Nån elektronik-kunnig?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Nån elektronik-kunnig?

Inlägg av Punkster »

Jag har en 28" TV stående i förrådet eftersom jag inte tycker att det går tillräckligt mycket bra på TV för att det ska vara värt att betala någon licens (Ja, jag är så ärlig).

Men nu är det ju så att jag har en ganska stor dvd-samling, och jag börjar tröttna på att kolla på film på en liten 14" datorskärm. Så jag har funderat lite...

Går det att plocka ur själva TV-mottagaren ur apparaten, så att den bara fungerar som en skärm? Då kan man ju koppla den till datorn och kunna kolla på film, samtidigt som man slipper den sketna licensen. Samtidigt som man kan le inombords när man förklarar för kontrollanten att man inte alls ska betala något, eftersom det bara är en stor bildskärm som står på TV-bänken :lol:

Så, är det någon som har en aning om mitt lilla stunt skulle vara genomförbart så hojta!
/Linus
Basstore
VIP medlem

Re: Nån elektronik-kunnig?

Inlägg av Basstore »

Punkster skrev:Jag har en 28" TV stående i förrådet eftersom jag inte tycker att det går tillräckligt mycket bra på TV för att det ska vara värt att betala någon licens (Ja, jag är så ärlig).

Men nu är det ju så att jag har en ganska stor dvd-samling, och jag börjar tröttna på att kolla på film på en liten 14" datorskärm. Så jag har funderat lite...

Går det att plocka ur själva TV-mottagaren ur apparaten, så att den bara fungerar som en skärm? Då kan man ju koppla den till datorn och kunna kolla på film, samtidigt som man slipper den sketna licensen. Samtidigt som man kan le inombords när man förklarar för kontrollanten att man inte alls ska betala något, eftersom det bara är en stor bildskärm som står på TV-bänken :lol:

Så, är det någon som har en aning om mitt lilla stunt skulle vara genomförbart så hojta!
hur mycket jobb e de?
Va kostar en Skärm?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

marcbass skrev:
Punkster skrev:Jag har en 28" TV stående i förrådet eftersom jag inte tycker att det går tillräckligt mycket bra på TV för att det ska vara värt att betala någon licens (Ja, jag är så ärlig).

hur mycket jobb e de?
Va kostar en Skärm?
Hur mycket jobb det är vet jag inte. Det är liksom det jag undrar också =) Om det sitter en lös mottagare borde det ju bara va att skruva bort den, men om den är integrerad med annan elektronik blir det kanske lite svårare.
En vanlig skärm går väl att få tag på billigt, men om man ska ha den istället för tv så vill jag minst ha 28", och jag tror inte att såna skärmar finns. Har iaf aldrig sett nån.
/Linus
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Tänk på att för att slippa tv-licens för du inte ha någon pryl som kan ta emot tv eller radio..

I en video till exempel så sitter en kanalväljare..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Diesel skrev:Tänk på att för att slippa tv-licens för du inte ha någon pryl som kan ta emot tv eller radio..

I en video till exempel så sitter en kanalväljare..
Radiolicensen togs bort långt innan du föddes. Mitten av 70talet har jag för mig.
Har TV'n Scart eller Svideoingång så borde det inte vara så svårt att fixa till. Nu vet jag inte hur moderna tvapparater ser ut invertes men jag misstänker att det är ett stort mönsterkort med allt på, och då kan det bli svårt att plocka bort tunern.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Måste man inte betala på radio?

jag trodde den täckte båda :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Punkster skrev:
marcbass skrev:

hur mycket jobb e de?
Va kostar en Skärm?
Hur mycket jobb det är vet jag inte. Det är liksom det jag undrar också =) Om det sitter en lös mottagare borde det ju bara va att skruva bort den, men om den är integrerad med annan elektronik blir det kanske lite svårare.
En vanlig skärm går väl att få tag på billigt, men om man ska ha den istället för tv så vill jag minst ha 28", och jag tror inte att såna skärmar finns. Har iaf aldrig sett nån.
jodå det finns allt stora skärmar utan tv-tuner i, har sett 32" skärmar som inte kostat allt för mycket.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Jag har för mig att bara företag får plocka bort mottagaren och slippa licens.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Punkster skrev:
marcbass skrev:

hur mycket jobb e de?
Va kostar en Skärm?
Visst finns de...
Jag har en sån här raring (30 tum) står till datorn hemma:
Bild
Men du hinner betala TV-licens i många år innan du går jämnt upp med vad de kostar i inköp...

