Mello

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Mello

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
GandhiMK2 skrev: Kan vi enas om att melodifestivalen är ett helt eget luftskepp som svävar fritt i musikuniversum och inte har värst mycket med övriga musikvärlden att göra?
Det kan vi absolut göra! :D
Men vore det då inte bättre om någon tog tag i Christer Björkmans öra och försökte påverka så att det går att få med riktig musik nån gång?
SVT har utsett en Jury som tar ut hälften. Inget som hindrar dom ifrån att ta ut "riktigt" musik.

blackparkas skrev:Louise Hoffsten hade ju en RIKTIG låt med härom året typ. Och den var väl tom med i finalen?
Har för mig att förra året, då jag tror Hoffsten var med, var ett riktigt höjdarår.
Huvva…Jag ÄLSKAR Louise men den där låten var ju inte jätteriktig i mina öron. Vad gjorde den till "riktig"? Den hade gitarr?Louise hade garanterat fått vara med med i stort sett vilken låt som helst för att få folk som DU ;-) att nicka och säga "Det DÄR är en rikkti artist dä!" och så valde dom…det där…?
Ja ja, smaken är ju som baken men vad som gör den där riktigare har jag svårt att med ngn precision gissa mej till.
Jag hade gärna sett henne göra ngt med ngn sorts bett i. Den kaxbruttan som jag känner är liksom ettrigare än att sjunga om fäsk...

blackparkas skrev:
GandhiMK2 skrev: Vilka andra låtskrivare? Dom vanliga "Gessle snodde min låt"-haveristerna eller tänker du på ngn speciell somär kvalificerad och så gärna vill vara med men struntar i det för att "dä ä ändå ingen idää"?
Nä, några haverister känner jag inte tror jag, men de man snackat med har inte tyckt det varit lönt eftersom kvaliten på musiken inte verkar ha haft någon betydelse.
Men vilka storheter är det? Är dom "dokumenterat skitbra" på att skriva låtar?
Såhär är det ju : Kalle X skriver VÄRLDENS BÄSTA LÅT , Kalle X är en medelmåttig producent, Kalle X sjunger rätt illa så det som juryn får höra är en surt sjungen och dåligt arrad och inspelad låt vars kvalitet kommer i skym undan av den undermåliga presentationen. Tro inte att juryn gått i universitet…dom är inte bättre än kreti och pleti på att tänka "Ah…bakom den här usla mixen och dåliga sången och den vassa elgitarren och dom programmerade osvängiga trummorna så döljer sej säkert något bra" så det vill till att man FÖRST då ger sin MAGISKA låt till någon som är bra på att producera och som känner bra sångare så att man får en inspelning som faktiskt visar hur bra låten är. Jag tycker inte att det är ngt konstigt alls med det.
FÖRST DÅ har du ju en chans att komma med.
Om du dessutom fått Måns Z att sjunga på demon så är ju din enda konkurrent om en plats dom eventuella andra låtar som Måns sjungit in.
Det hela är enkelt:
Kom med en bra låt som är bra inspelad, proddad, och bra sjungen så har du TYP lika stor chans som G:son.
har du den inspelad av en artist som kan komma på fråga som deltagare så ökar dina chanser mycket.
Missar du en av ovan nämnda kriterier så minskar chansen VÄLDIGT mycket.
Steget mellan inskickad demo och prod har , dom gånger jag varit med, varit minimalt. Mao:Prodda som att det vore en platta.
Precis som alla andra låtskrivare så önskar jag att skivbolagsfolk och artister som ska bedöma mina grejor skulle kunna se bortom den yxiga guran jag lagt eller att det inte är världens coolaste beat…men det kan dom i 9 fall av 10 inte.

blackparkas skrev:Sedan kan man ju ifrågasätta att det är samma artister år efter år också... typ...
Vilken artist av ngn sorts rang kan du tänka dej som vill vara med har inte fått vara med?
Dom flesta VILL INTE vara med. Det är alldeles för farligt, för stor insats, alldeles för mycket att förlora. (Tror ngn att Andreas Johnssons cred/karriär/pris steg eller sjönk pga hans medverkan och sistaplats i en av årets deltävlingar??)
Det finns inte en chans i helvetet att tex Veronica Maggio skulle vara med. Hon har inget att vinna på det. bara att förlora.
Du är med när din karriär behöver re-aktiveras eller om du inte har ngn karriär än och hur många såna platser finns det per år? Det finns ju IDOL också….
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Om man jämför med en massa annat så var t.ex. Hoffstens låt, Cookies & Beans i fjol, Christian Walz häromåret.... Öh... hm...
Där slutar mitt minne funka... mer som vanliga låtar som man faktiskt skulle kunna tänka sig att leta upp på Spotify och lyssna på.

