basist som egentligen inte spelar särskilt avancerade saker, men som gör det på ett sånt sätt och med ett sånt driv att det lyfter hela musiken till en ny nivå! Killen gick ju dessutom vidare till att bli en riktigt grym producent och låtskrivare också :D Jag tror det är dags att skriva upp en till snubbe på Punkster beundrar-listan...

Bild

Den här konserten finns med i sin helhet i mycket bättre kvalitet i den nya boxen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sI21Nfz6UWk[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7uEq6PoIGKQ[/youtube]
/Linus
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Gillar honnom i klippen du postat!

Men med blacknuss allstars har jag alltid tyckt att han varit den svaga länken... sometimes less is just less..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Ah! mina gamla hjältar, har sett dem några gånger när det begav sig och gillar Christians lir.

Tycker till skillnad från Liten även han fixade Blacknuss bra.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

groovyjr skrev:Ah! mina gamla hjältar, har sett dem några gånger när det begav sig och gillar Christians lir.

Notera.. jag så på intet sätt att han var dålig!!!! :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Liten skrev:
groovyjr skrev:Ah! mina gamla hjältar, har sett dem några gånger när det begav sig och gillar Christians lir.

Notera.. jag så på intet sätt att han var dålig!!!! :D
Jo det sa du!!! :lol:

Nej, men det verkar ju som de också tyckt att han inte riktigt var rätt man för jobbet, då det är Desmond Foster som idag lirar med dem. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a9oMSzg7oIc[/youtube]

Det här gillar jag... 8)
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Basen i C.C Cowboys är ju så jävla härlig!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Jag ville verkligen gilla Imperiet...särskilt efter Rymdimperiets och Imperiets inledande singlar som gav grym mersmak...men nääää!
Jag hann se dem live fler gånger än jag såg Ebba men det lyfta fan aldrig!

Imperiet är väl själva snledningen till att många lever i vanföreställningen att det var musikskymning på 80-talet?
Tråkigare och pretentiösare än så här blir det knappast...noll glöd, noll kul...
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Roland skrev:Jag ville verkligen gilla Imperiet...särskilt efter Rymdimperiets och Imperiets inledande singlar som gav grym mersmak...men nääää!

Imperiet är väl själva snledningen till att många lever i vanföreställningen att det var musikskymning på 80-talet?
Tråkigare och pretentiösare än så här blir det knappast...noll glöd, noll kul...
Ja du, smaken är verkligen som baken... :lol:

Musikskymning? Jag tycker 80-talet var grymt musikmässigt! Det blev ju en fullkomlig genreexplosion och en massa ny bra musik dök upp. Till skillnad från 70-talet då det också fanns bra musik, men det mesta lät ungefär likadant...
/Linus
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Punkster skrev:
Roland skrev:Jag ville verkligen gilla Imperiet...särskilt efter Rymdimperiets och Imperiets inledande singlar som gav grym mersmak...men nääää!

Musikskymning? Jag tycker 80-talet var grymt musikmässigt! Det blev ju en fullkomlig genreexplosion och en massa ny bra musik dök upp. Till skillnad från 70-talet då det också fanns bra musik, men det mesta lät ungefär likadant...
Måste vara ärlig ibald också...tyvärr...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

En stor förebild för mig!

Jag upptäckte honom först som producent med Stonefunkers. Jag visste vem han var innan och hade även sett Imperiet på Idrottshuset i Örebro. Finns förresten en live från samma turné. Jag gillade det han gjorde då, även om jag inte fattade hans storhet då. Jag bländades av Thåströms totala kontroll av mig och resten av publiken. Han trollband oss. Nåt jag aldrig har upplevt med någon annan artist igen. Inte med Thåström heller för den delen...

Några år senare lyssnar på en platta med Stonefunkers (Hard As Kryptonite) och det visar sig att Da Falcon är producent på en del av låtarna. Ser dem senare på Roskilde helt oanonnserat, med Falken som basist. Därefter följer år av överraskningar och han blir bara större och större i mina ögon.. När han spelade med Titiyo i ishallen här i stan, blir jag totalt hänförd av hans spel. Framför allt av hans tyngd. Sedan med Blacknuss. Personligen anser jag att han var den som var tongivande och den starka länken i bandet. När han sedan släpper Quel Bordel och Swedish Open, knäcker han mig från första tonen...

Sjukt bra basist och kanonbra producent.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

funkys**t skrev:En stor förebild för mig!

Jag upptäckte honom först som producent med Stonefunkers. Jag visste vem han var innan och hade även sett Imperiet på Idrottshuset i Örebro. Finns förresten en live från samma turné. Jag gillade det han gjorde då, även om jag inte fattade hans storhet då. Jag bländades av Thåströms totala kontroll av mig och resten av publiken. Han trollband oss. Nåt jag aldrig har upplevt med någon annan artist igen. Inte med Thåström heller för den delen...

