Driva aktiva mickar med fantommatning

Prata om mickar och elektronik
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Tja, om det skulle finnas möjlighet att ha ett batteri i med automatswitching. När det känner av att det är strömming (?!) genom sladden används inte batteriet, och med stämapparat, eller vanliga sladdar så kickar batteriet in, och det blir som vanlig aktiv. Typ som vilken pedal - nästan - som helst. Drar man ur adaptern så kickar batteriet igång - ifall där finns något. Onödigt mycket meck och pill bara för att bli kvitt "batteriglömskan". Den måste ju vara där ändå, batteriet alltså. Switch måste man nog allt ha isåfall. Jag vet inte ngt system där det BÅDE går att köra batterier till aktiva pickuper och fantomatning. Dvs, om det ena fallerar så kopplas det andra in.

Tja, det finns kanske tillfällen man kan låta roddaren gå på scenen och koppla till hörlursurtaget och stämma den åt dig. Eller din manager. :-) En vacker dag måste du lira på annan backline, vad arrangören bestämmer.

Rätt märkligt att behöva säga "Nä, jag kan inte stämma min bas utan att koppla in den i riggen, för jag har fantommatning..." Oavsett med hörlurar eller inte.

Men har vi inte alla här tillsammans nu dryftat tillräckligt många nackdelar med det hela, och fått dig avskräckt? Vi överlåter då kanske till dig att nämna några fler fördelar än att slippa byta/tänka batterier.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Alexander skrev:Men hånken, sitter du och skriver flera argumenterande inlägg om fantommatningen utan att kolla EBS hemsida först? :wink: Läs hur det funkar i manualerna. Det är inget knepigt. :D
Jodå, jag kollar naturligtvis först och där står både det ena och det andra på sidan 8 bla:

-----

"Rådgör med din musikhandlare eller serviceverkstad först om någon omkoppling måste göras i instrumentet för att strömmatningen skall fungera tillfredsställande

VIKTIGT! Om du använder strömmatningen eller om DIP-omkopplare nr 9 är i On-läge se till att volymen är nerdragen när du kopplar in/ut instrumentkabeln. Eftersom spänning ligger på ingångsjacket, kan smällen vid koppling orsaka skador på högtalareelement eller annan utrustning."

----

Ger inte det dig någon vink? Mycket man måste tänka på istället för batterier.

Kanske skulle de haft en rejäl XLR kontakt där istället? Såväl som i basen?
Och i och med de använder stereotelepropp med GROUND (enl beskr i manualen) så är den jordad. Annars hade de inte behövt ha stereo-telepluggar. Glömmer man batterierna till en aktiv bas, eller glömmer att plugga ur sladden ifrån basen, kommer man SÄKERLIGEN att glömma att skruva ner innan man unpluggar ifrån stärkaren också. Bara en tidsfråga eftersom man lärt sig just det sättet med vanlig telekabel: Dra ut ur stärkaren FÖRST innan du drar ut sladden ifrån basen. Med XLR kontakter i bägge ändarna hade man undvikit den irritationen åtminstone.
Alexander skrev: Precisera om relevans?
Citat:
Man pluggar bara in eliminatorn och skruvar upp som fan på dist eller något (utan att ha något alls inpluggat i inputen) och lyssnar.

Utan att ha något inpluggat? Så brukar inte jag spela.
Bara för att undvika vad basen lägger till eller vad man nu pluggar in. Den, eller bara sladden i inputen, bidrager till egenbrum och egenbrus, om än aldrig så lite. Prova gärna med ngt inkopplad, det blir samma test så att säga. Det var bara för att göra jämförelsen så isolerad som möjligt, om vad pedalen själv orsakar INNAN man kopplar in något överhuvudtaget. Men något inkopplat blir det säkerligen mer.
Alexander skrev: Återigen:
EBS 1 är inte ansluten till jord.

Stereotelekablar är väl inte heller en "preppad" eller konstig kabel...
Då kommer den att brumma rejält, om den inte är jordad. :wink:
Verkar farligt att den inte är kopplad till jord isåfall... hi hi. Du kanske t o m glömmer att ta stereokabeln med dig ut? Glömmer man batteriet, glömmer man kabeln. Låna någon annans?

