DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har gått och funderat av och till ett tag vad det gäller vilken DAW jag själv ska köra på i studion. Jag har ju kört Logic Pro länge och väl nu men har även senaste Protools installerat på studiodatorn. Och jag kommer inte att avinstallera några programvaror, men......

Och detta är egentligen lite för tidigt att sia om än men det ryktas lite om att Logic X kommer gå samma öde till mötes som Final Cut gjorde. Dom flesta verkar tycka att Final Cut X mer är ett iMovie Pro än det program det en gång var. Finns säkert både fördelar och nackdelar här och proffsfolket som kört med "gamla" Final Cut Pro verkar tycka att Apple övergett proffssegmentet medan dom som inte fastnat i det gamla tänket verkar vara överlyckliga och tycka att det är ett bra program. Men jag gillar verkligen upplägget i Logic Pro 9 och det vore rackarns tråkigt om programmet utvecklas till ett Garageband Pro, vilket en del verkar tro. Och är det ett program på denna planet som jag verkligen inte gillar så är det Garageband. Nu har det nyligen släppts en skärmdump från Logic Pro X startskärm och den är ju rackarns influerad av senaste Final Cut.....

Bild

Det ska man givetvis inte dra några slutsatser om och det är inte ens säkert att det blir den startskärmen. Och det är kanske så att dom helt enkelt fortsatt på samma spår och mer lagt till pluggar, mjukvarusyntar och uppdaterat gränssnittet lite grand så att folk fortfarande känner igen sig. Det vore kan jag tycka det bästa. Men allt detta har fått mig att fundera lite. Ska jag byta plattform? Och i så fall, till vad?

Det gjordes för ett tag sedan ett hyffsat seriöst DAW-test där Logic, Protools 9 + 10, Cubase och Digital Performer ingick. Jag var tyvärr upptagen den kvällen så jag kunde inte deltaga men man kan läsa om testet här då Patricia lämpligt nog la upp ett sammandrag på Gearslutz....

http://www.gearslutz.com/board/music-co ... l-o-p.html

MOTU-folket verkar bevisligen vara rackarns bra på att knacka kod till ljudmotorn i Digital Performer. Intressant test. Igår var jag iväg på en förevisning av Digital Performer och jag blev faktiskt imponerad. Det var DP 8, som precis kommit ut på marknaden, som förevisades och det är ett otroligt omfattande program som förutom att det är väldigt bra på ren ljudinspelning nog är ett nära nog optimalt verktyg för dom som håller på med ljudläggning/komponering för film. Jag tänker hur som fixa en demo-version av DP och hårdköra programmet under en period. Det är inte många som kör DP här i Europa men i USA och Kanada är det väldigt vanligt och jag börjar förstå varför. Ett av dom äldsta DAW-programmen också så dom har haft gott om tid på sig att utveckla programvaran. Inte världens dyraste program heller. Strax över 3.000:- inklusive moms. Dubbelt så dyrt som Logic Pro i och för sig men om det nu LÅTER bättre så är det inte mycket att snacka om tycker jag. Otroligt omfattande program också så man får en hel del för pengarna. Någon här som jobbar i Digital Performer? Vore kul med lite feedback innan jag köper programmet. Jag har nog hur som kommit fram till att jag antingen kör vidare i Logic eller byter till Digital Performer. Protools ska jag nog inte lära mig mer än vad jag redan kan, känns det som. Ska jag byta till ett annat program så blir det definitivt Digital Performer.

Det är ju inte så att det är groteska skillnader i hur olika program låter utan skillnaderna är små. Det ska man ju vara helt på det klara över. Men dom finns och tvärt emot vad några av kommentarerna säger under Gearslutz-inlägget så var inte testet "köpt" på något sätt. Det finns några rejält tunga namn inom SSES som vart med under testet och dom kör INTE Digital Performer. Snarare system som kostar otroligt mycket mer och dom vart hyffsat övertygade om att det dom själva upplevde som det mest välljudande programmet var det dom själva använde och betalat mycket pengar för. Men så var det bevisligen inte. Litet förtydligande gällande testet som nog kan vara på sin plats innan folk börjar skrika.....:
The Swedish Sound Engineer Society claims this DAW test is not to be a scientific research in any way.
However the goal was to find out if there is any sonical difference between DAWs.
The answer to that was undoubtably: Yes! That we all agreed on.
Not an enourmous difference but still significant for the trained ears that attended this test.
//Jan
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av joachime »

