blackparkas skrev:Johannes: Nja, jag använder ju de vanliga basic-funktionerna med slutare/bländare, men jag chansar ju mest.
Jag brukar ha min kamera i bländarprioritetsläget, AV kallas det på Canon, heter kanske något annat på Nikon. Då väljer jag själv bländare och kameran ställer själv in slutartid efter behov. NÄr jag tar en bild så väljer jag alltså bländare, ISO och vitbalans. Vitbalansen är lätt att välja, det är ju förklarat i kameran, gissar att det är det hos Nikon också. Glödlampa, moln, sol etc. Bara att välja. ISO kör jag på 100 eller 200 om ljuset tillåter. Så lågt som möjligt, då blir det mindre brus och bättre skärpa. Är belysningen dålig så måste man oftast höja så att slutartiden inte blir för lång. 1/60 sekund har jag hört är max om du fotar utan stativ.
När det gäller bländare så välj stor bländaröppning (lågt tal) om belysningen är dålig eller om du vill att motivet skall vara skarpt och bakgrunden skall vara oskarp. Vill du att motivet och bakgrunden skall vara skarp så välj mindre bländare (högre tal).
Här ser du hur Canon-loggan är skarp men bak- och förgrund är helt suddig. Här har jag använt bländare f/1.4:
Edit: För stor bild, tar bort den.
Här är inte bara tornet med guldtoppen skarp utan även bakgrunden är hyfsat skarp. Bländare f/9.0:
Detta är grundläggande kunskaper som är jättebra att ha koll på. Det går fort att lära sig men det hjälper verkligen att kunna. Framförallt så blir fotandet mycket roligare när du har lite koll på detta.
Jag är långt ifrån svartbältare på foto så om jag har skrivit fel eller missat något viktigt så rätta mig gärna, ni som har lite bättre koll.
Bearbetar du inte bilderna alls i efterhand? Kör du Mac så utforska iPhoto, det räcker långt. För PC så har Google ett gratisprogram som funkar ungefär som iPhoto, Picasa heter det. Funkar också fint. Basic bildbehandling, du kan inte klippa in dig själv på scen med AC/DC men för att bara fixa till en bild snabbt så att den blir mycket snyggare och skarpare och inte har tänkt att lägga pengar på det så funkar det absolut. Jag använder iPhoto oftare än Photoshop om jag ska vara ärlig.