"Hoppsan, det var en högtalarkabel och ingen linekabel! Finns inga sådana kablar att låna till mig? Nähä. Men en hel drös med vanliga mono telekablar? Kan jag inte använda tyvärr. Får köra unplugged ikväll och hoppas att jag hörs. :wink: "

Och jodå, stereokablar - speciellt tele - kan vara olika preppade ser du. Liksom XLR kablar. De vänder på 2-3 stiftet, JBL har plus på minus sidan och tvärtom. För att inte tala om linekablar och högtalarkablar. Balanserat eller obalanserat. Finns i alla de varianterna. Tele mono pluggar och kablar är på ett visst sätt, det finns bara en standard som verkar gälla. 9 v batterier kan du köpa på mackar som är öppna dygnet runt. Eller kiosker. Försök handla en preppad stereo-telekabel för fantommatning kl 23 på kvällen. Eller XLR.

Steinberger och Hohner paddlarna (huvudlösa) hade åtminstone vett att ha TVÅ jack i sina basar. En XLR och en för vanlig telesladd. XLR var ju naturligtvis för fantommatningens skull.
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Jag vet inte vad du är ute efter egentligen, hånken, men faktum kvarstår:

-Fantommatning är ett bra och ofarligt alternativ till att ha batteri i sin aktiva bas. Varken mer eller mindre farligt för hälsan än batteri.

-Aktiva basars strängar är inte automatiskt isolerade från signaljorden (telekabelns jord). (*edit* Förtydligande: En bas är inte automatiskt isolerad från signaljorden bara för att den är aktiv.) Kontrollmätte min aktiva (batteriladdade) Warwick nu - direktkontakt från strängar till signaljord, som jag sagt tidigare. (*edit* Förtydligande: Denna Warwick är helt aktiv - kan inte köras passiv eller utan batteri.)

-EBS 1V1 och 1V2 är inte jordade. (Mot elnätet alltså.) Inte de flesta billiga mixers heller. De brummar inte. Troligen är din DVD-spelare, TV, klockradio, hemmabio osv inte heller jordad. Brummar dom?

-Ingångsbrummet kommer oftast från dåligt skärmade mickar, nätdelar, jordloopar eller trasiga kablar.

-Om du lämnar ingången utan anslutning kan vissa pedaler och rackeffekter brusa kraftigt. De behöver en last på ingången för att fungera normalt. Det test du föreslår kan inte användas för att dra några egentliga slutsatser om en apparats brusnivå med en bas ansluten.

Förövrigt använder inte jag någon fantommatning alls - jag spelar passiva basar. Warwicken används bara undantagsvis.

Spelar du bara dä det finns nattöppna mackar? :shock: :wink:
Reservkablar och strängar (och extra batterier...) har väl alla med sig? Oavsett?
Senast redigerad av Alexander den tis 18 aug 2009, 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Alexander skrev:Jag vet inte vad du är ute efter egentligen, hånken, men faktum kvarstår:

-Fantommatning är ett bra och ofarligt alternativ till att ha batteri i sin aktiva bas. Varken mer eller mindre farligt för hälsan än batteri.
Bara, och bara om du äger den basen du pratade om tidigare, Peavey Cirrus, som äter två batterier på ett dygn. Inte annars. De envisades å ha en gammal IC krets som åt ström till frukost. De låter ju speciellt, så det var inte till att byta mickar bara. Bara om du har den. Och då skall du t o m ha 18v helst också, vilket inte ens EBS kan förse dem med.
Alexander skrev: -Aktiva basars strängar är inte automatiskt isolerade från signaljorden (telekabelns jord). Kontrollmätte min aktiva (batteriladdade) Warwick nu - direktkontakt från strängar till signaljord, som jag sagt tidigare.
Jaha, och min Aria, Steinberger m fl, har det inte, med EMG pickuper. Du har säkert en variant där man kan switcha och stänga av preampen då måste den jordas på vanligt sätt. Det finns MASSOR med olika sätt att lösa aktivt på. Warwick har löst det på olika sätt, har jag nu sett i manualen, finns ingen patentlösning. Vem av oss har nu rätt då? :?
Alexander skrev: -Ingångsbrummet kommer oftast från dåligt skärmade mickar, nätdelar, jordloopar eller trasiga kablar.

