Vem är er favoritbildkonstnär?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
123456
Medlem

Re: Vilken är er favoritbildkonstnär?

Inlägg av 123456 »

Taurus skrev:
Eagle Hazze skrev: Det är sällan seritecknaren själv som först tar ordet konstnär utan mer media som direkt anammar det så fort det hängs upp på ett galleri, och sedan är det så. Vem som helst får kalla sig vad som helst i samhället sålänge man inte tar en titel som är skyddad typ leg. Det som jag började tråden med är varför nästan alla kreativa grupper i media måste använda ordet konstnär tillsammans med sin profession för att som jag uppfattar det förstärka sin och andras upplevelse av det de gör.

Tycker att i text så vittnar det bara om ett fattigt språk, där man använder ordet konstnär och sin egen uppfattning/ fördom av vad det är i kombination med t.ex. en dansare eller musiker.
Trådtiteln är ganska bra - "favoritbildkonstnär". Det är inte bara skapare av visuell konst eller bildkonst som med rätta kan göra anspråk på konstnärstiteln. Nej, att dra en schottis på gammeldanskursen är antagligen inte konst enligt de flestas definition, medan t ex Mats Ek absolut är en konstnär i mångas ögon.

Att man sedan använder ordet konstnär hitan och ditan i förstärkande syfte är väl bara bra, det betyder ju att ordet har tunga positiva konnotationer i den medierade samhällsdiskursen. I verkliga livet i de kreativa och estetiska yrkena, mer än i andra branscher, får man kredd och deg utifrån vad man faktiskt kan leverera, inte vad man kallar sig. Du Hazze skulle antagligen kunna kalla dig astronaut och ändå betala hyran, medan Olle i Ullared i bästa fall får hänga två akvareller på en amatörutställning i folkbiblioteket oavsett hur många visitkort med "Konstnär" han trycker upp. Samma sak om Pelle i Grythyttan vill kalla sig basist och konstnär efter att ha lirat en månad i ett punkband - det är ingen förlust för professionella och duktiga musiker, medan Pelle själv varken får jobb eller kredd utifrån sina självpåtagna titlar.

Så jag håller inte med dig vad gäller konstnärstiteln. Många yrkesgrupper i samhället har ett reellt behov av att vara noga med yrkestiteln, t ex förskollärare, för att professionalisera yrket och få upp status och löner, men konstnär är inte ett sånt yrke imho.
Dina tankar och tyckanden är inte alls oinsatta men för mig blir det konstigt.
Mats Ek, lysande och fantastisk men för mig är han koreograf och regissör. Hans arbeten är på en mycket hög
konstnärlig nivå men för mig är han inte konstnär. Ord har en innebörd när den förvanskas av personliga tyckanden
blir det bara konstigt.

Jag skulle anta att Mats Ek ser sig själv som just koreograf och regissör.

Kanske är det "dagens" förändring av ordens innebörd som spökar.
Ett exempel är ordet "unik". Används idag flitigt i annonser trots att det inte handlar om något unikt utan bara
ovanligt.

Finns det egentligen någon mening med denna förvanskning?
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

123456 skrev:Dina tankar och tyckanden är inte alls oinsatta men för mig blir det konstigt.
Mats Ek, lysande och fantastisk men för mig är han koreograf och regissör. Hans arbeten är på en mycket hög
konstnärlig nivå men för mig är han inte konstnär. Ord har en innebörd när den förvanskas av personliga tyckanden
blir det bara konstigt.

Jag skulle anta att Mats Ek ser sig själv som just koreograf och regissör.

Kanske är det "dagens" förändring av ordens innebörd som spökar.
Ett exempel är ordet "unik". Används idag flitigt i annonser trots att det inte handlar om något unikt utan bara
ovanligt.

Finns det egentligen någon mening med denna förvanskning?
Språket är dynamiskt och ord får den mening som den samhälleliga massan tilldelar dem över tid. Huruvida ord förvanskas eller utvecklas är semantik och subjektiv definition.

Vi får väl helt enkelt vara överens om att vi har olika definition av orden konst och konstnär. Personligen anser jag att det är på tok för snävt att med ordet konstnär bara avse producenter av bildkonst och visuell kultur, konst är mycket mer än så, men det är okej att tycka olika :-)

Men eftersom jag är uppriktigt nyfiken: ni som själva betraktar er som konstnärer enligt en snäv definition, vad är det ni finner så hotande i att amatören Kalle i Byxelkrok kallar sig konstnär i lokalblaskan, eller att en dansare eller teaterregissör talar om sig själv som konstnär? Det påverkar ju knappast ert eget skapande eller det egna varumärket, inte heller era professionella kollegors?
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Plockat lite skit, uppmanar kombatanterna att hålla sig i skinnet om de inte är sugna på varningar.