Jag känner mig också lite orolig inför Apples kommande uppdatering av Logic.
Å ena sidan vill de säkert bredda sin kundbas ytterligare genom att sänka instegsnivån på programmet. Och det behöver ju inte vara negativt. En av förklaringarna till Apples framgångar med Logic ligger i att de förenklat arbetsflödet för varje större uppdatering. Programmet var kompetent även på Emagics tid men jag (och säkert många med mig) saknar inte tiden på man påbörjade ett nytt projekt i environment med att definiera hur många spår man kunde tänkas använda.
Å andra sidan, om jag fattat rätt, är det framförallt stödet för videoformat, olika typer av överföringar och batchmöjligheterna som Apple plockat bort i senaste versionen av Final Cut. Viktiga funktioner vid film- och tv-produktion. Om Apple plockar bort liknande funktionalitet i Logic skulle det troligen främst drabba dom som jobbar med radio, ljudbibliotek eller mot film/video. Områden där Logic inte är särskilt stora idag. Förhoppningsvis kan vi som främst jobbar med musik fortsätta använda Logic utan att upplevda begränsningar.
Rena spekulationer så klart, men man kan ju alltid hoppas. :)

Angående ljudmotor. Nu har jag inte läst igenom det du länkade till, men jag har själv tagit del av och medverkat vid olika jämförelser av ljudprogram. Mina erfarenheter är att det inte är någon skillnad på ljudmotorn programmen emellan, givet att dom jobbar med flyttalsberäkningar, använder samma panoreringslagar och inte automatiskt adderar dither vid trunkeringar. Jag har i nulltest till exempel släckt ut exporter från Logic och Cubase.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av JonnyTrobro »

Jag har redan tagit beslutet att överge Logic för över ett år sen. Jag bytte till Studio One från Presonus, pga att jag gillade arbetssättet i programmet. Nu blir det snabbt färdiga resultat istället för fyra takers loopar som aldrig blev färdiga.

Dessutom är det cross platform, så när Apple bestämmer sig för att stoppa iOS i sina iMacs finns möjligheten att gå över till Windows. Det var länge sen Logic låg i framkant.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Jag känner mig också lite orolig inför Apples kommande uppdatering av Logic.
Å ena sidan vill de säkert bredda sin kundbas ytterligare genom att sänka instegsnivån på programmet. Och det behöver ju inte vara negativt. En av förklaringarna till Apples framgångar med Logic ligger i att de förenklat arbetsflödet för varje större uppdatering. Programmet var kompetent även på Emagics tid men jag (och säkert många med mig) saknar inte tiden på man påbörjade ett nytt projekt i environment med att definiera hur många spår man kunde tänkas använda.
Å andra sidan, om jag fattat rätt, är det framförallt stödet för videoformat, olika typer av överföringar och batchmöjligheterna som Apple plockat bort i senaste versionen av Final Cut. Viktiga funktioner vid film- och tv-produktion. Om Apple plockar bort liknande funktionalitet i Logic skulle det troligen främst drabba dom som jobbar med radio, ljudbibliotek eller mot film/video. Områden där Logic inte är särskilt stora idag. Förhoppningsvis kan vi som främst jobbar med musik fortsätta använda Logic utan att upplevda begränsningar.
Rena spekulationer så klart, men man kan ju alltid hoppas. :)