Jag inser ju att du har betydligt mer kunskap och insikt än mig i ärendet, men jag kan bara inte tro att det inte finns låtar som skickats in och som är ungefär 700 ggr bättre än de bidrag som blir med, med tanke på vilka låtskrivare/artister vi har i landet.

Och alla låtar har 72 st som har varit med och gjort dem..
Jösses...
Behövs det verkligen 4-5 personer för att framställa en massa dravel?

SVTs jury borde ses över om det här är vad de tycker..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev:Om man jämför med en massa annat så var t.ex. Hoffstens låt, Cookies & Beans i fjol, Christian Walz häromåret.... Öh... hm...
Där slutar mitt minne funka... mer som vanliga låtar som man faktiskt skulle kunna tänka sig att leta upp på Spotify och lyssna på.

Jag inser ju att du har betydligt mer kunskap och insikt än mig i ärendet, men jag kan bara inte tro att det inte finns låtar som skickats in och som är ungefär 700 ggr bättre än de bidrag som blir med, med tanke på vilka låtskrivare/artister vi har i landet.

Jösses...

:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag var ganska peppad över att höra Hoffstens låt förra året, men näeh.??

Kan det vara så att musik är subjektivt även då en jury väljer låtar..?
Det är ju en jäkla bredd på det som hamnar i delfinalerna - från jojk till rap till hårdrock till upptinade gammtanter/farbröder till vanlig pop.
Att det blir något mer homogent mello-stuk i finalen får man väl tacka de som telefonröstar för.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:Jag var ganska peppad över att höra Hoffstens låt förra året, men näeh.??

Kan det vara så att musik är subjektivt även då en jury väljer låtar..?
Verkligen! Upplevelsen av konst är subjektiv. Punkt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jahapp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Om man jämför med en massa annat så var t.ex. Hoffstens låt, Cookies & Beans i fjol, Christian Walz häromåret.... Öh... hm...

Jösses...

Ge mej EN enda vettig anledning till att man väljer ut låtar som är en 700-del så bra som dom låtarna som INTE blir utvalda...
Gör ett försök, tack. Jag kan inte komma på vad det skulle vara. Tror du att juryn har provision? Tror du att dom stirrar blint på låtskrivarens namn och blir helt till sej i trasorna av att se G:sons namn?
Hur många var han inblandad i i år? Var det 2 el 3? Har du en aning om hur många av hans låtar som INTE kommer med?
Jag säger inte att mello är världens bästa musik,väldigt ofta tämligen långt ifrån men du läser in så otroligt stor hokus-pokus-koefficient som bara inte finns där...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nä, det gör jag inte.
Jag använder sunt förnuft.
Och det säger mig att detta omöjligt kan vara det bästa som skickas in. Punkt.

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok. Vad är då anledningen till att dom väljer ut dåliga lptar när det finns bättre?
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem

Mello

Inlägg av Enbasist »

En amatörgissning till varför en stor del av bidragen år från år är skrivna av ungefär samma personer är väl kanske snarare att just dom satsar rätt mycket på att få med sina låtar, att dom lärt sig rutiner och vet vad som fungerar i sammanhanget snarare än att det skulle vara någon sorts kartell som fixar allt. Många låtskrivare i lite andra genres håller väl sig undan då musikstilen kanske inte är det dom vill förknippas med i första hand.
Sen vad som är bra och dåligt är ju väldigt subjektivt.
Låt Melloklotet snurra på och barnfamiljerna och Absolute smurfhits fansen vara lyckliga :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev:Ok. Vad är då anledningen till att dom väljer ut dåliga lptar när det finns bättre?
För att man hellre vill ha med etablerade låtskrivare?

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det här var ju mindre bra, men inte direkt förvånande.
http://klickbomb.se/video/mans-zelmerlo ... id-guetta/" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Enbasist skrev:En amatörgissning till varför en stor del av bidragen år från år är skrivna av ungefär samma personer är väl kanske snarare att just dom satsar rätt mycket på att få med sina låtar, att dom lärt sig rutiner och vet vad som fungerar i sammanhanget snarare än att det skulle vara någon sorts kartell som fixar allt. Många låtskrivare i lite andra genres håller väl sig undan då musikstilen kanske inte är det dom vill förknippas med i första hand.
Sen vad som är bra och dåligt är ju väldigt subjektivt.
Låt Melloklotet snurra på och barnfamiljerna och Absolute smurfhits fansen vara lyckliga :)
Bra gissning!
Helt riktigt dessutom.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Eagle Hazze skrev:Det här var ju mindre bra, men inte direkt förvånande.
http://klickbomb.se/video/mans-zelmerlo ... id-guetta/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilket av det visste du inte?
Att man lånat stuk och upplägg helt ogenerat av Guetta eller att måns inte var först med front projection-tomte? ;-)
Rykten gör gällande att Stanley Clarke är upprörd för att Magnus Rosen plankat hans sätt att spela. Skrälliga anslaget och tomma tonen är snodd till 100% men DET SKRIVER DOM JU FAN INGET OM I TIDNINGARNA TROTS ATT DET ÄR MYCKET BÄTTRE MUSIK ÄN MELLO! ;-D
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Är lite trött på slappheten(lite kul) tycker det är lite magstarkt och fantasilöst att både sno musik och animering.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ang låten,är det samma eller känns det som samma?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Själv tänkte jag mer på Awitchis "The Nights" eller vad den heter när jag hörde Zemlans låt..
Men så har jag inte hört den där låten ni snackar om tror jag.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ah, det är DEN låten.