/mod.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det är väl jag som har sabbat denna tråd med mina funderingar om negreppet konstnär i samhället och media och även tyvärr i våra (yrkesverksamma konstnärer) professionella organisationer som har en upplöst tanke om denna utbildning och verksamhet, i de flesta fall av ekonomiska skäl. Ett exempel : KRO (konstnärernas riksorganisation) som är en intresseorganisation, ingen fackförening. består av en mycket stor del autodidakta konstnärer. Generationer konstnärer jag har varit med och utbildat på tre av Sveriges konsthögskolor under elva år är inte medlemmar i kro och kommer troligtvis aldrig att bli medlemmar. det är inte intressant då kro driver frågor och består av till stor del av autodidakta konstnärer som driver helt andra frågor än de professionella är intreserade av. Det är så nära vi kommer en fackförening i Sverige för konstnärer.

För en konstnär som inte har en högre utbildning så är ett medlemskap i kro en merit ( i deras värld) i vår värld och yrkesutövning så betyder det ingenting mer än en rätt stor medlemsavgift. Jag kan förstå den autodidakta konstnärens iver att bli medlem i olika organisation som de tror är ett bevis och en förstärkning av deras kreativa gärning.

Arbetsförmedlingen kultur som är en specialarbetsförmedling för konstnärer designers dansare och liknande uppdelar på professioner har samma problem. Har man examinerats feån en konsthögskola så kan man per automatik bli inskriven där under de tre första åren. Väldigt få har det behovet automatiskt när man har examinerats. När man senare i sin yrkeskarriär har behov att bli inskriven så är det väldigt problematiskt. Många kollegor med magistrar i konst ger upp och skiter i af kultur, de skriver in sig på den vanliga arbetsförmedlingen. Den rjänsteman de träffar fattar ingenting och undrar vad konstnären gör där. De kan inte hjälpa till med konstnärens profession och tycker det är mycket märkligt att hon eller han inte är inskriven på af kultur.

AF kultur är överbelastade pga att en stor del inskrivna inte är professionella konstnär med relevant utbildning. varför det är så beeor på luddiga regler, där man vid inskrivningstillfället måste uppfylla ett krav om man inte har itbildning på ett antal utställningar i skiftande miljö. Sedan efter det så har man inga krav på en yrkesutövning som kan likna den vid inskrivningstillfället. Jag arbetade i en annan organisation när af kultur i Stockholm fär några år sedan och de inskrivna är i stora delar autodidakta konstnärer. Detta innebär att större delen av af kulturs sk yrkesstärkande utbildningar är på en grundnivå, en nivå som de med utbildning inte behöver. Det behöver annan yrkesstärkande utbildning som inte finns att få. statens insatser förutom konstnärsnämnden och iaspis som står för stpendier har totalt havererat. Det är givetvis inte deras fel som tycker att de är konstnärer utan utbildning, de har full rätt att vara kreativa, de blir bara ett symptom i min värld att något inte fungerar och agendor och frågor som bedrivs inte fungerar för de professionella. Men ta över organisationerna då?

Jag har varit även i den organisationssvängen och det är försent och oåterkalleligt då man inte kan ta bort medlemmar ur föreningsstrukturer som detta består av, det strider mot allmänna föreningsstadgar. angående AF kultur så består tyvärr personalen av relativt okunniga som varken förstår behov, utbildningar eller skillnader. Det är tyvärr samma problem både i storstad och på landet.

Mina utlägg om en tydlighet från dagens användning av begreppet konstnär beygger på statens misslyckande för professionella yrkesutövande konstnärers situation, mina utlägg bygger inte på att det är de autodidakta som är problemet, alla har rätt att vara kreativa på sitt eget sätt och nivå. Men idag och sedan många år är alla våra organisationer assimilerade av och ihopbuntade till en gröt där de professionella frågorna inte längre existerar.

Jag hoppas att detta jag skriver förklarar vad jag menar i min ingång i denna tråd.
Nu tycker jag tråden ska återgå till att handla om vilka favoritkonstnärer PB medlemmarna har.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Hazze, du har inte sabbat någon tråd. Hela kultursektorn är satt på undantag i dagens samhälle, kulturpolitiken är ett skämt, och när alla kulturarbetare ska bli slavar under marknadskrafterna och de statliga institutionerna stryps är det inte minst de smalare kulturyttringarna som får på tafsen. Hur ni som är yrkesverksamma bildkonstnärer upplever situationen tycker jag därför är högintressant. När det gäller Af Kultur är jag en smula insatt i situationen och kan bara hålla med dig.

Men det är ämne för en annan tråd kanske. Åter till favoritkonstnärerna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Taurus skrev:Hazze, du har inte sabbat någon tråd. Hela kultursektorn är satt på undantag i dagens samhälle, kulturpolitiken är ett skämt, och när alla kulturarbetare ska bli slavar under marknadskrafterna och de statliga institutionerna stryps är det inte minst de smalare kulturyttringarna som får på tafsen. Hur ni som är yrkesverksamma bildkonstnärer upplever situationen tycker jag därför är högintressant. När det gäller Af Kultur är jag en smula insatt i situationen och kan bara hålla med dig.