Angående ljudmotor. Nu har jag inte läst igenom det du länkade till, men jag har själv tagit del av och medverkat vid olika jämförelser av ljudprogram. Mina erfarenheter är att det inte är någon skillnad på ljudmotorn programmen emellan, givet att dom jobbar med flyttalsberäkningar, använder samma panoreringslagar och inte automatiskt adderar dither vid trunkeringar. Jag har i nulltest till exempel släckt ut exporter från Logic och Cubase.
Fast det folk oroar sig för är att dom ska skriva om hela Logic och göra det mer likt Garageband så att själva handhavandet förändras och det rejält. Garageband och Logic Pro har i dagsläget inte speciellt mycket gemensamt. Hoppas att det INTE blir fallet. Nu skrotades ju Apple Logic Express och satsade på Garageband som instegsinspelningsprogram och det tyckte jag själv var lite tråkigt. Jag hade hellre sett att dom fasat ut (ha ha ha!) Garageband istället. Men man ville väl ha något loopbaserat som även kidsen som inte över huvudet håller på med musik kan göra musik i....... Hur som, det är egentligen bara onödigt att spekulera i detta så det är väl bara att vänta och se. Allt är ju bara rykten.

Jag var ju som sagt inte med själv under testet men dom som var med var verkligen inga duvungar. Nulltest gjordes, dither, panlaw och annat hade dom koll på. Och av vad jag vet så jobbar samtliga system med flyttalsberäkningar. Jag har själv alltid varit otroligt skeptisk till att olika program kan låta olika i grund och botten och jag vet inte HUR många Protools-användare som sagt till mig att Protools låter bättre än Logic. :D Och jag har alltid hävdat att allt ligger i omvandlingen men nu efter att Avid släppt hårdvarulåset så är det ju lättare att testa olika program mot samma ljudkort. Hur som så blev jag lite intresserad av resultatet av testet och det mest konstiga kan jag tycka är att dom hörde skillnad på Protools 9 och 10. DÄR borde det väl ändå inte vara någon skillnad? Så vidare dom inte skrivit om ljudmotorn mellan versionerna.... Vet inte. Men Lynn Fuston gjorde ett seriöst DAW-test någon gång tidigt 2000-tal och även han kom fram till att olika program låter olika. Digitalt ljud är ju matematik egentligen i grund och botten. Matematiska beräkningar som utförs i programmet och hur programmet gör dessa beräkningar beror på programkoden. Ungefär så har jag fått det hela förklarat för mig. Jag är själv ganska korkad vad det gäller den mer tekniska aspekten bakom programvaror och annat och jag lyssnar mer än tittar på specar i stort. Hur som, jag tänker kolla in Digital Performer. Jag har blivit impad av det programmet. Sen kommer jag kanske inte köpa någonting förrän man vet vad som händer med Logic Pro X. Och det kan väl inte vara allt för långt bort tror jag.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

JonnyTrobro skrev:Jag har redan tagit beslutet att överge Logic för över ett år sen. Jag bytte till Studio One från Presonus, pga att jag gillade arbetssättet i programmet. Nu blir det snabbt färdiga resultat istället för fyra takers loopar som aldrig blev färdiga.

Dessutom är det cross platform, så när Apple bestämmer sig för att stoppa iOS i sina iMacs finns möjligheten att gå över till Windows. Det var länge sen Logic låg i framkant.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
En annan fördel med Digital Performer. Finns för Windows också. Fast DET steget tänker jag nog inte ta..... :P

Bara härom dagen kunde man läsa i tidningarna att Apple kanske är på väg att överge Intel framöver och det för att dom inte är bra på den typen av processorer som iOS använder. Jag har lite känningar inom Apple och av vad jag förstår så kommer dom verkligen fasa ut OS X (eller 11 eller tolv. Det ligger inte direkt i startblocken som det är nu) och helt satsa på iOS långsiktigt. Det innebär givetvis att iOS kommer byggas ut rejält innan det är möjligt och då kommer säkert Protools, Logic, Digital Performer etc portas för operativsystemet. Men det är dit vi är på väg. Och exakt vad det innebär för proffsanvändarna den dagen det händer är ju omöjligt att veta.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av joachime »

Jag skummade igenom tråden på GS du länkade till. Testet blev hårt sågat där. Befogat imho.

