Epiphone VS Gibson

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
maons
Medlem

Epiphone VS Gibson

Inlägg av maons »

Tjao!
Hur stor och vad är skillnaden på ljudet mellan en Epiphone och Gibson bas/gitarr? och vad är det som gör skillnaden?
Jag har fått för mig att det inte är sån stor skillnad..
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Precisera en aning vilka eventuella modeller du tänker på.
En Epiphone Les Paul Standard VS. Gibson Thunderbird är ju två helt olika instrument.
En Epiphone Thunderbird och en Gibson Thunderbird har ju olika byggteknik gällande bland annat halsarna...så vad är det exakt du vill veta?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Japp. Vilka modeller är det du velar mellan?
Användarvisningsbild
jocke
Medlem

Inlägg av jocke »

Man kan ju vända på steken och undra: Finns det någon Epiphone som kan stå upp mot motsvarande Gibson?

/J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ja, elitist modellerna..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

jocke skrev:Man kan ju vända på steken och undra: Finns det någon Epiphone som kan stå upp mot motsvarande Gibson?

/J
Tveksamt.

Men å andra sidan så finns det en del Epi som är mera prisvärda än motsvarande Gibson. Fast det beror mest på att Gibson är övervärderade i mina ögon.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
jocke
Medlem

Inlägg av jocke »

BarbequeVillage skrev:
jocke skrev:Man kan ju vända på steken och undra: Finns det någon Epiphone som kan stå upp mot motsvarande Gibson?

/J
Tveksamt.

Men å andra sidan så finns det en del Epi som är mera prisvärda än motsvarande Gibson. Fast det beror mest på att Gibson är övervärderade i mina ögon.
Epi är ju deras lågprismärke så tanken har nog aldrig varit att de ska vara lika bra eller bättre utan framför allt billigare! Vi kan ju vända på frågan en gång till och undra hur Epi:s toppmodeller står sig mot Gibsons enklare och billigare gitarrer!

Fender har ju haft en liknande utveckling med fabriker i lågprisländer och Squier som lågprismärke. Där utmärkte ju sig japanerna först genom att göra på tok för bra instrument jämfört med jänkarna. Sedan gjorde Squier Pro Tone som man la ner för att de var för bra!

Så tanken är kanske inte helt främmande att Epi skulle kunna ha något riktigt bra i sortimentet!

/Jocke
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Man kan ju få tag på en Gibson Melody Maker hos tysken för 3500kr hem till dörrn sprollans ny, prisvärd Gibson där. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
maons
Medlem

Inlägg av maons »

[quote="Randy "SilverBack&"]Precisera en aning vilka eventuella modeller du tänker på.
En Epiphone Les Paul Standard VS. Gibson Thunderbird är ju två helt olika instrument.
En Epiphone Thunderbird och en Gibson Thunderbird har ju olika byggteknik gällande bland annat halsarna...så vad är det exakt du vill veta?[/quote]

Jag undrade inte över någon speciel modell,
jag undrade bara över instrumenterna i huvud taget:P

Epiphones instrument är ju kopior på gibsons, och bland de
gitarrer/basar jag testat så har jag inte kännt någon stor skillnad, förutom att Gibsons Thunderbirds hals är limmad och Epiphones är skruvad...
Så är det inte lite "märkeskläder effekt" dvs. att märket avgör priset? :)
Jazz, Folkmusik, Pop!

Squire JV Jazz, Les Paul Special Bass, Ibanez AEB8EBK,
GALLIEN KRUEGER MB150S-112
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Jo, det stämmer ganska bra. Visst är det märkeshysteri, iaf om det gäller Fender.
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

maons skrev: Så är det inte lite "märkeskläder effekt" dvs. att märket avgör priset? :)
Man kanske inte ska säga att Epiphone är lika bra som Gibson, eller ens värt att jämföra när man kommer till dom billiga modellerna men Gibson kan vara lika dåliga som Epiphone.. Och då är det märket som avgör priset.

Provspelar man instrumenten först och hittar en Epiphone som man gillar kan man ju köpa den, men man får ju inte samma känsla som att stå med en Gibson hängandes nere vid knäna.

Så prova först och blir du nöjd så är du nöjd, men du får mindre streetcred när du har ett billigt instrument. :P
Användarvisningsbild
jocke
Medlem

Inlägg av jocke »

knedy skrev:...
Provspelar man instrumenten först och hittar en Epiphone som man gillar kan man ju köpa den, men man får ju inte samma känsla som att stå med en Gibson hängandes nere vid knäna.
...
Skäms du för dina knän?

/Jocke
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Förutom Elitist-modellerna så finns det stora skillnader i både material och konstruktion. En Epiphone Thunderbird låter långt ifrån som en Gibson och som sagt halsen är ju mera åt P-basens i både trä och dimension.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Vänta nu...är inte Gibson Thunderbird genomgående hals????
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

[quote="Randy "SilverBack&"]Vänta nu...är inte Gibson Thunderbird genomgående hals????[/quote]

Jo, alla utom den gamla non reverse-modellen och studiomodellerna.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Danne skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]Vänta nu...är inte Gibson Thunderbird genomgående hals????
Jo, alla utom den gamla non reverse-modellen och studiomodellerna.[/quote]

Tack
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Den här var definitivt värt 1500:-!!!!

Bild
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

MikeO skrev:Den här var definitivt värt 1500:-!!!!

Bild
1500kr var ett riktigt bra pris. Hade nästan jag kunnat köpt den för :oops:
Skriv svar