Alexander skrev:Jag vet inte vad du är ute efter egentligen, hånken, men faktum kvarstår:
-Fantommatning är ett bra och ofarligt alternativ till att ha batteri i sin aktiva bas. Varken mer eller mindre farligt för hälsan än batteri.
Bara, och bara om du äger den basen du pratade om tidigare, Peavey Cirrus, som äter två batterier på ett dygn. Inte annars. De envisades å ha en gammal IC krets som åt ström till frukost. De låter ju speciellt, så det var inte till att byta mickar bara. Bara om du har den. Och då skall du t o m ha 18v helst också, vilket inte ens EBS kan förse dem med.
Alexander skrev:
-Aktiva basars strängar är inte automatiskt isolerade från signaljorden (telekabelns jord). Kontrollmätte min aktiva (batteriladdade) Warwick nu - direktkontakt från strängar till signaljord, som jag sagt tidigare.
Jaha, och min Aria, Steinberger m fl, har det inte, med EMG pickuper. Du har säkert en variant där man kan switcha och stänga av preampen då måste den jordas på vanligt sätt. Det finns MASSOR med olika sätt att lösa aktivt på. Warwick har löst det på olika sätt, har jag nu sett i manualen, finns ingen patentlösning. Vem av oss har nu rätt då?
Alexander skrev:
-Ingångsbrummet kommer oftast från dåligt skärmade mickar, nätdelar, jordloopar eller trasiga kablar.
-Om du lämnar ingången utan anslutning kan vissa pedaler och rackeffekter brusa kraftigt. De behöver en last på ingången för att fungera normalt. Det test du föreslår kan inte användas för att dra några egentliga slutsatser om en apparats brusnivå med en bas ansluten.
Vissa ja, dock långt ifrån alla, och långt ifrån merparten. Läs på nätet, intervjuer i tidningar, eller t o m hos vissa pedaltillverkare, vilka som föredrar adapter framför batterier. Se om du kan hitta någon. Naturligtvis, drivs de med adapter bara, kan man inte använda batteri. Varför tror du det finns gigantiska power supply för pedalbord som man laddar upp som ett batteri? För att undvika köra på adapter såklart.
Alexander skrev:
Förövrigt använder inte jag någon fantommatning alls - jag spelar passiva basar. Warwicken används bara undantagsvis.
Spelar du bara dä det finns nattöppna mackar?
Reservkablar och strängar (och extra batterier...) har väl alla med sig? Oavsett?
Jaja tror du ja, vill man ha "aktivt" ljud så kan man lika bra köpa passiva pickuper ifrån antingen
Villex eller
Q-tuner så slipper man tänka på batterier, fantommatning, ha med sig speciella kablar.
Som sagt, visa mig en endaste aktiv pickuptillverkare som
rekommenderar fantommatning FRAMFÖR att använda batterier. Den enda fördelen är att slippa tänka på batterier. Inget annat. Och den fördelen - jämfört med att t ex kunna stämma i stämapparat, eller spela på andra stärkare, ha med egen kabel hela tiden, eller när du kanske en vacker dag tröttnar på basen och skall sälja den - är ju bara så liten så att det handlar om petimeter/snobberier. Jag tycker det är ett mycket märkligt resonemang, att bara för att EBS förstärkare har den möjligheten, så bara MÅSTE man konvertera sin bas till aktivt OCH köra fantommatning, bara för att den finns där. Märklig ståndpunkt enligt mig.
Skapar fortfarande MER problem än vad det löser. Punkt slut.