Hittade ett par annonser på exakt en sån som jag har...:
http://www.annonsfynd.se/465998.htm
http://www.kelkoo.se/sbs/114401/17781986.html

Men den är kul... :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Man måste väl i princip betala tv-licens om du äger en dator idag? Är det inte så?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

macahan skrev:Man måste väl i princip betala tv-licens om du äger en dator idag? Är det inte så?
Inte än utan bara om man har ett grafikkort som kan ta emot TV. Vilket Radiotjänst å andra sidan utgår från att alla har och även jobbar på att datorn i sig ska ge licenskrav.

Vidare får man inte förvara en trasig TV i sin bostad utan att betala licens. I så fall måste den förvaras i källarförråd eller liknande. Det är TV-innehavet som räknas oavsett om saken fungerar eller inte. Så jag antar att om du lyckas ta bort TV-mottagaren i TVn så anser Radiotjänst ändå att du ska betala licens.

Har ni försökt att säga upp en licens nån gång? Värsta Stasi-förhöret... "Jaså jaha så du påstår att du inte tänker skaffa nån ny TV? VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG DIN LÖGNARE?!" Sen upplystes jag om att de "inom kort kommer att skicka ut en kontrollant oanmäld till mig". Det är tacken för 20 års troget betalande även den tid jag inte hade TV...
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Mmm, Radiotjänst är nog inte den trevligaste myndigheten att ha samröre med...

Vad gäller min TV så är det en riktigt gammal pjäs, gissar att den är från slutet på 70 eller början på 80-talet. Den har ingen fjärrkontroll o väger runt 35 kilo. Träfanér. Den är snygg iaf, o matchar ganska bra med mitt övriga möblemang. Den har iaf scart :wink:

Anledningen till att jag vill modda den lite är att jag inte har råd att köpa någon skärm i samma klass som FF:s. 13000 är mycket pengar... Och enligt radiotjänst ska man bara betala om man har en TV-mottagare. Så om jag tar bort den så har jag ju bara en skärm kvar. Och om jag då ger den uttagna mottagaren till kontrollanten nästa gång han kommer (och han kommer ofta av nån anledning) så borde det väl räcka för att slippa fler besök? :lol:

Men om någon har sett nån stor skärm med scart eller svid-ingång till vettigt pris o vet var dom finns att köpa så är jag såklart intresserad.
/Linus
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Du kan ju skita i att betala TV-licens.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag är en ärlig person. Sen kommer den jäkla kontrollanten hit minst en gång i månaden o kollar. En gång när jag sagt att jag inte hade nån TV så smög han runt huset och in på min trädgård o började spana in genom fönstret. Då hade jag god lust att ringa polisen... :evil:
/Linus
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jag tror att du egentligen har en stalker..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

macahan skrev:jag tror att du egentligen har en stalker..
...som oturligt nog jobbar för Radiotjänst... Attans.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Punkster skrev:Jag är en ärlig person. Sen kommer den jäkla kontrollanten hit minst en gång i månaden o kollar. En gång när jag sagt att jag inte hade nån TV så smög han runt huset och in på min trädgård o började spana in genom fönstret. Då hade jag god lust att ringa polisen... :evil:
Märkligt, jag har aldrig haft TV och inte heller betalat licens. Jag tror inte jag sett någon kontrollant en enda gång på 30år. Jag kan ha glömt.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Som nån sa. Finns det en scart och eller svideo-ingång så testa att du får acceptabel bild från datorn.
Är du fullständigt borta på elektronik o känner dig obekväm så ska du inte inte öppna en tv bla pga accelerationsspänningen till bildröret som lätt ligger på typ 20-30000 volt :!: I så fall tar du hjälp av en kunnig kompis.
Annars läs vidare.