Det största problemet, som jag ser det, är att när man nulltestade multispårsmaterialet inför testet konstaterade man att det inte släcktes ut men verkar inte ha ansträngt sig för att åtgärda det. Som jag skrev tidigare släcker Logic och Cubase, som båda var med i testet, ut varandra. De skillnader panelen upplevde mellan de två programmen berodde på andra orsaker än ljudmotorn.
Dessutom, om jag förstod rätt, släckte tvåspårsmaterialet ut varandra i nulltest. Ändå gjorde man lyssningstest där panelen upplevde skillnader mellan programmen.

Du har rätt i att summering av digitalt ljud egentligen är ren matematik. Principen är enkel. OI + OI = IO. Dessutom summerar väl du utanför lådan?

Du har rätt angående flyttal. Idag jobbar i stort sett alla program med det, men Protools HD har arbetat med fasta tal fram till för ett år sedan då man lanserade HDX.

När jag väljer DAW väger andra faktorer starkare. Rent krasst tar jag hänsyn till hur etablerat programmet är. Arbetsflöde, som Jonny var inne på, väger också tungt. Sedan har jag vid flera tillfällen bestämt mig för att testa för mig nya program, vilket har stupat på grund av det ofrivilliga motståndet till att lära sig något nytt. :? Jag har till exempel sagt vid flera tillfällen att jag ska testa Reaper. Ett relativt ungt program där gränssnitt och arbetsflöde går att anpassa efter behov. Vem skulle inte vilja jobba på det sättet?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av JonnyTrobro »

En liten rolig detalj är att när den första iPhone presenterades slog sig herr Jobs för bröstet för att den drevs av ett fullvärdigt OSX. Som nu antagligen kommer fasas ut AV samma iPhones iOS. Reality distortion field...

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av JonnyTrobro »

Angående Reaper så föredrar jag att få saker gjorda än att sitta och böka om saker i arbetsflödet och ladda ner nya teman. Jag testade Reaper och Studio One parallellt och valet föll på S1.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av HirYoshima »

JonnyTrobro skrev:Angående Reaper så föredrar jag att få saker gjorda än att sitta och böka om saker i arbetsflödet och ladda ner nya teman. Jag testade Reaper och Studio One parallellt och valet föll på S1.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Fast då har ju du själv gjort det valet att sitta och göra om respektive ladda ner teman, programmet är fullt funktionsdugligt från början... Det är som att välja en 240 framför en S80 för att det inte finns lika många valmöjligheter när det gäller färg och utrustning. Du kan välja S80 med standardpaket så får du ändå mer liksom.

Dessutom är prisskillnaden väsentlig för många.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av JonnyTrobro »

Helt korrekt, men det är ofta just joxandet med interfacet som framhävs när Reaper kommer på tal.
Dessutom finns S1 i en gratis version, Reaper går att köra gratis även om det officiellt inte är helt ok.

Däremot är Reaper faktiskt en riktigt bra DAW, de jobb jag gjort med det har blivit kalasbra. S1 passade mig personligen mycket bättre.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av cub »

JonnyTrobro skrev:Helt korrekt, men det är ofta just joxandet med interfacet som framhävs när Reaper kommer på tal.
Dessutom finns S1 i en gratis version, Reaper går att köra gratis även om det officiellt inte är helt ok.

Däremot är Reaper faktiskt en riktigt bra DAW, de jobb jag gjort med det har blivit kalasbra. S1 passade mig personligen mycket bättre.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Jag har inte hört någon prata om att joxa med interface i Reaper och har själv inte gjort. Startat upp och spela in. Sedan är den inte helt gratis, men när jag köpte en licens var det 200 kr nånting vilket ju inte ens är en begagnad pedal i jämförelse.
Studio One Free har jag inte provat men det ser shysst ut. En stor nackdel för min del är att man inte kan använda andra plugins:
Q: Can I use my VST/AU plug-ins in Studio One Free?

A: No, Studio One Free does not allow the use of third party plug-ins. You should consider purchasing Studio One Producer or Professional if you would like to use your third party plug-ins.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av JonnyTrobro »

Det är dock bra för budgeten när det inte finns stöd för plugins :smile: men jag håller med, utan pluggar är det svårt.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Sv: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av cub »

JonnyTrobro skrev:Det är dock bra för budgeten när det inte finns stöd för plugins :smile: men jag håller med, utan pluggar är det svårt.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Iofs kan begränsningar vara utvecklande så jag kanske reviderar mitt uttalande.