Jo, vissa likheter finns det ju, men knappast samma låt.

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
Jo, vissa likheter finns det ju, men knappast samma låt.
Exakt.
Det kan man tycka är trist men det är ju det jag säger…det är ett "spel" och Joy Deb o co som skrev den där har listat ut vad som är rätt sätt att spela på...
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Och visst är det lite så fortfarande, att det som var ett vinnande koncept ett år går igen hos flera bidrag året efter?
Ett exempel är "stad i ljus" som hade den karaktäristiska kornettmelodin, och året därpå var det brassmelodi i kanske tre låtar.

Både Amazing med Danny och Loreens Euphoria hade ju åttondelssynkoper i refrängen (i sången)... vilket enligt min enkla teori troligtvis kommer ifrån någon tidigare låt där det funkade.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Tarzan08 skrev:Och visst är det lite så fortfarande, att det som var ett vinnande koncept ett år går igen hos flera bidrag året efter?
Ett exempel är "stad i ljus" som hade den karaktäristiska kornettmelodin, och året därpå var det brassmelodi i kanske tre låtar.

Både Amazing med Danny och Loreens Euphoria hade ju åttondelssynkoper i refrängen (i sången)... vilket enligt min enkla teori troligtvis kommer ifrån någon tidigare låt där det funkade.
Typ så…Euphoria och Amazing var ju absolut "barn av sin tid" även om dom kanske inte hämtat sin inspiration direkt ur mello…Amazing var väl mer chris brown/ Swedish housemaffia/EDM-grejan men skit samma. I mello får man leta väldigt länge efter musik som het saknar referenser till någon musik som någon framfört tidigare i något sammanhang någonstans på jorden…;-)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

GandhiMK2 skrev:
Tarzan08 skrev:Och visst är det lite så fortfarande, att det som var ett vinnande koncept ett år går igen hos flera bidrag året efter?

Typ så…Euphoria och Amazing var ju absolut "barn av sin tid" även om dom kanske inte hämtat sin inspiration direkt ur mello…Amazing var väl mer chris brown/ Swedish housemaffia/EDM-grejan men skit samma. I mello får man leta väldigt länge efter musik som het saknar referenser till någon musik som någon framfört tidigare i något sammanhang någonstans på jorden…;-)
...vilket inte är något dåligt i sammanhanget.
Hela syftet är väl att underhålla? Vill svennebanan ha mellolåtar så är det mellolåtar han/hon ska ha.
Det går väl inte att experimentera för mycket med ljudbild, tempo, taktart eller något? Då förtas hela igenkänningsfaktorn med själva underhållningsformen.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det JAG invänder mig mot är dock att det faktiskt kan vara vettiga låtar OCH Mello.
Kollade igenom förra årets bidrag som sagt och i alla fall jag anser att det är stor klasskillnad, även om det förstås även i fjol fanns dåliga bidrag..

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Det JAG invänder mig mot är dock att det faktiskt kan vara vettiga låtar OCH Mello.
Kollade igenom förra årets bidrag som sagt och i alla fall jag anser att det är stor klasskillnad, även om det förstås även i fjol fanns dåliga bidrag..
Hajar ingenting. Var du på extremt bra humör 2014 i februari / mars?
Nu har jag lyssnat igenom 2014…hittar INGET som jag skulle aktivt välja att spela på spotify. Ingenting. VAD är det du tycker är så bra?! Hajar noll...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Det JAG invänder mig mot är dock att det faktiskt kan vara vettiga låtar OCH Mello.
I stora finalen tycker jag själv ofta att låtar från forna öst-länder är dom roligaste/bästa. Man vågar sticka ut och även visa upp sin särart. ESC är inte riktigt samma sak i resten av Europa som det är i Sverige. Andra länder har en något annan inställning till festivalen/tävlingen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TBPcvkEqTG8[/youtube]

NÄR röstades en låt i udda taktarter fram till vinnare i Sverige? Förutom möjligtvis någon vals på 60-talet då..... Att hon sjunger något så in i helvete bra också är ingen nackdel.
Skriv svar