Och detta är egentligen lite för tidigt att sia om än men det ryktas lite om att Logic X kommer gå samma öde till mötes som Final Cut gjorde. Dom flesta verkar tycka att Final Cut X mer är ett iMovie Pro än det program det en gång var. Finns säkert både fördelar och nackdelar här och proffsfolket som kört med "gamla" Final Cut Pro verkar tycka att Apple övergett proffssegmentet medan dom som inte fastnat i det gamla tänket verkar vara överlyckliga och tycka att det är ett bra program. Men jag gillar verkligen upplägget i Logic Pro 9 och det vore rackarns tråkigt om programmet utvecklas till ett Garageband Pro, vilket en del verkar tro. Och är det ett program på denna planet som jag verkligen inte gillar så är det Garageband. Nu har det nyligen släppts en skärmdump från Logic Pro X startskärm och den är ju rackarns influerad av senaste Final Cut.....

Det ska man givetvis inte dra några slutsatser om och det är inte ens säkert att det blir den startskärmen. Och det är kanske så att dom helt enkelt fortsatt på samma spår och mer lagt till pluggar, mjukvarusyntar och uppdaterat gränssnittet lite grand så att folk fortfarande känner igen sig. Det vore kan jag tycka det bästa. Men allt detta har fått mig att fundera lite. Ska jag byta plattform? Och i så fall, till vad?
Det gjordes för ett tag sedan ett hyffsat seriöst DAW-test där Logic, Protools 9 + 10, Cubase och Digital Performer ingick. Jag var tyvärr upptagen den kvällen så jag kunde inte deltaga men man kan läsa om testet här då Patricia lämpligt nog la upp ett sammandrag på Gearslutz....
http://www.gearslutz.com/board/music-co ... l-o-p.html
MOTU-folket verkar bevisligen vara rackarns bra på att knacka kod till ljudmotorn i Digital Performer. Intressant test. Igår var jag iväg på en förevisning av Digital Performer och jag blev faktiskt imponerad. Det var DP 8, som precis kommit ut på marknaden, som förevisades och det är ett otroligt omfattande program som förutom att det är väldigt bra på ren ljudinspelning nog är ett nära nog optimalt verktyg för dom som håller på med ljudläggning/komponering för film. Jag tänker hur som fixa en demo-version av DP och hårdköra programmet under en period. Det är inte många som kör DP här i Europa men i USA och Kanada är det väldigt vanligt och jag börjar förstå varför. Ett av dom äldsta DAW-programmen också så dom har haft gott om tid på sig att utveckla programvaran. Inte världens dyraste program heller. Strax över 3.000:- inklusive moms. Dubbelt så dyrt som Logic Pro i och för sig men om det nu LÅTER bättre så är det inte mycket att snacka om tycker jag. Otroligt omfattande program också så man får en hel del för pengarna. Någon här som jobbar i Digital Performer? Vore kul med lite feedback innan jag köper programmet. Jag har nog hur som kommit fram till att jag antingen kör vidare i Logic eller byter till Digital Performer. Protools ska jag nog inte lära mig mer än vad jag redan kan, känns det som. Ska jag byta till ett annat program så blir det definitivt Digital Performer.
Det är ju inte så att det är groteska skillnader i hur olika program låter utan skillnaderna är små. Det ska man ju vara helt på det klara över. Men dom finns och tvärt emot vad några av kommentarerna säger under Gearslutz-inlägget så var inte testet "köpt" på något sätt. Det finns några rejält tunga namn inom SSES som vart med under testet och dom kör INTE Digital Performer. Snarare system som kostar otroligt mycket mer och dom vart hyffsat övertygade om att det dom själva upplevde som det mest välljudande programmet var det dom själva använde och betalat mycket pengar för. Men så var det bevisligen inte. Litet förtydligande gällande testet som nog kan vara på sin plats innan folk börjar skrika.....:
//JanThe Swedish Sound Engineer Society claims this DAW test is not to be a scientific research in any way.
However the goal was to find out if there is any sonical difference between DAWs.
The answer to that was undoubtably: Yes! That we all agreed on.
Not an enourmous difference but still significant for the trained ears that attended this test.