Punkster skrev:Jag har en 28" TV stående i förrådet eftersom jag inte tycker att det går tillräckligt mycket bra på TV för att det ska vara värt att betala någon licens (Ja, jag är så ärlig).
Men nu är det ju så att jag har en ganska stor dvd-samling, och jag börjar tröttna på att kolla på film på en liten 14" datorskärm. Så jag har funderat lite...
Går det att plocka ur själva TV-mottagaren ur apparaten, så att den bara fungerar som en skärm? Då kan man ju koppla den till datorn och kunna kolla på film, samtidigt som man slipper den sketna licensen. Samtidigt som man kan le inombords när man förklarar för kontrollanten att man inte alls ska betala något, eftersom det bara är en stor bildskärm som står på TV-bänken
Så, är det någon som har en aning om mitt lilla stunt skulle vara genomförbart så hojta!
Som nån sa. Finns det en scart och eller svideo-ingång så testa att du får acceptabel bild från datorn.
Är du fullständigt borta på elektronik o känner dig obekväm så ska du inte inte öppna en tv bla pga accelerationsspänningen till bildröret som lätt ligger på typ 20-30000 volt

I så fall tar du hjälp av en kunnig kompis.
Annars läs vidare.
När du vet att du är nöjd med bildkvalitet drar du ur nätsladden och väntar en försvarligt tid. Säg en timma, även om säkert några minuter räcker
Se till att du har en lödpenna, tennsug och en lödfläta.
Leta sen upp en plåtmodul i närheten av antennkontakten som ser ut nåt sånt här:
Anslutningarna till kretskortet sitter oftast i rad på ena långsidan på modulen. Avlägsna metodiskt allt tenn till modulens stift tills den går att lossa. Börja med att ta bulket av tennet med lödflätan, få ur ev tenn i stiftens hål med tennsugen så får du snart loss modulen.
Klart... Nu kan du använda TVn till alla signaler den kan ta in på alla ingångar.. Förutom antenningången/modulen som du nu kan dynga i elektronikåtervinningen.