Potar och resten... (det ska också vara enl Fenders hemsida p-bas '62)

Till problemet...händer inget när jag slår på förstärkaren

+1JazzBassillen skrev:Har du testat att göra som farbror JazzBassillen säger och byta plats på tåtarna till jacket?
Svart till sleeve och vit till tip!
Hehe...köpte en billig på Lidl och det är precis som du sägerB-Å Åhs skrev:Skaffa kraftigare lödkolv nästa gång , det är på gränsen till kalllödningar
Helt rätt! funkar nuJazzBassillen skrev:Ser det inte ut som du har bytt plats på kablarna till output jacket?
Vassego.ventus skrev:Helt rätt! funkar nuJazzBassillen skrev:Ser det inte ut som du har bytt plats på kablarna till output jacket?Tack
Usch, vilket uselt "schema". Det ser enkelt och lättfattligt ut, men antagligen har tecknaren själv inte koll på att det är stor skillnad på de båda polerna till utgångsjacket. Jord ska vara jord och inget annat. Eftersom plattan som elektroniken sitter på är av metall så blir det tyst om man förväxlar tamparna.ventus skrev:Tack,den har jag sett. Så som jag gjorde är efter Fenders hemsida och konstigt nog så funkar det inte. Letade lite på nätet efter bilder på 57or och 62or iom att det är samma kopplingsschema men hittade inget :/
Så gjorde jag:
Det är en mycket gammal kunskap. I Bibeln finns en bra minnesregel om detta som de urtima elektrikerna hade stor nytta av när Gud befallde, "Varde ljus".inber skrev: Usch, vilket uselt "schema". Det ser enkelt och lättfattligt ut, men antagligen har tecknaren själv inte koll på att det är stor skillnad på de båda polerna till utgångsjacket. Jord ska vara jord och inget annat. Eftersom plattan som elektroniken sitter på är av metall så blir det tyst om man förväxlar tamparna.
Jo, men det där nästan övertydliga schemat är ju gjort för folk som knappt vet skillnad på + och minus och som inte riktigt tagit in vad jord är eller behövs till. De äger inte en multimeter. Och de förtjänar ett tydligare schema.JazzBassillen skrev:Det är en mycket gammal kunskap. I Bibeln finns en bra minnesregel om detta som de urtima elektrikerna hade stor nytta av när Gud befallde, "Varde ljus".inber skrev: Usch, vilket uselt "schema". Det ser enkelt och lättfattligt ut, men antagligen har tecknaren själv inte koll på att det är stor skillnad på de båda polerna till utgångsjacket. Jord ska vara jord och inget annat. Eftersom plattan som elektroniken sitter på är av metall så blir det tyst om man förväxlar tamparna.
Den lyder;
"Av jord är du kommen - jord skall du åter varda"
Annars Kan en multimeter också vara bra att ha när man arbetar med elektronik.
Helt rätt, upptäckte just debaclet. Rättat!JazzBassillen skrev:Exakt, men ska vi vara petiga så var det Ventus som stapplade och jag som hittade felet.
+1BBQV skrev:Ja, den svarta sladden från miken brukar lödas till mässingsplattan och den ansluts sedan till jord på volympoten.