-Om du lämnar ingången utan anslutning kan vissa pedaler och rackeffekter brusa kraftigt. De behöver en last på ingången för att fungera normalt. Det test du föreslår kan inte användas för att dra några egentliga slutsatser om en apparats brusnivå med en bas ansluten.
Vissa ja, dock långt ifrån alla, och långt ifrån merparten. Läs på nätet, intervjuer i tidningar, eller t o m hos vissa pedaltillverkare, vilka som föredrar adapter framför batterier. Se om du kan hitta någon. Naturligtvis, drivs de med adapter bara, kan man inte använda batteri. Varför tror du det finns gigantiska power supply för pedalbord som man laddar upp som ett batteri? För att undvika köra på adapter såklart.
Alexander skrev: Förövrigt använder inte jag någon fantommatning alls - jag spelar passiva basar. Warwicken används bara undantagsvis.

Spelar du bara dä det finns nattöppna mackar? :shock: :wink:
Reservkablar och strängar (och extra batterier...) har väl alla med sig? Oavsett?

Jaja tror du ja, vill man ha "aktivt" ljud så kan man lika bra köpa passiva pickuper ifrån antingen Villex eller Q-tuner så slipper man tänka på batterier, fantommatning, ha med sig speciella kablar.

Som sagt, visa mig en endaste aktiv pickuptillverkare som rekommenderar fantommatning FRAMFÖR att använda batterier. Den enda fördelen är att slippa tänka på batterier. Inget annat. Och den fördelen - jämfört med att t ex kunna stämma i stämapparat, eller spela på andra stärkare, ha med egen kabel hela tiden, eller när du kanske en vacker dag tröttnar på basen och skall sälja den - är ju bara så liten så att det handlar om petimeter/snobberier. Jag tycker det är ett mycket märkligt resonemang, att bara för att EBS förstärkare har den möjligheten, så bara MÅSTE man konvertera sin bas till aktivt OCH köra fantommatning, bara för att den finns där. Märklig ståndpunkt enligt mig.

Skapar fortfarande MER problem än vad det löser. Punkt slut.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Och för övrigt, sen jag jobbat i musikaffär, har jag konverterat mången bas till fantommatning, just hos EBS användare.
Efter ett halvår kom de tillbaks och ville ha tillbaks det som det var innan. Utom en person, han hade en Peavey Cirrus bas. Undrar hur man skall tolka den statistiken?
Användarvisningsbild
pedjoh06
Medlem

Inlägg av pedjoh06 »

Hoppas det är ok att kommentera en i övrigt gammal tråd här....

Jag antar att ni vet att man kan ha både fantommatning och batteri ?

Allt som krävs är en diod för 10 spänn..
Då funkar det med fantomen om man har den inkopplad eller batteriet
om man inte har det. (batteriet kan sitta kvar i basen alltså)

Ja ok, om man är rädd att batteriet ska ladda ur så kan man ju byta telejacket i basen till ett med brytfunktion.

ps. EBS använder en sån här modell i sina pedaler bla ds.

/Peder J
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Jo. Bäst att helgardera sig.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Om den inte var ansluten till jord så skulle den inte heller fungera. MEN den är inte ansluten direkt till jord utan via den i elcentralen jordade nolledningen...
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

mågis sa:
Om den inte var ansluten till jord så skulle den inte heller fungera. MEN den är inte ansluten direkt till jord utan via den i elcentralen jordade nolledningen...
Är det en kommentar på mitt inlägg? I så fall är det inte rätt.

Elapparater behöver INTE vara "jordade" mot elcentralens jordplint eller nolla för att fungera. Den som har ett uttag för rakapprat i badrummet hittar inte någon förbindelse till jord där. Rakapparaten (eller en EBS-1) startar dock lydigt om man pluggar in den där - utan jord...
Det går även utmärkt att koppla en apparat (även en förstärkare) mellan två faser i nätet (om den tål den högre spänningen.) Där finns alltså varken "jord" eller "nolla" inblandat.

Det är vanligt att koppla elradiatorer mellan två faser och sen skyddsjorda skalet. (De stackars 110V/115V/120V-jänkarna kör ofta "fas + fas" i stället för "fas + nolla" för att få lite mer kräm till sina PA-riggar. Sök gärna på "distro" + "PA" om du vill veta mer.)

Däremot fyller en sammankopplad jordplint och noll-ledare funktionen att förhindra potentialskillnad mellan "noll" och "jord".
Om det är olika potential på dessa punkter kan man (som musiker) alltså få problem med "jordloopar" där det flyter en ström mellan två olika "noll"-nivåer i elapparaterna. Detta fenomen kan höras i ett tydligt brum. Därför man ofta kan "lyfta" jorden från sändande signalkabeluttag på apparater.

/Alexander
Skriv svar