Det här ska man väl kunna klara sig på:
8 Native Effects audio-processing plug-ins:

Beat Delay – Tempo-Synchronized Delay
Channel Strip – Dynamics Processing and Equalizer
Chorus – Mono/Stereo Chorus
Flanger – Stereo/Mono Flanger
MixVerb – Mono/Stereo Reverb
Phaser – Stereo/Mono Phaser
Red Light Distortion – Distortion Processor
Tuner – Instrument Tuner
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av basmartin »

Bilden i första inlägget är en bluff, Apple är nog fullt kompetenta till att stava "countries" correct.
Bild

Jag har suttit en del med S1, Reaper och Pro Tools den senaste tiden och det är lite intressant vilka skillnader som bjuds. Alla programmen har buggar. Gränssnitten är intressanta och hur mycket de påverkar "trivseln". Jag har upplevt att det är svårt att få saker att låta bra i Logic, i synnerhet jämfört med PT och S1. Konstigt nog så är så inte fallet när jag jämfört olika mixar av samma låt, då brukar mixen gjord i Logic låta bättre. Slutsatsen är att iaf jag luras att saker låter bättre om gränssnittet ser bättre ut. Samma med plugins, jag använder hellre plugins som är snygga... :D

Enda invändningen mot S1 egentligen, är att jag saknar lite verktyg som som finns i de andra, t ex marquee-verktyget. Kanske finns, men inte hittat något. Blir lite långsammare när man ska klippa o klistra.

Använder man trackpad så vinner Logic, bra stöd för multitouch. I Reaper så är vissa musrörelser globala, om jag t ex vill scrolla i mixerfönstret, så scrollas arrange om inte jag håller muspekaren på rätt ställe. Irriterande.

Logic har en stor fördel vid mixning tack vare sin hybrid engine, att uppspelningsbufferten alltid är ca 1024(tror jag, kan vara 512) så länge inget spår är i inspelningsläge. Man kan alltså använda fler och tyngre plugins än hos andra DAW. Har man en monsterdator så klarar man sig nog ändå... För oss laptopgubbar så gillas det. :)

Vänta på 10an tycker jag. Jag gissar på att den släpps i december. :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Jag har suttit en del med S1, Reaper och Pro Tools den senaste tiden och det är lite intressant vilka skillnader som bjuds. Alla programmen har buggar. Gränssnitten är intressanta och hur mycket de påverkar "trivseln". Jag har upplevt att det är svårt att få saker att låta bra i Logic, i synnerhet jämfört med PT och S1. Konstigt nog så är så inte fallet när jag jämfört olika mixar av samma låt, då brukar mixen gjord i Logic låta bättre. Slutsatsen är att iaf jag luras att saker låter bättre om gränssnittet ser bättre ut. Samma med plugins, jag använder hellre plugins som är snygga... :D
Logic har en stor fördel vid mixning tack vare sin hybrid engine, att uppspelningsbufferten alltid är ca 1024(tror jag, kan vara 512) så länge inget spår är i inspelningsläge. Man kan alltså använda fler och tyngre plugins än hos andra DAW. Har man en monsterdator så klarar man sig nog ändå... För oss laptopgubbar så gillas det. :)

Vänta på 10an tycker jag. Jag gissar på att den släpps i december. :)
Att Apple kan stava till "countries" är väl självklart men det är faktiskt inte första gången dom stavat fel innan en skarp version släppts. Någon stavade Steve Jobs namn fel i en betaversion av iPhoto..... Eller om det var i en pressrelease inför släppet av senaste i Photo... Kommer inte ihåg. Men felstavat var det..... :lol:

