Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Indigo
Medlem++

Re: Tips på bra online-photobutik sökes

Inlägg av Indigo »

Cuba skrev:Ska beställa ca 30 kopior av en *.jpg. Bilden ska beskäras och i slutändan bli 13 x 13 cm.

Någon som har ett tips på var man kan göra detta online. Har hittat ett par men det kanske finns någon sida som är speciellt enkel och bra.
'
Crimson är bäst. De har fått bäst-i-test i alla test jag har sett i alla fall, och jag har aldrig fått en dålig leverans av dem. Tokigt snabba är de också.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Laga
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag behöver eventuellt en systemkamera med filmfunktion till en grej framöver och funderar därför på att byta kamera. I så fall säljer jag min Canon 400d. 2½ år gammal. Fint skick. Inklusive väska, kitobjektivet 18-55 (inte IS), två st minneskort och laddare/batteri. Bruksanvisningen finns kvar och eventuellt också kartongen. Hur mycket tar man betalt för en sådan?
DSBass
Medlem+

Inlägg av DSBass »

Johannes skrev:Jag behöver eventuellt en systemkamera med filmfunktion till en grej framöver och funderar därför på att byta kamera. I så fall säljer jag min Canon 400d. 2½ år gammal. Fint skick. Inklusive väska, kitobjektivet 18-55 (inte IS), två st minneskort och laddare/batteri. Bruksanvisningen finns kvar och eventuellt också kartongen. Hur mycket tar man betalt för en sådan?
Hejsan! 3000-4000 kr kan du kanske få med lite tur. Har ju kommit ut några modeller se den kom.

MVH/Danne
Gäst

Inlägg av Gäst »

DSBass skrev:
Johannes skrev:Jag behöver eventuellt en systemkamera med filmfunktion till en grej framöver och funderar därför på att byta kamera. I så fall säljer jag min Canon 400d. 2½ år gammal. Fint skick. Inklusive väska, kitobjektivet 18-55 (inte IS), två st minneskort och laddare/batteri. Bruksanvisningen finns kvar och eventuellt också kartongen. Hur mycket tar man betalt för en sådan?
Hejsan! 3000-4000 kr kan du kanske få med lite tur. Har ju kommit ut några modeller se den kom.

MVH/Danne
Låter rimligt, ungefär vad man ser dom för på Blocket upptäckte jag. Sedan finns det givetvis en och annan som vill ha typ 7.000 eftersom den "kostade 7.500 när den kom" men jag säljer oftast hellre snabbt än att vänta forever för en extra tusing. Särskilt som man blåser folk om man säljer för dyrt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Får man fråga vad du funderar på istället?

Canon antar jag i och med att du kört in dig på Canon nu.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Canon blir det. Har man väl börjat med ett märke och köpt ett par objektiv så är det ju svårt att byta, då måste man köpa nya objektiv också. 60d har jag ögonen på. Den har en utfällbar och vridbar skärm som kan användas som live view vid HD-filmning och det är filmfunktionen jag saknar på min kamera. Hade jag inte behövt filma så hade jag inte bytt, jag är helnöjd med min 400d.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Aha!

En sådan skärm är det på min D5000.
Men jag tycker det är svårt att få till bilderna som jag vill ha dem och är lite fundersam om det är objektiven eller huset som är problemet.
Svårt att beskriva problemet, men jag är rätt övertygad om att det är objektiven som är felande länken, det är ju inga dyra objektiv jag har.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Aha!

En sådan skärm är det på min D5000.
Men jag tycker det är svårt att få till bilderna som jag vill ha dem och är lite fundersam om det är objektiven eller huset som är problemet.
Svårt att beskriva problemet, men jag är rätt övertygad om att det är objektiven som är felande länken, det är ju inga dyra objektiv jag har.
Vad är det som inte blir som du vill? Det är helt olika saker som behöver åtgärdas beroende på vad det är man upplever för problem..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

För det första så kan jag ju inte med funktionerna än egentligen.

Och det är skitsvårt att förklara vad jag menar.
Det är själva... Ja, jag vet inte.
Ska försöka hitta ett exempel!

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Skit också.
Minns att det var någon som la upp skitbra bilder på en bas för inte så länge sedan som var precis det jag saknade.
Men nu hittar jag den inte.

Kan ju iofs vara för att jag inte gör någon efterbehandling alls men det är nå´t speciellt i en del bilder.
En extrem skärpa liksom som jag inte tycker mig komma i närheten av.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Skit också.
Minns att det var någon som la upp skitbra bilder på en bas för inte så länge sedan som var precis det jag saknade.

Kan ju iofs vara för att jag inte gör någon efterbehandling alls men det är nå´t speciellt i en del bilder.
nää.. inte jag heller..
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

sådär originellt motiv, men lekt med nya Nik Hdr Efex. Grymt program måste jag säga. Helt plötsligt lätt att göra smakfulla HDR...

Bild
Uploaded with postimage.org
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

blackparkas skrev:Minns att det var någon som la upp skitbra bilder på en bas för inte så länge sedan som var precis det jag saknade.
Kanske denna?
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=41019
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Skit också.

Det är väldigt vanligt att bilden har skärpts till i efterhand. Jag använder iPhoto eller Photoshop Elements och skärper till i stort sett alla bilder mer eller mindre.

Har du koll på kamerans inställningar? Det är inte jättemycket att hålla koll på egentligen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ahab skrev:
blackparkas skrev:Minns att det var någon som la upp skitbra bilder på en bas för inte så länge sedan som var precis det jag saknade.
Kanske denna?
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=41019
Nja, det var inte den, men det var ett bra exempel!

Johannes: Nja, jag använder ju de vanliga basic-funktionerna med slutare/bländare, men jag chansar ju mest.

Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Johannes: Nja, jag använder ju de vanliga basic-funktionerna med slutare/bländare, men jag chansar ju mest.
Jag brukar ha min kamera i bländarprioritetsläget, AV kallas det på Canon, heter kanske något annat på Nikon. Då väljer jag själv bländare och kameran ställer själv in slutartid efter behov. NÄr jag tar en bild så väljer jag alltså bländare, ISO och vitbalans. Vitbalansen är lätt att välja, det är ju förklarat i kameran, gissar att det är det hos Nikon också. Glödlampa, moln, sol etc. Bara att välja. ISO kör jag på 100 eller 200 om ljuset tillåter. Så lågt som möjligt, då blir det mindre brus och bättre skärpa. Är belysningen dålig så måste man oftast höja så att slutartiden inte blir för lång. 1/60 sekund har jag hört är max om du fotar utan stativ.

När det gäller bländare så välj stor bländaröppning (lågt tal) om belysningen är dålig eller om du vill att motivet skall vara skarpt och bakgrunden skall vara oskarp. Vill du att motivet och bakgrunden skall vara skarp så välj mindre bländare (högre tal).

Här ser du hur Canon-loggan är skarp men bak- och förgrund är helt suddig. Här har jag använt bländare f/1.4:
Edit: För stor bild, tar bort den.

Här är inte bara tornet med guldtoppen skarp utan även bakgrunden är hyfsat skarp. Bländare f/9.0:
Bild

Detta är grundläggande kunskaper som är jättebra att ha koll på. Det går fort att lära sig men det hjälper verkligen att kunna. Framförallt så blir fotandet mycket roligare när du har lite koll på detta.
Jag är långt ifrån svartbältare på foto så om jag har skrivit fel eller missat något viktigt så rätta mig gärna, ni som har lite bättre koll.

Bearbetar du inte bilderna alls i efterhand? Kör du Mac så utforska iPhoto, det räcker långt. För PC så har Google ett gratisprogram som funkar ungefär som iPhoto, Picasa heter det. Funkar också fint. Basic bildbehandling, du kan inte klippa in dig själv på scen med AC/DC men för att bara fixa till en bild snabbt så att den blir mycket snyggare och skarpare och inte har tänkt att lägga pengar på det så funkar det absolut. Jag använder iPhoto oftare än Photoshop om jag ska vara ärlig.
Senast redigerad av Gäst den sön 07 nov 2010, 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Någonstans i denna tråd finns bra info om vid vilken bländare ett objektiv är som skarpast, om jag inte minns helt fel.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Ursäkta Johannes, men det är väldigt jobbigt med alla bilder som är flera meter breda. Det blir liksom lite besvärligt i webbläsaren.
Försök hålla dem max 800 pixlar breda, så går de in bra.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Johannes skrev: Är belysningen dålig så måste man oftast höja så att slutartiden inte blir för lång. 1/60 sekund har jag hört är max om du fotar utan stativ.
1/objektivets brännvid har jag hört ska vara en bra tumregel, dvs 50mm så går det ta 1/50s utan skak-oskärpa, 400mm gäller det att hålla sig under 1/400s eller skaffa stativ.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tripod skrev:Ursäkta Johannes, men det är väldigt jobbigt med alla bilder som är flera meter breda. Det blir liksom lite besvärligt i webbläsaren.
Försök hålla dem max 800 pixlar breda, så går de in bra.
Köp större dator, här ser det fantastiskt ut.

Skämt åsido, det är bara för att Parkas tydligare ska se hur stor skillnaden i skärpa är i dammet på bordet i Canon-bilden. Bilden är 1600 pixlar, hur kan det bli flera meter? Eller var det en överdrift, typ "Jag har försökt en miljon gånger..."?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ahab skrev:
Johannes skrev: Är belysningen dålig så måste man oftast höja så att slutartiden inte blir för lång. 1/60 sekund har jag hört är max om du fotar utan stativ.
1/objektivets brännvid har jag hört ska vara en bra tumregel, dvs 50mm så går det ta 1/50s utan skak-oskärpa, 400mm gäller det att hålla sig under 1/400s eller skaffa stativ.
Så kan det säkert vara. Jag har som sagt inte världens koll på det här med foto.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Att få superskarpa bilder direkt ur en nikonkamera.. Hmm i min erfarenhet är raw-filen skarpare än jpg-bilden. Det kan vara bra att känna till. Det gäller ju även möjligheten i bildkontrollen i kameran där man kan välja hur mycket skärpa som ska appliceras på jpg-filerna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tack Johannes!

Jag har verkligen inte någon koll på bländare/slutare.
Jag chansar mest som sagt för att få till någorlunda slutartid och då blir det ofta så att bländaren blir öppen rätt mycket = lite halvdassiga bilder känns det som.

Macahan: Bildkontrollen.... hm... Förklara! :D

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Tack Johannes!

Jag har verkligen inte någon koll på bländare/slutare.
Jag chansar mest som sagt för att få till någorlunda slutartid och då blir det ofta så att bländaren blir öppen rätt mycket = lite halvdassiga bilder känns det som.

Macahan: Bildkontrollen.... hm... Förklara! :D
Kolla här:
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dslr/D5000_en.pdf
på sidan 106. Sedan tittar du under punkt 3 på sidan 108.
Där finns ett alternativ som heter sharpening som du ska kolla på.

Picture control är det som avgör hur bilden ska tolkas till JPG och kan göra otrolig skillnad i vissa bilder.

När det gäller för långa slutartider finns det bara ett sätt: övaaaa.. Det är skitjobbigt att vara skakis.. men man lär sig lite knep och tricks... exempelvis att spänna axelbandet mot armbågen så att man blir stabilare.
Sen är många objektiv ganska softa på stor bländare och då blir ju resultatet därefter.
Skriv svar