Epiphone VS Gibson
- maons
- Medlem
Epiphone VS Gibson
Tjao!
Hur stor och vad är skillnaden på ljudet mellan en Epiphone och Gibson bas/gitarr? och vad är det som gör skillnaden?
Jag har fått för mig att det inte är sån stor skillnad..
Hur stor och vad är skillnaden på ljudet mellan en Epiphone och Gibson bas/gitarr? och vad är det som gör skillnaden?
Jag har fått för mig att det inte är sån stor skillnad..
-
- Kontot är inaktiverat
- BBQV
- Forumvärd
- jocke
- Medlem
Epi är ju deras lågprismärke så tanken har nog aldrig varit att de ska vara lika bra eller bättre utan framför allt billigare! Vi kan ju vända på frågan en gång till och undra hur Epi:s toppmodeller står sig mot Gibsons enklare och billigare gitarrer!BarbequeVillage skrev:Tveksamt.jocke skrev:Man kan ju vända på steken och undra: Finns det någon Epiphone som kan stå upp mot motsvarande Gibson?
/J
Men å andra sidan så finns det en del Epi som är mera prisvärda än motsvarande Gibson. Fast det beror mest på att Gibson är övervärderade i mina ögon.
Fender har ju haft en liknande utveckling med fabriker i lågprisländer och Squier som lågprismärke. Där utmärkte ju sig japanerna först genom att göra på tok för bra instrument jämfört med jänkarna. Sedan gjorde Squier Pro Tone som man la ner för att de var för bra!
Så tanken är kanske inte helt främmande att Epi skulle kunna ha något riktigt bra i sortimentet!
/Jocke
- maons
- Medlem
[quote="Randy "SilverBack&"]Precisera en aning vilka eventuella modeller du tänker på.
En Epiphone Les Paul Standard VS. Gibson Thunderbird är ju två helt olika instrument.
En Epiphone Thunderbird och en Gibson Thunderbird har ju olika byggteknik gällande bland annat halsarna...så vad är det exakt du vill veta?[/quote]
Jag undrade inte över någon speciel modell,
jag undrade bara över instrumenterna i huvud taget:P
Epiphones instrument är ju kopior på gibsons, och bland de
gitarrer/basar jag testat så har jag inte kännt någon stor skillnad, förutom att Gibsons Thunderbirds hals är limmad och Epiphones är skruvad...
Så är det inte lite "märkeskläder effekt" dvs. att märket avgör priset?
En Epiphone Les Paul Standard VS. Gibson Thunderbird är ju två helt olika instrument.
En Epiphone Thunderbird och en Gibson Thunderbird har ju olika byggteknik gällande bland annat halsarna...så vad är det exakt du vill veta?[/quote]
Jag undrade inte över någon speciel modell,
jag undrade bara över instrumenterna i huvud taget:P
Epiphones instrument är ju kopior på gibsons, och bland de
gitarrer/basar jag testat så har jag inte kännt någon stor skillnad, förutom att Gibsons Thunderbirds hals är limmad och Epiphones är skruvad...
Så är det inte lite "märkeskläder effekt" dvs. att märket avgör priset?

Jazz, Folkmusik, Pop!
Squire JV Jazz, Les Paul Special Bass, Ibanez AEB8EBK,
GALLIEN KRUEGER MB150S-112
Squire JV Jazz, Les Paul Special Bass, Ibanez AEB8EBK,
GALLIEN KRUEGER MB150S-112
- knedy
- VIP medlem
Man kanske inte ska säga att Epiphone är lika bra som Gibson, eller ens värt att jämföra när man kommer till dom billiga modellerna men Gibson kan vara lika dåliga som Epiphone.. Och då är det märket som avgör priset.maons skrev: Så är det inte lite "märkeskläder effekt" dvs. att märket avgör priset?
Provspelar man instrumenten först och hittar en Epiphone som man gillar kan man ju köpa den, men man får ju inte samma känsla som att stå med en Gibson hängandes nere vid knäna.
Så prova först och blir du nöjd så är du nöjd, men du får mindre streetcred när du har ett billigt instrument.

Officiell stormästare i EB-orden