Jag kommer definitivt ha kvar Logic i datorn och även uppdatera till X när den kommer och jag kommer även ha kvar Protools. Beställde DP idag. Hämtar imorgon. Gränssnittet och hur saker ser ut rent grafiskt och hur det påverkar en när man sitter och jobbar är intressant. Jag själv kunde inte bry mig mindre om hur prylar ser ut rent grafiskt faktiskt. :lol: Pluggar får vara precis hur fula som helst om dom låter bra. Åtminstone efter att man använt pluggarna några dagar så att överraskningseffekten (HA!!) lagt sig lite..... ;)

Det här att man kan använda fler och tyngre pluggar i Logic är det dom som hävdar kan vara av ondo. Att det finns en baksida på detta. Jag är själv inte tillräckligt tekniskt kunnig så jag ska inte ge mig in på den diskussionen. Hur som så är det dags för en total uppdatering av DAW och studiodator. Mina gamla dator har sett sina bästa dagar och har börjat uppföra sig väldigt konstigt på sistone. Och då den har lite för många år på nacken beställde jag en ny för ett tag sedan och den kom hem igår. Så nu blir det någon veckas installation av program, pluggar och UAD-kort vid sidan om och när allt är klart pluggar jag ur den gamla datorn och pluggar in den nya. Sen blåser jag den gamla och gör kontorsdator av den efter en rejäl genomgång. Tror att termostaten strular. Eller vad det nu kan vara. Den hänger sig dagligen om jag inte inleder varje dag med att reparera skivbehörigheter. Men det var dags. Den har skött sig strålande i fyra års tid och snurrat nästan varje dag så...... Ska lära mig DP ordentligt. Ska bli roligt. Har blivit lite impad av det programmet. Helt otroligt vad billiga DAW-programmen är nu för tiden. Konstigt att det viktigaste programmet/produkten man jobbar med näst intill är den billigaste komponenten av alla i studion. HELT besynnerligt. :)
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av JonnyTrobro »

"Apple's Pro Audio application team has virtually gone" with no plans to replace the lost positions, putting additional workload on to the existing team.

http://www.sonicstate.com/news/2012/11/ ... om+News%29
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

JonnyTrobro skrev:"Apple's Pro Audio application team has virtually gone" with no plans to replace the lost positions, putting additional workload on to the existing team.

http://www.sonicstate.com/news/2012/11/ ... om+News%29
Vi får se vad som händer. Blir spännande att se vad Apple gör med Logic Pro X. Hoppas att dom inte går den väg dom valde med Final Cut X.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av joachime »

JonnyTrobro skrev:"Apple's Pro Audio application team has virtually gone" with no plans to replace the lost positions, putting additional workload on to the existing team.

http://www.sonicstate.com/news/2012/11/ ... om+News%29
Skön ryktesspridning som spåras tillbaka till Pro-Tools-Expert.com, en sida "For Pro Tools users by Pro Tools users". :nickar:
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
JonnyTrobro skrev:"Apple's Pro Audio application team has virtually gone" with no plans to replace the lost positions, putting additional workload on to the existing team.

http://www.sonicstate.com/news/2012/11/ ... om+News%29
Skön ryktesspridning som spåras tillbaka till Pro-Tools-Expert.com, en sida "For Pro Tools users by Pro Tools users". :nickar:
Fast det började inte där. Jag har hört liknande saker från folk som jobbat med Logic Pro på Apple. Det har skett en hel del omstrukturering på personal just vad det gäller Logic. Om just DET handlar om sura fd Logic-folk eller om det verkligen är sant återstår väl att se. Svårt att veta. Men liknande omstruktureringar gjordes även inom FCP-teamet innan det vart iMovie Pro av allt ihop. Sen ska väl i rimlighetens namn det nämnas att det framförallt är folk som suttit med FCP väldigt länge som verkar mest sura. Dom som klivit på utan att först ha lärt sig gamla FCP verkar ju faktiskt nöjda. Och dom som inte varit nöjda har gått över till Premiere och DET är ett rackarns bra program, vilket man inte ska glömma. Men jag hoppas lik förbannat att det inte blir ett Garageband Pro av Logic..... Det jag hoppas på är att dom behåller layout:en någorlunda, skriver ihop lite fler mjukvarusyntar och pluggar (och en plugg som är ett mellanting av Melodyne och VocaLign vore helt förbannat STRÅLANDE!!) samt strippar programmet lite. Det finns ingen orsak att kunna göra samma sak på 37 olika sätt. Och sen integrerar Logic lite mer med Final Cut så att det blir bättre att göra musik till film. DET vore en Protools-dödare av rang! Fast där är redan Digital Performer faktiskt. Synd bara att inte fler insett det än. Makalöst program.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