Några år senare lyssnar på en platta med Stonefunkers (Hard As Kryptonite) och det visar sig att Da Falcon är producent på en del av låtarna. Ser dem senare på Roskilde helt oanonnserat, med Falken som basist. Därefter följer år av överraskningar och han blir bara större och större i mina ögon.. När han spelade med Titiyo i ishallen här i stan, blir jag totalt hänförd av hans spel. Framför allt av hans tyngd. Sedan med Blacknuss. Personligen anser jag att han var den som var tongivande och den starka länken i bandet. När han sedan släpper Quel Bordel och Swedish Open, knäcker han mig från första tonen...

Sjukt bra basist och kanonbra producent.
Härligt! Tänk så olika det kan va! :D

Edit: Ta med dig lite plattor idag då? Så vi kan spisa där nere hos Peter?? Som alltid på pratabas så skulle det inte förvåna mig om detta var ännu en av många saker jag skulle ändra uppfattning om bara jag blev överbevisad! :lol:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Roland skrev:
Punkster skrev:

Måste vara ärlig ibald också...tyvärr...
Tycker R har en poäng här: har många gånger funderat över Imperiets oförmåga att "levererera" - trots en grym potential.

Live (och jag har också sett dem oräkneligt antal gånger) tycker jag de skötte sig bra - med en frontfigur som Thåström kan man liksom inte hamna fel.

Men i sitt komponerande och i sin studioproduktion tycks de haft påtagliga svårigheter att trampa en stig tillräckligt långt från Ebba för att vara nytt men ändå tillräckligt nära egna referenser för att vara uppriktigt. Mycket låter helt enkelt pretentiöst. Ett mera kritiskt management/producentskap hade kanske kunnat uträtta stordåd.

Jag vill gärna minnas Imperiet som det stora svenska rockbandet, men när jag numera lyssnar på dem (vilket är ganska sällan), är det bara enstaka låtar och låtpartier som fascinerar och piggar upp. Helheten känns tyvärr både jobbig och spretig. :(
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag håller med Christian (unicorn)
Jag har lyssnat mycket på Quel Bordel och diggar det verkligen!
Vi lirar Ebba-låtar i coverbandet och det är kul låtar att spela,
men jag skulle aldrig sätta mig och lyssna på vare sig det eller Imperiet.
Drar snarare ner volymen när de dyker upp på Rockklassiker.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Visst finns det dalar i Imperiets låtkatalog. Men att jag tycker så kan nog bero på att jag fick tag på en samlingsskiva som jag lyssnade sönder totalt innan jag skaffade dom riktiga albumen. Visst har dom gjort grymma låtar som inte är med på samlingsskivan också, men det finns en del anonyma låtar också. Men ta låtar som Innan himlen faller ner, Århundradets brott, Österns röda ros, Jag är en idiot och Bibel. Kanske inte speciellt framstående musikaliskt, men det är ju texterna och helheten som gör det hela. Thåström var (och är) fan fantastisk! :D
/Linus
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Punkster skrev:Thåström var (och är) fan fantastisk! :D
Och jag tycker att det är Kejsarens nya kläder;
en av rockvärldens mest överskattade människor.
Förstår öht inte vad det är som är bra.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

påminn mig inte att jag har sålt den röda thunderbirden.. ;)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:Härligt! Tänk så olika det kan va! :D
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Geddy_Lee skrev:
Musiken mannen spottar ur sig kanske inte är något att hänga i julgranen. Men hans röst, hans texter och hela stämningen i hans musik gör det hela till något speciellt. Han har karisma helt enkelt. Kanske mer karisma än speltekniskt kunnande.
/Linus
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Punkster skrev:
Geddy_Lee skrev:
Musiken mannen spottar ur sig kanske inte är något att hänga i julgranen. Men hans röst, hans texter och hela stämningen i hans musik gör det hela till något speciellt. Han har karisma helt enkelt. Kanske mer karisma än speltekniskt kunnande.
Karisman? Det förklarar saken. Jag fixar inte att titta på människan.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Själv tycker jag Thåström peakade med Peace, Love & Pitbulls-projektet och generellt är som bäst i sina mest pretentiösa och svårmodiga stunder. Karln är ju varken gladpunkig eller någon Gessle om man säger så, så mer Berliner-angst och tungsinne tack!

För övrigt är det synd att begreppet pretentiös används så negativt, som symfrockälskare tycker jag pretentioner är en grundförutsättning för god musik ;-)
Användarvisningsbild
baskaggen
Medlem

Inlägg av baskaggen »

O2'a och gammal trött S1000 ... Ja vet inte ja...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

baskaggen skrev:O2'a och gammal trött S1000 ... Ja vet inte ja...
Ytterligare en kukig kommentar du häver ur dig. Skrärp dig för fan.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
treble & bass
Medlem

Inlägg av treble & bass »

sluta nu Hosse, alla basister far saga vad dom vill eller?
sa ar det dar jag kommer ifran ialla fall
Användarvisningsbild
baskaggen
Medlem

Inlägg av baskaggen »

Ja.. gillar inte språket Hosse... nu får du allt tvätta munnen med tvål!
Skriv svar