Men det är ämne för en annan tråd kanske. Åter till favoritkonstnärerna!
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Banksy är mycket mer än bara en bildkonstnär, men är en av samtidens största tycker jag.

http://mentalfloss.com/article/53298/ba ... ated-works
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Inlägg av midlifecrisis »

Varför in klistra in målningar ni gillar (som vissa redan har gjort)?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Jag gillar Aubrey Beardsley, i alla fall de lite mer seriösa bilder han gjort. Den på någon tjock gubbe som kliar sig i röven tycker jag inte är så jävla spännande om jag ska vara helt ärlig...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

FreCKo skrev:Jag gillar Aubrey Beardsley, i alla fall de lite mer seriösa bilder han gjort. Den på någon tjock gubbe som kliar sig i röven tycker jag inte är så jävla spännande om jag ska vara helt ärlig...
Håller med. AB var kul
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

En av mina favoriter
http://www.wikipaintings.org/en/jackson ... ist-1950-1" onclick="window.open(this.href);return false;
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Bild

Fantastisk i all enkelhet...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Vilken är er favoritbildkonstnär?

Inlägg av Grafen »

Har ingen favorit men den jag följt längst är nog Ernst Neisvetsnij. Är också väldigt dragen åt dilettant- och outsiderkonst som Henry Darger, Rikard Koivisto och Björnjägaren. En annan höjdare är Henrik Stenberg.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem

Inlägg av sixpanbass »

Cézanne

Svenska:
Ernst Josephson
Carl Fredrik Hill

Svenska levande:
Finns några kvinnliga konstnärer jag gillar, men jag har dålig koll på namnen.
Senast redigerad av sixpanbass den lör 14 dec 2013, 02:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Re: Vem är er favoritbildkonstnär?

midlifecrisis skrev:Som den trista medelklassgubbe jag är brukar jag säga Mark Rothko. Men nu har jag snöat in på Gerhard Richter. Vem gillar ni bäst?
Den gode Gerhard har en mycket bra hemsida
http://www.gerhard-richter.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

midlifecrisis skrev:
midlifecrisis skrev:Som den trista medelklassgubbe jag är brukar jag säga Mark Rothko. Men nu har jag snöat in på Gerhard Richter. Vem gillar ni bäst?
Den gode Gerhard har en mycket bra hemsida
http://www.gerhard-richter.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerhard har sin självklara plats i konsthistorien.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Eduardo Guelfenbein är också en målare jag gillar. Exempel bifogas

Bild
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

midlifecrisis skrev:Eduardo Guelfenbein är också en målare jag gillar. Exempel bifogas

Bild
Mattias kanske är intressant med då han arbetar med färg på ett eget sätt.
http://chgallery.se/artists/matthias-va ... tion-text/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Eagle Hazze skrev:
midlifecrisis skrev:Eduardo Guelfenbein är också en målare jag gillar. Exempel bifogas

Bild
http://chgallery.se/artists/matthias-va ... tion-text/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mycket intressant! Men hur gör han?
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

midlifecrisis skrev:
Eagle Hazze skrev:

Bild
Han använder färgad silicon, om han beställer färgad eller färgar in den själv med pigment, det kan jag inte svara på.
Jag tror att han beställer silicon i olika färger i tubform.

http://matthiasvanarkel.com.loopiadns.c ... /book.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Eagle Hazze skrev:
midlifecrisis skrev:
Eagle Hazze skrev:

Bild
Han använder färgad silicon, om han beställer färgad eller färgar in den själv med pigment, det kan jag inte svara på.
Jag tror att han beställer silicon i olika färger i tubform.

http://matthiasvanarkel.com.loopiadns.c ... /book.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul! Det slog mig plötligt att en gång i tiden var oljemålning det den mest avancerade tekniken i världen för imaging. Dåtidens 3D printrar...
David Hockney har skrivit en intressant bok som blåa handlar om det
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Minns när 3D dök upp, jag arbetade som supervisor tech/edu på en av Europas största medieverkstäder för konstnärer i Stockholm, (CRAC) Vi köpte in en 3D scanner 2002. Den kostade helvetiskt mycket och kunde reproducera ett objekt som var 4x4x4 cm. Det tog några timmar med avläsning av originalobjektet och sedan en svarvning i ett material som påminde om väldigt hård frigolit. Det var egentligen bara en otroligt dyr leksak. Det var otroligt intressant att se den arbeta, mer intressant är resultatet. Idag när man arbetar inifrån och ut är lite intressantare, men originalet är alltid mest intressant. Har ingen aningom någon har byggt upp en baskropp med 3D scanner, då blir det givetvis i compsitmaterial, men det är lite kul.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tarzan08 skrev:Bild

Fantastisk i all enkelhet...
Haha Gröne Jägaren.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Jag är också förtjust i kanadensaren Riopelle.

Bild
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Mer Riopelle

Bild
-Freddie Mercury