Sen ska kanske inte Protools-folk bli allt för sturska vad det gäller Logic. Avid/Protools fick ju sälja hela konsumentdelen av företaget, både video och audio, och då förlorade Pinnacle, M-Audio bla för ca 5 månader sedan. Företaget blödde pengar och hade så gjort under en lång tid. Man sparkade över 20 % av personalstyrkan samtidigt och måste troligtvis göra ytterligare rejäla nedskärningar. Det finns många som inte är helt säkra på att Avid/Protools kommer klara att rida ut stormen. Det kommer ställa till det rejält för användarna om det går så långt men vi får hoppas att man nu lyckats mota Olle i grind..... Men faran är inte helt över än av vad jag förstått. Beslutet att överge hårdvarulåset tvingades fram i och med dessa problem och det beslutet borde man nog ha tagit långt tidigare tror jag. För helt plötsligt köpte sådana som jag Protools 9/10 native och jag var/är säkert inte direkt ensam att göra detta. Dom kunder jag har som kör Protools system sedan tidigare har det mycket enklare när dom behöver jobba i andra studios helt plötsligt. Dom har med en gång blivit otroligt mycket mer kompatibla med omvärlden.....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av basmartin »

Jan Hellman skrev:
joachime skrev:
JonnyTrobro skrev:"Apple's Pro Audio application team has virtually gone" with no plans to replace the lost positions, putting additional workload on to the existing team.

http://www.sonicstate.com/news/2012/11/ ... om+News%29
Skön ryktesspridning som spåras tillbaka till Pro-Tools-Expert.com, en sida "For Pro Tools users by Pro Tools users". :nickar:
Fast det började inte där. Jag har hört liknande saker från folk som jobbat med Logic Pro på Apple. Det har skett en hel del omstrukturering på personal just vad det gäller Logic. Om just DET handlar om sura fd Logic-folk eller om det verkligen är sant återstår väl att se. Svårt att veta. Men liknande omstruktureringar gjordes även inom FCP-teamet innan det vart iMovie Pro av allt ihop. Sen ska väl i rimlighetens namn det nämnas att det framförallt är folk som suttit med FCP väldigt länge som verkar mest sura. Dom som klivit på utan att först ha lärt sig gamla FCP verkar ju faktiskt nöjda. Och dom som inte varit nöjda har gått över till Premiere och DET är ett rackarns bra program, vilket man inte ska glömma. Men jag hoppas lik förbannat att det inte blir ett Garageband Pro av Logic..... Det jag hoppas på är att dom behåller layout:en någorlunda, skriver ihop lite fler mjukvarusyntar och pluggar (och en plugg som är ett mellanting av Melodyne och VocaLign vore helt förbannat STRÅLANDE!!) samt strippar programmet lite. Det finns ingen orsak att kunna göra samma sak på 37 olika sätt. Och sen integrerar Logic lite mer med Final Cut så att det blir bättre att göra musik till film. DET vore en Protools-dödare av rang! Fast där är redan Digital Performer faktiskt. Synd bara att inte fler insett det än. Makalöst program.

//J
Finns en del att läsa här http://www.gearslutz.com/board/music-co ... owing.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Jan Hellman skrev:
joachime skrev:
JonnyTrobro skrev:"Apple's Pro Audio application team has virtually gone" with no plans to replace the lost positions, putting additional workload on to the existing team.