När du vet att du är nöjd med bildkvalitet drar du ur nätsladden och väntar en försvarligt tid. Säg en timma, även om säkert några minuter räcker 8)

Se till att du har en lödpenna, tennsug och en lödfläta.
Leta sen upp en plåtmodul i närheten av antennkontakten som ser ut nåt sånt här:
Bild

Anslutningarna till kretskortet sitter oftast i rad på ena långsidan på modulen. Avlägsna metodiskt allt tenn till modulens stift tills den går att lossa. Börja med att ta bulket av tennet med lödflätan, få ur ev tenn i stiftens hål med tennsugen så får du snart loss modulen.

Klart... Nu kan du använda TVn till alla signaler den kan ta in på alla ingångar.. Förutom antenningången/modulen som du nu kan dynga i elektronikåtervinningen.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Man behöver inte släppa in TV-kontrollanter.
De har inte tillstånd att komma in om du inte ger dem tillstånd.
Huruvida de får smyga i trädgården vet jag inte dock...
Wikipedia är ju på intet sätt den fulla sanningen, men det står ju "gård"...: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemfridsbrott

Blir man tagen på bar gärning (som jag då kontrollanten kom precis som jag släppte ut en kompis och såg TV'n stå och pumpa för fullt) så köpte man naturligtvis TV'n igår (begagnat, sorry inget kvitto) och har inte hunnit skicka in pappren än.

Jag skulle inte vilja jobba på Radiotjänst...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

fieldflower skrev:Man behöver inte släppa in TV-kontrollanter.
De har inte tillstånd att komma in om du inte ger dem tillstånd.
Huruvida de får smyga i trädgården vet jag inte dock...
Wikipedia är ju på intet sätt den fulla sanningen, men det står ju "gård"...: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemfridsbrott

Blir man tagen på bar gärning (som jag då kontrollanten kom precis som jag släppte ut en kompis och såg TV'n stå och pumpa för fullt) så köpte man naturligtvis TV'n igår (begagnat, sorry inget kvitto) och har inte hunnit skicka in pappren än.

Jag skulle inte vilja jobba på Radiotjänst...
De e bättre än så. Om man "just köpt sin tv" så har man rätt att ha den i 14 dagar utan att anmäla innehav. Så om dom knackar på o du mot förmodan erkänner att du har tv, så kan du kontakta Radiotjänst i Kiruna o säga att "jo d e så att jag lämnade tillbaka apparaten till affären för jag va inte nöjd". Inte förrän på 15e dagen är du skyldig att erlägga licensavgift. Det finns prejudicerande dom på en som blånekade innehav trots att kontrollanten vittnade om innehav. Så även om din TV syns från dörren. Erkänn inte. Men d e ju bara om du inte tänker betala. Tänker inte på något sätt uppvigla till licensskolk. 8)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

broder blues skrev:

Som nån sa. Finns det en scart och eller svideo-ingång så testa att du får acceptabel bild från datorn.
Är du fullständigt borta på elektronik o känner dig obekväm så ska du inte inte öppna en tv bla pga accelerationsspänningen till bildröret som lätt ligger på typ 20-30000 volt :!: I så fall tar du hjälp av en kunnig kompis.
Annars läs vidare.

När du vet att du är nöjd med bildkvalitet drar du ur nätsladden och väntar en försvarligt tid. Säg en timma, även om säkert några minuter räcker 8)

Se till att du har en lödpenna, tennsug och en lödfläta.
Leta sen upp en plåtmodul i närheten av antennkontakten som ser ut nåt sånt här:
Bild

Anslutningarna till kretskortet sitter oftast i rad på ena långsidan på modulen. Avlägsna metodiskt allt tenn till modulens stift tills den går att lossa. Börja med att ta bulket av tennet med lödflätan, få ur ev tenn i stiftens hål med tennsugen så får du snart loss modulen.

Klart... Nu kan du använda TVn till alla signaler den kan ta in på alla ingångar.. Förutom antenningången/modulen som du nu kan dynga i elektronikåtervinningen.
Stort tack! Ska pröva, så svårt kan det väl inte va... :roll:

Vad gäller kontrollanten så har jag flyttat ganska ofta senaste tiden, och varje gång så har dom kommit och tjatat. Dessutom bor jag i ett väldigt student-tätt område, tror att det kan ha något med saken att göra.
/Linus
Skriv svar