SVT har utsett en Jury som tar ut hälften. Inget som hindrar dom ifrån att ta ut "riktigt" musik.blackparkas skrev:Det kan vi absolut göra!GandhiMK2 skrev: Kan vi enas om att melodifestivalen är ett helt eget luftskepp som svävar fritt i musikuniversum och inte har värst mycket med övriga musikvärlden att göra?
Men vore det då inte bättre om någon tog tag i Christer Björkmans öra och försökte påverka så att det går att få med riktig musik nån gång?
Huvva…Jag ÄLSKAR Louise men den där låten var ju inte jätteriktig i mina öron. Vad gjorde den till "riktig"? Den hade gitarr?Louise hade garanterat fått vara med med i stort sett vilken låt som helst för att få folk som DUblackparkas skrev:Louise Hoffsten hade ju en RIKTIG låt med härom året typ. Och den var väl tom med i finalen?
Har för mig att förra året, då jag tror Hoffsten var med, var ett riktigt höjdarår.

Ja ja, smaken är ju som baken men vad som gör den där riktigare har jag svårt att med ngn precision gissa mej till.
Jag hade gärna sett henne göra ngt med ngn sorts bett i. Den kaxbruttan som jag känner är liksom ettrigare än att sjunga om fäsk...
Men vilka storheter är det? Är dom "dokumenterat skitbra" på att skriva låtar?blackparkas skrev:Nä, några haverister känner jag inte tror jag, men de man snackat med har inte tyckt det varit lönt eftersom kvaliten på musiken inte verkar ha haft någon betydelse.GandhiMK2 skrev: Vilka andra låtskrivare? Dom vanliga "Gessle snodde min låt"-haveristerna eller tänker du på ngn speciell somär kvalificerad och så gärna vill vara med men struntar i det för att "dä ä ändå ingen idää"?
Såhär är det ju : Kalle X skriver VÄRLDENS BÄSTA LÅT , Kalle X är en medelmåttig producent, Kalle X sjunger rätt illa så det som juryn får höra är en surt sjungen och dåligt arrad och inspelad låt vars kvalitet kommer i skym undan av den undermåliga presentationen. Tro inte att juryn gått i universitet…dom är inte bättre än kreti och pleti på att tänka "Ah…bakom den här usla mixen och dåliga sången och den vassa elgitarren och dom programmerade osvängiga trummorna så döljer sej säkert något bra" så det vill till att man FÖRST då ger sin MAGISKA låt till någon som är bra på att producera och som känner bra sångare så att man får en inspelning som faktiskt visar hur bra låten är. Jag tycker inte att det är ngt konstigt alls med det.
FÖRST DÅ har du ju en chans att komma med.
Om du dessutom fått Måns Z att sjunga på demon så är ju din enda konkurrent om en plats dom eventuella andra låtar som Måns sjungit in.
Det hela är enkelt:
Kom med en bra låt som är bra inspelad, proddad, och bra sjungen så har du TYP lika stor chans som G:son.
har du den inspelad av en artist som kan komma på fråga som deltagare så ökar dina chanser mycket.
Missar du en av ovan nämnda kriterier så minskar chansen VÄLDIGT mycket.
Steget mellan inskickad demo och prod har , dom gånger jag varit med, varit minimalt. Mao:Prodda som att det vore en platta.
Precis som alla andra låtskrivare så önskar jag att skivbolagsfolk och artister som ska bedöma mina grejor skulle kunna se bortom den yxiga guran jag lagt eller att det inte är världens coolaste beat…men det kan dom i 9 fall av 10 inte.
Vilken artist av ngn sorts rang kan du tänka dej som vill vara med har inte fått vara med?blackparkas skrev:Sedan kan man ju ifrågasätta att det är samma artister år efter år också... typ...
Dom flesta VILL INTE vara med. Det är alldeles för farligt, för stor insats, alldeles för mycket att förlora. (Tror ngn att Andreas Johnssons cred/karriär/pris steg eller sjönk pga hans medverkan och sistaplats i en av årets deltävlingar??)
Det finns inte en chans i helvetet att tex Veronica Maggio skulle vara med. Hon har inget att vinna på det. bara att förlora.
Du är med när din karriär behöver re-aktiveras eller om du inte har ngn karriär än och hur många såna platser finns det per år? Det finns ju IDOL också….