http://www.sonicstate.com/news/2012/11/ ... om+News%29
Skön ryktesspridning som spåras tillbaka till Pro-Tools-Expert.com, en sida "For Pro Tools users by Pro Tools users". :nickar:
Fast det började inte där. Jag har hört liknande saker från folk som jobbat med Logic Pro på Apple. Det har skett en hel del omstrukturering på personal just vad det gäller Logic. Om just DET handlar om sura fd Logic-folk eller om det verkligen är sant återstår väl att se. Svårt att veta. Men liknande omstruktureringar gjordes även inom FCP-teamet innan det vart iMovie Pro av allt ihop. Sen ska väl i rimlighetens namn det nämnas att det framförallt är folk som suttit med FCP väldigt länge som verkar mest sura. Dom som klivit på utan att först ha lärt sig gamla FCP verkar ju faktiskt nöjda. Och dom som inte varit nöjda har gått över till Premiere och DET är ett rackarns bra program, vilket man inte ska glömma. Men jag hoppas lik förbannat att det inte blir ett Garageband Pro av Logic..... Det jag hoppas på är att dom behåller layout:en någorlunda, skriver ihop lite fler mjukvarusyntar och pluggar (och en plugg som är ett mellanting av Melodyne och VocaLign vore helt förbannat STRÅLANDE!!) samt strippar programmet lite. Det finns ingen orsak att kunna göra samma sak på 37 olika sätt. Och sen integrerar Logic lite mer med Final Cut så att det blir bättre att göra musik till film. DET vore en Protools-dödare av rang! Fast där är redan Digital Performer faktiskt. Synd bara att inte fler insett det än. Makalöst program.

//J
Finns en del att läsa här http://www.gearslutz.com/board/music-co ... owing.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Intressant. Bra länk. Hoppas på det bästa. Ett stort problem verkar vara att vissa företag marknadsför sina egna produkter genom att sprida ut lögner om andra. OCH att anställda som fått sparken försöker ge igen genom att smutskasta sin fd arbetsgivare.

Såg inget videorelaterat i jobben som radades upp. Jag tror personligen att det är här en av konkurrensfördelarna kommer ligga i framtiden. Hjälpmedel för att ljudlägga film. Och detta har ju MOTU-folket redan fattat.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av joachime »

Jan Hellman skrev:Såg inget videorelaterat i jobben som radades upp. Jag tror personligen att det är här en av konkurrensfördelarna kommer ligga i framtiden. Hjälpmedel för att ljudlägga film. Och detta har ju MOTU-folket redan fattat.
Visual Interface Designer, Softwaretester, Software Developer är breda kategorier och utesluter inte utveckling av videohanteringen.

På vilket sätt är DP att föredra framför andra DAW när det gäller arbete mot film/video?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Jan Hellman skrev:Såg inget videorelaterat i jobben som radades upp. Jag tror personligen att det är här en av konkurrensfördelarna kommer ligga i framtiden. Hjälpmedel för att ljudlägga film. Och detta har ju MOTU-folket redan fattat.
Visual Interface Designer, Softwaretester, Software Developer är breda kategorier och utesluter inte utveckling av videohanteringen.

På vilket sätt är DP att föredra framför andra DAW när det gäller arbete mot film/video?
Som jag tolkar just det så handlar det om hur själva programmet ser ut och inte innehållet. Layout. Men jag kan ha fel.

DP har ett mer integrerad filmtänk. Finns lite verktyg som är väldigt användbara i programmet just vad det gäller att musiklägga film. Man kan lägga upp markeringar vid händelser i en film och programmet räknar själv ut antal takter/tempo mellan markeringarna mm. Här kan man läsa lite.

http://www.scorecastonline.com/2012/06/ ... m-scoring/

DP är STRÅLANDE vad det gäller att göra olika versioner av samma grundmaterial. När jag gör jinglar i Logic och beställaren vill ha några olika längder på musiken för t.ex. en 10 sec spot och en 30 sec spot så får jag spara om en ny version som ett nytt projekt. I DP kan man göra olika versioner inom samma projekt och det är väldigt överskådligt och snabbjobbat.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: DAW - Logic Pro, Protools, Digital Performer etc....

Inlägg av joachime »

Tack för svar.

Precis visual interface designer är den som utvecklar ett programs grafiska användargränssnitt. Det handlar bland annat om vilka funktioner man väljer att göra direkt åtkomliga och vilka som hamnar i undermenyer.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar