Behöver lite hjälp med p-bas elektronik

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

Mickarna är lödda som på bild (`62 diagram enl Fender)
Bild

Potar och resten... (det ska också vara enl Fenders hemsida p-bas '62)
Bild

Till problemet...händer inget när jag slår på förstärkaren :-) Har jag kopplat fel? det är nya delar dock är inte mickarna Fender '62 utan kommer från en Japansk SQ p-bas.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Re: Behöver lite hjälp med p-bas elektronik

Inlägg av JazzBassillen »

Ser det inte ut som du har bytt plats på kablarna till output jacket?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Här är ett kopplingsschema:
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... =std_pbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

Tack,den har jag sett. Så som jag gjorde är efter Fenders hemsida och konstigt nog så funkar det inte. Letade lite på nätet efter bilder på 57or och 62or iom att det är samma kopplingsschema men hittade inget :/

Så gjorde jag:
Bild
Senast redigerad av ventus den fre 25 okt 2013, 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Har du testat att göra som farbror JazzBassillen säger och byta plats på tåtarna till jacket?
Svart till sleeve och vit till tip!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

JazzBassillen skrev:Har du testat att göra som farbror JazzBassillen säger och byta plats på tåtarna till jacket?
Svart till sleeve och vit till tip!
+1

Det syns lite dåligt hur du gjort, men om du drar kablarna fel till utgångsjacket så blir det kortis.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Skaffa kraftigare lödkolv nästa gång , det är på gränsen till kalllödningar
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Re: Sv: Behöver lite hjälp med p-bas elektronik

Inlägg av ventus »

B-Å Åhs skrev:Skaffa kraftigare lödkolv nästa gång , det är på gränsen till kalllödningar
Hehe...köpte en billig på Lidl och det är precis som du säger
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Vad har den vita kabeln att göra på uppsidan av potten?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

den går från stallet
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

JazzBassillen skrev:Ser det inte ut som du har bytt plats på kablarna till output jacket?
Helt rätt! funkar nu :-) Tack
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

ventus skrev:
JazzBassillen skrev:Ser det inte ut som du har bytt plats på kablarna till output jacket?
Helt rätt! funkar nu :-) Tack
Vassego.
Alltid kul att kunna vara till hjälp.
:vinkar:
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

ventus skrev:Tack,den har jag sett. Så som jag gjorde är efter Fenders hemsida och konstigt nog så funkar det inte. Letade lite på nätet efter bilder på 57or och 62or iom att det är samma kopplingsschema men hittade inget :/

Så gjorde jag:
Bild
Usch, vilket uselt "schema". Det ser enkelt och lättfattligt ut, men antagligen har tecknaren själv inte koll på att det är stor skillnad på de båda polerna till utgångsjacket. Jord ska vara jord och inget annat. Eftersom plattan som elektroniken sitter på är av metall så blir det tyst om man förväxlar tamparna.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

inber skrev: Usch, vilket uselt "schema". Det ser enkelt och lättfattligt ut, men antagligen har tecknaren själv inte koll på att det är stor skillnad på de båda polerna till utgångsjacket. Jord ska vara jord och inget annat. Eftersom plattan som elektroniken sitter på är av metall så blir det tyst om man förväxlar tamparna.
Det är en mycket gammal kunskap. I Bibeln finns en bra minnesregel om detta som de urtima elektrikerna hade stor nytta av när Gud befallde, "Varde ljus".
Den lyder;
"Av jord är du kommen - jord skall du åter varda"

Annars Kan en multimeter också vara bra att ha när man arbetar med elektronik.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

JazzBassillen skrev:
inber skrev: Usch, vilket uselt "schema". Det ser enkelt och lättfattligt ut, men antagligen har tecknaren själv inte koll på att det är stor skillnad på de båda polerna till utgångsjacket. Jord ska vara jord och inget annat. Eftersom plattan som elektroniken sitter på är av metall så blir det tyst om man förväxlar tamparna.
Det är en mycket gammal kunskap. I Bibeln finns en bra minnesregel om detta som de urtima elektrikerna hade stor nytta av när Gud befallde, "Varde ljus".
Den lyder;
"Av jord är du kommen - jord skall du åter varda"

Annars Kan en multimeter också vara bra att ha när man arbetar med elektronik.
Jo, men det där nästan övertydliga schemat är ju gjort för folk som knappt vet skillnad på + och minus och som inte riktigt tagit in vad jord är eller behövs till. De äger inte en multimeter. Och de förtjänar ett tydligare schema.

Jag blir själv så oerhört lycklig när jag ger mig på något som är svårt och krångligt för mig personligen, typ byta olja och filter på bilen, eller byta en innerdörr i huset. För någon som mekar med bilar på fritiden så är det ju larvigt enkelt och kräver knappast bruksanvisning eller servicemanual. Men för oss andra, som är utanför vår bekvämlighetszon, så vill man ju ha bruksanvisningar som åtminstone inte förleder oss att göra fel.

En liten betraktelse:

Dataspel innehåller en ständig ström av epic wins, det är därför det är så kul att spela.

Livet borde innehålla fler epic wins, det skulle vi alla må bra av. För mig personligen handlar livets epic wins om att göra saker man inte gjort tidigare och lyckas med det. Man vill ju kunna tänka:

- Jag kan!
- Jag fixar det här!
- Jag kunde själv!

Ventus, som uppenbarligen är utanför sin bekvämlighetszon när han med lite stapplande steg för första gången löder i sin P-bas, har förtjänat sin epic win.
Senast redigerad av inber den lör 26 okt 2013, 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Exakt, men ska vi vara petiga så var det Ventus som stapplade och jag som hittade felet.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

JazzBassillen skrev:Exakt, men ska vi vara petiga så var det Ventus som stapplade och jag som hittade felet.
Helt rätt, upptäckte just debaclet. Rättat!
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Bild
Jag bände upp min 57 RI nu och kikade. På jordplåten under mikarna sitter det gammalt tenn. Ska det egentligen sitta en sladd från båda mikhalvorna till mässingsplåten? Basen brummar väldigt mkt med tonen uppvriden mer än noll.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ja, den svarta sladden från miken brukar lödas till mässingsplattan och den ansluts sedan till jord på volympoten.
Hittade ingen bra bild, men om man tittar lite noga så ser man hur det ska vara här:

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

BBQV skrev:Ja, den svarta sladden från miken brukar lödas till mässingsplattan och den ansluts sedan till jord på volympoten.
+1

Plåten skall ha samma potential som signaljord så att man undviker att den injicerar störningar. T ex kan störande magnetfält kan ta sig in via den lilla induktans som kablarna utgör. Jag skulle dessutom undvika dubbeljordning från både mick och platta (liten, men dock risk för brumslinga).
Skriv svar